Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 2002 ggr
Emmy_maria
0

Frågor!

Hej!

Jag har en vintervit hane och en vintervit hona som jag hade tänkt para här framöver. Jag har läst på så mkt jag kan men jag har ändå några frågor.

Min hona blir 1 år i Juni, är hon för gammal för att paras?

Min hona är ganska liten medans hanen är större, spelar det någon roll?

Det var väl dom frågorna jag kom på nu men jag lär väl kanske komma på fler snartSkrattande

Tacksam för svar, tack på förhand!Glad

g

mjuhm
1

Om jag räknat rätt borde hon vara typ.. 9 månader? & 9 månader är för gammalt för första kullen, då 8 månader är max.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Roonja
11

Första kullen ska tas mellan 5-8 månader. Hon är alltså för gamal.

Inget illa ment, men  tror inte du läst på så mycket tyvärr. eftersom du inte kunde det.

Det är en sak man borde kunna innan man avlar! :/

[Sniff]
1

En hona bör paras när hon är mellan 4 och 8 månader (guldhamstrar från 5 månader), så är hon äldre än så är det snällast att inte ta en kull på henne. Glad

mandyosv
5

#2 Dina inlägg är ofta irriterande. Bara så att duvet, inget illa ment.

Bra att du upplyste henne om det hon undrade över men måste du alltid skriva "inte läst på så mycket" Hon skrev väl detta för att få veta = läsa på. Hon skrev två frågor ang. avel och det ska man kunna göra utan påhopp av den sorten du ger? även om det inte är så elaka grejer du skriver.

Antagligen kunde du säkerligen inte heller allt innan du började avla. Du är trotsallt bara 14 år?

"Det är en sak man borde kunna innan man avlar"

- hon har inte avlat än?

- Hon frågade INNAN hon parade honan.

Även om du är duktig så Tycker jag att du kan sluta leka viktigpetter & istället ägna dig åt att rasta dina hamstrar eller liknande! Glad

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

mocchino
7

#4 "Dina inlägg är ofta irriterande. Bara så att duvet, inget illa ment."

Är ju typ samma som att skriva: "Inget personligt men jag tycker att du är ful." Dvs det blir ju elakt men så säger du att du inte menade det elakt. Hur kan man inte mena nått elakt när man skriver att "Dina inlägg är ofta irriterande"?! Hur sjutton ska man ta det?

Även: "Även om du är duktig så Tycker jag att du kan sluta leka viktigpetter & istället ägna dig åt att rasta dina hamstrar eller liknande!" är jävligt taskigt skrivet!

Ronja är 14 år, hur gammal är du som trycker ner en 14åring och sen har mage att skriva "inget illa ment"?!

Ditt inlägg i denna tråd är jävligt onödigt! (och nu även min men det bjuder jag på!) Har inte din mamma lärt dig att om man inte har nått snällt att säga så kan man lika gärna inte säga nått alls?!

Tycker faktiskt att Ronja har rätt i det hon skriver att om man ska avla så bör man ju kunna grunderna; Dvs hur gammal en hona ska vara när hon paras. Men i ts försvar så frågar hon ju nu innan hon parar, dvs hon kanske inte vet vart hon kan hitta informationen ang just det hon frågar efter för annars skulle hon väl inte fråga?!

// Nathalie

Roonja
1

#4 tack tack så mycket…..

#5 Tack nathalie. Oskyldig

NinjaKakan
0

#4 Det är något du kan ta i PM med Roonja om du nu kände dig tvungen att säga det.

Och ts, bra att du frågar innan du gör något :)

NinjaKakan
0

Dessutom är det allt för många som parar sina hamstrar för att dom vill ha hamsterbebisar för att dom är söta typ. Och inte har koll överhuvudtaget på hur man gör. Vilket irriterar mig till gallfeber när man inte inser vilket ansvar det är, vad som kan hända honan om man parar henne när hon är för gammal, vilka färger man kan bara och vilka färger man inte kan para.

Men som sagt, Ts har du fler frågor så fråga, för det är det minsta vi kan göra att guida dig. Och du kan ju kolla in svenska hamsterföreningens hemsida och titta också :) Dom är superbra. Där står mycket om avel och är det något du inte förstår eller undrar över så kan du ju bara skriva här :) Här är länken http://www.hamsterforeningen.se/

Roonja
9

#2 I mina inlägg vill jag bara skriva att man måste vara noga innan man parar, o som sagt måste man kunna grunderna.

Jag kunde inte allt när jag började avla. Men jag kunde det som behövdes för en första kull.

Du är 18 och du borde veta att man inte gör såhär. Man blir både lessen och irriterad när du skriver så.

Det är bra att Ts frågar. Men innan man ens tänker på att avla borde man veta det ts frågade. Jag vill bara inte att något ska gå snett.

Roonja
7

#2 tänkte bara påpeka en sak till.

