Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2111 ggr
nyckelpiga_
0

torkad ananas??

Hej. jag har köpt torkad ananas till min hamster som jag blandade ner i den vanliga maten. men min hamsters bajs har blivit större, mjukt och luktar konstigt. har det nåt med ananasen att göra?  den är pigg som vanligt. vad ska jag göra???

[Em_I_Am]
2

Jag hade gett mina hamstrar torkad ananas. Färsk ananas är en mycket söt frukt med massor av fruktsocker. Den är också kolhydratsrik. Torkad frukt överhuvudtaget är dessutom sämre än färsk frukt eftersom vätskan  försvunnit och då är fruktsockret koncentrerat på en mindre yta. Så hamstern kan äta mer torkad frukt än färsk frukt och får då i sig desto mer socker.

Torkad frukt kan ges i små mängder som godis, men inte mat. Jag har torkad banan i fodret jag köper men det är så lite att det inte för något. På en liter torrfoder finns det ungefär fem bitar banan.

Jag vet dock inte om ananas kan göra dom dåliga i magen. Men nyttigt är det nog inte som sagt.

Lojs
0

#1 Tappade ett "inte"? I så fall håller jag med dig. Jag är väldigt försiktig med frukt över huvud taget och torkad är värre än färsk.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Em_I_Am]
2

Oj! Ja jag menade så klart att jag INTE skulle gett ananas!

Jag ger mycket sällan frukt o om jag gör det är det i små mängder, som godis i så fall. Det finns så många nyttiga och bra grönsaker att ge istället som inte är fulla av socker :)

[JoannaStridh]
0

Håller med #1 och jag tror hon vet vad hon pratar om.

Själv så ger jag aldrig min hamster frukt! Han får nöja sig med grönsaker Flört

mandyosv
0

Är det bara jag eller svider det ibland i era munnar också av ananas? För mig är ananas som en citrusfrukt… Måste vara starkt för hamstrar :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[JoannaStridh]
0

#5 Kan inte äta ananans utan att det svider och min tunga nästan svullnar upp…Skrikandes Alltså borde det vara starkt för hamstern också.

madsan
0

Vill inte stjäla tråden men undrar också om det där med frukt och sånt. Jag ger min Olof ett Foder som heter "nature" det är LAGA tror jag det heter. När jag var i djuraffären idag sa hon att en hamster kan leva hela livet på det, även om det är mer godis i som t.ex frukt. Vet någon mer om detta Foder? Hon rekommenderade ett pellets istället, men kan en hamster leva bra på LAGA NATURE? Innehåller banan och solrosfrän etc.

Madsan

mandyosv
0

#7 jag brukar byta Foder ibland, blanda i annat och sånt så att de får variation och även massa grönsaker och kattmat,

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Em_I_Am]
0

#7 Jag köper Versele-Laga Cuni Nature vilket är ett Foder avsett för kaniner. Sedan blandar jag i olika fröer som duvblandning, parakitblandning utan solrosfrön och lite annat som bovete, torkade gröna ärtor, linser osv.

I det fodret är det torkat äpple, bananm johannesbröd och torkade morötter. Inte så bra egentligen. MEN det är så himla lite att det inte är någon större fara. Större bitar tar jag bort när jag ändå blandar ihop fodret med fröerna. Mina gillar fodret mycket och jag tycker mycket om fodret så jag kommer inte byta i första taget. Sedan jag började med detta fodret har jag inte gett mina hamstrar någon frukt eller sötare grönsaker som röd paprika för att kompensera för de få torkade söta frukerna o grönsakerna som är i. Som godis ger jag istället solrosfrö, pumpafrö, jordnöt eller något annat som de verkligen tycker är gott men som inte är sött.