Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1834 ggr
lilyflower
0

Kliande hamster

Jag har en hamster hane som jag inte haft så länge, ca 10 veckor gammal. Idag har jag märkt att han kliar sig något otroligt och stryker sig mycket mot väggar osv (sätter revir?). Jag vet inte varför han just kliar sig så dant, tänkte höra om ni har några ideer på vad det kan vara?

En sak jag funderade på att det skulle kunna vara, jag satte in en hamster toa igår och han tyckte sanden i den var väldigt intressant så han bökar runt därinne rätt mycket. Kan han vara allergisk mot sanden eller nåt? Ska jag låta toan vara kvar tills imorgon och se om det går över, om inte kan jag då ju ta ut den och se om han lugnar sig lite med kliandet?

Evovva
0

Har du kollat om han har ohyra??

lilyflower
0

#1 Ja jag kan inte se något i pälsen och han har inga synliga utslag eller så, kollade när jag hade honom ute tidigare. De senaste 5 minuterna nu har han varit mer intresserad av att klättra omkring på leksakerna och i galler taket dock, kanske inte ens är något att oroa sig över men blev lite fundersam när han kliat sig så dant ikväll. Ska hålla koll på han se hur han beter sig resten av kvällen, ska nog ta ut han en vända till också så som han kastar sig omkring i buren just nu verkar han vilja komma ut igen! Glad

UlrikaD
0

Många hamstrar stryker sig ordentligt mot allt de kommer åt bara för att just markera sitt revir. Behöver inte vara någonting konstigt med det. Ibland kan de stryka sig så våldsamt mot en vägg att de nästan ramlar omkull.

Odette
0

Ja det är förmodligen inget att oroa sig över, när de kommer ut så blir de ju lite extra glada och spralliga och kan då klia sig lite mer än vanligt, stryka sig efter väggarna och busa runt lite allmänt. Så ha honom under uppsikt och kolla pälsen så han inte kliar upp sår eller liknande. Är nog inte så troligt att han är allergisk mot sanden (men man vet ju aldrig), oftast är sanden bara bra för pälsen och de flesta älskar ju lite sandbad :p

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

lilyflower
0

#3 Ja jag har hört att de kan vara väldigt markerande när det gäller revir, detta är ju en hane, de kanske är ännu mer markerande än honor? Har nämligen bara haft honor förr.

#4 Okej, ja han stryker sig mot saker och ting men som sagt det är nog bara "normalt" mycket. Upptäckte idag att han tvättar sig nästan bara med bakbenen så kanske missuppfattade jag i början kliande mot tvättande, alltså ibland tvättar han sig i ansiktet med framfötterna men annars använder han nästan bara bakbenen vilket mina förra hamstrar inte gjort, haha! Skrattande funderar även på att byta ut hans toalett mot ett sandbad (chinchillasand?) nästa gång jag gör rent för han använder inte toan som toa utan rullar runt i sanden istället!

Har bara haft honom en kort tid än så länge så vi lär fortfarande känna varann. Flört

Odette
0

Ja men det låter bra :)
Haha lät ju helknasigt att tvätta sig meb bakbenen men ja.. alla sätt är väl bra så länge man blir ren ;)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_