Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 842 ggr
sanso
0

Pälsvård

Våran lilla Fred börjar bli ett riktigt pälstroll och jag behöver lite tips på hur jag enklas sköter hans päls. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av långhår vet jag inte om det brukar vara så här svårskött. Varje dag har han minst 3-5 riktigt "filtade" tovor som inte går att reda ut, utan som man måste ta bort. Jag försöker att försiktigt reda loss pälsen runt knutan men jag blir lite orolig att det ska göra ont på honom och kännas obehagligt (han visar inga tecken på obehag, men man vet ju aldrig). Jag har alspån i en del av buren men ska byta ut det mot toalett eller stl-strö för alspånet fastnar i pälsen och tovar in sig. Jag läste att man kan borsta pälsen med en barntandborste vilket jag testat men det funkar inte så bra. Efter bara några få tag med med borsten blir pälsen statisk och Fred ser ut att blivit gnuggad med ballong. Hans päls är (när den inte är full med knutor) silkeslen, tät och med långa väldigt tunna pälsstrån. Kan det vara pälsens struktur, eller kräver alla långhårshamsrrar 15-40 minuters pälsvård varje dag? Finns det någon annan borste/kam som man kan använda istället för tandborste?

Bruden-Mbuti
0

en liten borste el kam för katt eller kanin funkar bäst tycker jag.

med en trätandpetare kan man sära på tovorna så de blir tunnare och med naglarna går sen lätt att få bort spån som sitter fast.

är det för stora tovor då klipper jag.

det med burunderlaget är så olika. hos vissa fastnar flis å på andra inte. andra klarar tex toalätt å endel fastnar det som attan.

har haft långhår där inget funkar, allt har fastnat i deras långa päls. de har fått ha en kartongbit som täckt hela burbotten och rivet papper. pappersremsorna har inte fastnat i pälsen.

de lh med långa tunna hårstrån är värst. där fastnar det mesta och tovar sej.

Lojs
0

Det är ju ingen lag emot att klippa ner dem heller, så det kan man ju göra om man vill. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sanso
0

Ville egentligen inte klippa men nu fick jag ta till saxen iallafall :( redde ut ett par tovor men den sista klippte jag loss när både jag och Fred tröttnat på trasslet. Tur att man inte ska ställa ut honom inom den närmaste framtiden ;)