Ingen kan allt…. ;)

mandyosv
0

jag tyckte bara ditt inlägg mot ts var tyket & istället för att skriva så kan du väl skriva något trevligare? hon har ju inte avlat?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

NinjaKakan
3

Men igentligen, vad är bäst isånnafall, att skriva ett mindre trevlig inlägg men på ett shyst sätt som Ronja gjorde, än att para 1 hamster som är förgammal och får möjligen tråkiga koncekvenser ? :S

mandyosv
0

#12 Förstår inte du tråden? Hon skrev att hamstern var för gammal, det andra var överflödigt och mindre trevligt.

Det hade räckt med informationen hon gav "HAMSTERN ÄR FÖR GAMMAL" och sen räcker det.

NinjaKakan
0

#13 Absolut förstår jag tråden, har inga problem med att läsa. Du svarade inte heller på min fråga som jag ställde ?

Och ärligt talat, hellre ett "mindre trevligt svar" (vilket jag inte ser från Roonja någonstans utan snarare från dig)  och en liten pik att faktiskt tänka efter en gång till vad man gör, än bara "hamster är för gammal."

saffran123
0

Hon har nog inte läst på så mycket, kanske? Det finns bra böcker på bibblan :D

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

[Em_I_Am]
7

Jag uppfattar inte Ronja som en tyken person. Hon verkar vara en hängiven människa som vill djurs bästa. Den enda som är verkligt tyken i denna tråden tycker jag är du mandyosv.

Att kalla någon besserwisser för att hon påpekar att TS borde läsa på mer innan hon planerar vidare sin avel på sina två hamstrar tycker jag inte är något fel alls. Det där med parningsåldrar är bland det första man får upp när man börjar läsa om avel så jag reagerade också på att hon säger sig ha läst på mycket men inte vet att hon inte ens kan avla på sin hamster. Jag är säker på att det är det Ronja också reagerade på och ville därför i all välmening att TS skulle läsa på ännu mer på egen hand först. Kan man inte grunderna får man gå tillbaka och läsa på igen. Vi här inne kan ju inte upplysa om precis allt.

Däremot är det inte okej att i en tråd hoppa på Ronja och skriva saker som att det är bättre att hon går o rastar sina hamstrar istället för att vara här. Verklien osjysst gjort. Har du personliga problem med Ronja kan du ju ta det via PM med henne…

mandyosv
0

Det var en onödig fråga? Det är inte frågan om vad som är bäst utan att det hade räckt att skriva att hamstern var för gammal och strunta i att skriva det andra mindre trevliga Roonja skrev.

saffran123
3

Och på nätet, glömde :D

Tex. Hamsterföreningens hemsida? Det står väll något om hamsteruppfödning där? Flört

//Fanny Cool

Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!

'Live, Love and Laugh when you are young'

NinjaKakan
2

Det är väl klart det är en fråga om vad som är bäst för hamstern i alla lägen ? Det var ett vettig kommentar som Ronja skrev som kanske gjorde att Ts tänkte efter en extra gång och läser på ännu mer om avel.

[Em_I_Am]
5

Nej jag tycker det är vårt ansvar att påpeka när någon som planerar föda upp och säger sig har läst på mycket inte ens har de mest grundläggande kunskaperna. Jag hade gjort detsamma.

Det är lite som att säga att man läst på jätte mycket om geografi men i nästa andetag fråga vilken stad som är Sveriges huvudstad tycker jag.

FiffiLiina
2

Vill bara påpea att ni kanske kan ta allt detta via pm?

Ni bombar ju bara hennes tråd med saker som inte hör hitFlört

MVH FiffiLiina

[Em_I_Am]
0

Mitt inlägg #20 va menat som svar på inlägg #17. Det är ganska intressant att du, mandyosv, vill avgöra vad folk bör svara på andras frågor o att det inte ska handla om vad som är bäst :)

mandyosv
3

Hon skrev att hon hade tänkt para framöver.

Hon hålller väl på att samla information?

Ni skrämmer ju bort folk med sådana inlägg.

Nej det är inte ens lite som att säga att man inte vet Sveriges huvudstad.

Däremot kan man jämföra det med att hon vill kunna mycket om geografi om ett tag och just nu håller på att samla information.

FiffiLiina
0

Var det där menat t mig?

Förstod inte riktigt vad du menade med kommentaren…Oskyldig

MVH FiffiLiina

NinjaKakan
2

Om vi skrämmer bort dom så skrämmer du nog också bort dom med ditt inte lika trevliga inlägg mandy :)

FiffiLiina
0

MVH FiffiLiina

[Em_I_Am]
4

Jaja man kan tycka olika. Men man behöver inte gå till personangrepp för det. För det är precis det jag tycker du gjort mot Ronja. Jag drar mig ur tråden o skickar en stor kram till Ronja på väg ut.

FiffiLiina
0

Ni kan väl ta allt detta i pm om ni har något mer att säga?

