VIMTO
Köpte ny hamster ikväll, vet dock inte vad det är för ras vet bara att det är en dvärghamster:$
Han är 10 veckor, kan man ge han gurka sallad eller någonting? Eller ska man vänta tills han har blivit äldre? Isåfall, hur gammal?:)
Hamstrar kan äta "fast" föda från när dom är små. När dom är ca 10 dagar brukar dom springa ut från boet & börja smaka på mammans mat.
Ras finns det ingenting som heter inom dvärghamstrar (eller hamstrar överhuvutaget) utan det heter arter. 
Är han köpt på djuraffär? Då är han antagligen en Hybrid (om det inte är en roborovski eller kinesisk), vilket är en blandart mellan campbell dvärghamster & vintervit dvärghamster. Jag skulle kanske kunna komma & kolla på honom? :D
En kompis till honom bör du också skaffa, då det är lag på att dvärghamstrar ska hållas minst 2 & 2 eller i mindre grupper.
Dvärghamstrar är ju köttätare också, så se till att han få i sig det också, dock utan salter! :)
Lycka till Josse!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jo de kan du:D
Han är typ vit, lite grå i ansiktet och har en ljusgrå rand på ryggen. Ska han äta kött?:o huh…<3
#2 Låter som en pearl, kan du lägga in bild på honom?
Ja, det ska han. Kolhydrater (pasta, ris, potatis), kött (nötfärs, köttfärs, fisk), grönsaker m.m ska han ha :)<3
Jag kan försöka nu, men min webbkamera är sämst så man kanske inte ser såååå jätte bra men kan ju alltid försöka!
Okej, så om man ska ge han köttfärs, det är väl bara kttfärs då ingen "köttfärsås"<3?
Finns massor av bra information på nätet, du kan kolla igenom artiklarna här på iFokus, kolla svenska hamsterföreningens hemsida osv. Så hittar du massor av info om vad man kan ge och inte! :)
Här har du en länk du kan börja med;
http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat?articles-1
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Okej :)
Yes, bara köttfärs. Du kan ge den rå :) Inte stekt eller kokt med salter, då salt & kryddor är farligt för hamstrar.<3
Nej, man kan inte ge rå köttfärs, endast rå nötfärs. Är det annan färs än nöt ska man koka köttet innan man ger det till en hamster. ;)
Hejsvejs~
#7 Jaha. okej!:)
Har du två stycken?
#7 Det är blandfärs & fläskfärs som ska kokas eller stekas :) Iallafall vad jag läst & fått veta här inne.
#10 Skrev ju att all färs, förutom nöt, måste kokas. :) Alla äter ju inte bara nötfärs, finns ju färs av lamm och kyckling också till exempel. ;)
Hejsvejs~
#9 Nej, jag har en.
http://violet-pets.weebly.com/fakta-om-rysk-vintervit-dvaumlrghamster.html
Du värkar inte så insat i hur man sköter en hamster (jag hoppas jag inte lät elak nu för det vill jag inte att du ska tro!!!!).Fast det var inte jag heller när jag skaffade min första hamster.Men kolla länken jag skickade .
//Flöffo
#13 Men asså snälla? Hatar sånna där onödiga kommentarer. Jag har haft hamstrar för typ 4-5 år sen. Tror du att jag har världens bästa minne om allt så tror du fel. Kan inte minnas varenda minsta detalj. Men kanske ska sluta fråga, trodde man skrev sånna här inlägg för att ta reda på saker och sånt? Som man kanske inte vet eller har glömt bort.
jag tycker de e bra att fråga men man får ändå inget vettigt svar så ja sköter mina 2 små älsklingar som ja vill å dom mår hur bra som hellst. men jag skulle egentligen koka all färs man vet alldrig var den har varit..
#14 Då borde du veta att det är lag på att dväghamstrar ska bo minst 2.
Jag tycker #13 har helt. Man behöver höra det. Om du har haft hamstrar så länge så borde du veta sånt.
Vi vill ju inte vara elaka utan vi säger ju bara till för att vi bryr oss. 
#16 Men gud, jag sa inte att jag har haft dvärghamstrar i 4-5 år. Jag sa att det var så länge sen jag hade hamster. Och, hon som jobbade där jag köpte Vimto sa att dom inte behövde vara två stycken. Hon har växt upp med hamstar sen hon var ett år. Tror ni mig inte kan ni ta och fråga henne.
#17 Jo jag vet att du skrev det, men nu skriver du att du växt upp med hamster sedan du var ett år. Det talar lite i mot.
Nu har vi sagt att det är lag på att dem ska bo minst 2. :)
#17 Det är lag på att alla gnagare utan guldhamstern ska bo två, om det inte finns speciel orsak (sjukdom, bråk m.m), vilket det inte finns i detta fallet.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Förlåt det var inte meningen att vara elak.Jag vill bara att din hamster ska må bra.Och själv klart får du fråga!Men du verkade inte ha läst på innan du skaffat den.Och även om du haft hamster innan och som du säger att du inte minns allt kan det ju vara bra att repetera,så att du vet allt när den kommer.Men okej.Nu ska jag nog inte säga mer för att jag märker att jag låter påhoppig…
Lägg upp en bild på din lilla hampiz så vi för se den 
//Flöffo
#18 Fast nu tror jag hon menade att tjejen hon köpte hamstern av hade växt upp med hamstrar sedan hon var 1 år.
Men som sagt är det lag på att dvärghamstrar ska vara minst två & två, kan inget annat än att "hålla med" #19.
MVH Wilma
#21 Okej, tolkade det fel. Men som flera sagt så är det lag på att dem ska bo minst 2 och 2. 
Två & två säger lagen. 
Hon som har växt upp med dvärghamstrar sen hon var ett år sa att det inte gjorde någonting ifall han var själv. Har sagt det så många gånger, antingen går ni själva dit och frågar eller så slutar ni kommentera
Vi säger inte att vi inte tror dig, men hon har sagt fel om hon sa att han kunde bo själv. :)
#24 Nu är det ju så att du skapade tråden för att få tips om dvärghamstrar (jättebra) när då folk ger dig tips på att de ska vara 2 och 2 vilket det är lag på, så borde du ju vara tacksam för hjälpen och ta till dig den?
Annars är det ju inte så stor vits att starta en tråd om just detta?…
Sen spelar det ju ingen roll om hon sagt så eller inte finns många uppfödare här inne som hållt på länge med att föda upp hamstrar och haft hamstrar hemma som svarar samma sak: Att dvärghamstrar ska vara 2 och 2 om det inte finns en särskild anledning som att de bråkar t.ex.
Vet inte varför hon sa så och det låter ju lite konstigt för har hon varit uppfödare länge så borde hon ha koll på det :)