Denna tråd var ju menad till att svara på ts fråga och inte bomba hennes tråd med en stor diskussionFlört

MVH FiffiLiina

NinjaKakan
1

Ärligt har jag inte heller mer att säga, blir bara redigt sur. Lycka till TS och har du fler frågor så fråga på :)

Twisted_T
3

#23 Oj läst igenom tråden. Om Ronja nu skulle vara otrevlig och du inte gillar attityden så tycker jag att det är lika dåligt utav dig att vara otrevlig själv. Nu tycker jag inte att Ronja var otrevlig.

Vad är detta? Om TS tycker att någon är otrevlig eller misstolkar så kan TS skriva det och fråga vad som menas eller liknande. Jag tycker dock inte att Ronja skrev något fel men jag tyckte det var onödigt att säga att hennes inlägg ofta är irriterande.

Jag tycker faktiskt att det är lite oskön stil att du som är 18år hoppar på en 14åring på det sättet. För det är ju ändå rätt otrevligt att säga "Dina inlägg är ofta irriterande. Bara så att duvet, inget illa ment.".

Det blir ju illa menat eftersom det är riktat till personen som skriver(Ronja i detta fall)…inte helt ok enligt min åsikt.

Tycker det är jättebra att TS ställer frågor, men läs gärna på mer och fråga mer frågor innan du tar första kullen det är det tipset jag kan ge.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Roonja
3

Tack allihopa för era snälla ord. Oskyldig

mandyosv: Jag förstår inte riktigt vad du har imot mig. Det finns en massa folk, inte bara i den här tråden som skriver, du behöver nog läsa på mer tex. o dem trycker du inte ner. Vad har jag gjort dig. Jag blir ju faktist sårad när du skriver sånna saker.

Jag skrev allt så vänligt jag kunde, mer kan jag inte göra.

mandyosv
3

Ber om ursäkt till Ronja för det jag skrev om det upplevdes elakt. Det var inget illa menat. Jag menar bara att jag tyckte det lät taskigt mot ts då hon inte ens avlat än.

Roonja
1

#32 ursäkten godtas! Glad

Jo, ursäkta om det lät taskigt. Det var inte menat så, även fast jag inte tyckte det lät taskigt. Kanske bara i mina ögon/öron?!!

Emmy_maria
3

Tack för alla svar, har inte hunnit vara inne här på ett tag. Jag, måste bara påpeka en sak när det gäller dom här diskussionerna. Jag måste bara få säga att jag har läst på men konstigt nog har det aldrig stått nånting om åldrar så det var därför jag frågade här, för det är väl de det är till för? Men jag är inte arg på någon när det gäller diskussionerna! Men iallafall så har jag uteslutit att para dom eftersom honan är för gammal. Men det är så typiskt för när jag äntligen får tag på en hamster hane som jag letat efter (vilket inte är lätt när man bor där jag bor) så är honan för gammal. Men jag avlar naturligtvis inte på hon när hon är för gammal, man måste ju tänka på djurens bästa! Min dröm om att få hamsterungar verkar få vänta ännu nåt år till. Men som sagt tack för svaren! Glad

Jag har inte tänkt avla på dom här hamstrarna som sagt men jag var ändå lite nyfiken att få ett svar på min andra fråga Flört

Tack igen!

g

Zorro_Tiger
0

Vad kul att du hade vilat ta någon kull :) Det är så som många andra sagt ett väldigt stort ansvar och man måste vara väöldigt kunnig och duktig och man ska alltid avla på friska haamstrar med bra temprament.

Din hona är tyvärr för gammal.

Det spelar ingen roll om storlek på hamstrarna. Det som "räknas" är att hamstrarna är över åldern för att kunna bli avlade på.

Och nu till detta lila "bråket":

Håller fullt med Ronja om att men nog inte har lästpå så mycket om man frågar dessa frågor då iallafall den första är en del av grundkunskapern.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

NinjaKakan
1

Haha hon har ju redan fått svar på allt ^^

Emmy_maria
0

Tack för svaret då vet jag ;)

g

Emmy_maria
0

Jo, har faktsikt en till fråga! Flört

Gäller samma ålder (när det gäller parning) för hanarna som honorna? :)

g

mjuhm
1

#38 En hona kan paras mellan 3-8 månader. Tre månader är det allra, allra minsta. Dock bör man vänta tills honan är 5 månader för att vara säker på att hon är utvecklad. Men det finns undantag, t.ex nån sa att vissa honor kan få svårare att få ungar om man väntar.

Hanar är det samma sak med minsta åldern, dock kan man använda hanar upp tills dom är 2 år gamla så länge dom är friska. Det gör att kullen får större chans till ett långt liv. Dock får man inte använda en för gammal, då han riskerar att få hjärtattack vid parning.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Emmy_maria
0

Tack för svaret då vet jag! ;)

g