Yuki på väg att bli hundmat
Måste bara få skriva av mig för är så upprörd över f*cking hundägare som inte har kontroll på sina djur.
Jag bor djurinternat och min Yuki har börjat tycka om att vara med mig i uppehållsrummet (många tar ut sina djur där och tanken är att man ska kunna det).
Han springer i soffan, klättrar på mig, busar i tunneln osv. Igår så hade jag honom i en soffa och en tjej hade sin hund i rummet. Det är regler på att hundar i allrummen ska vara kopplade. Han brukar inte vara det för han är så snäll och dessutom har han aldrig närmat sig ett smådjur eftersom han är så feg att han är rädd för möss, degus osv. Igår så höll min kompis i honom på andra sidan rummet iaf (koppel), och sedan kom hans matte in i rummet, han slet sig och sprang fram till henne för att sedan tvärvända och flyga tvärs över rummet till våran soffa, kasta sig över mig och Yuki och snappa efter honom. Allt gick sjukt fort. Kommer bara ihåg att jag vrålade hundens namn och slog iväg honom samtidigt som jag försökte få tag på Yuki.
Jag fick tag på honom och gick in till mitt rum så fort jag bara kunde, kollade så alla små ben var okej, så han inte hade några sår eller sådant. Det hade han inte så han måste med nöd och näppe undkommit tänderna. Jävla hundjävel. Fy fan.
Det är ett under att han inte dog av en hjärtattack eller något. Han satt i sitt hus och var helt apatisk sedan men lyckades få igång honom genom att klappa på honom, prata med honom, sätta honom o hjulet, lägga fram lite mat och släcka lampan. Då hörde jag en stund senare att han sprang i det. Pust. Har typ aldrig varit så rädd alltså. Shit. Och vad säger hundens ägare efter detta?
"Nämen kom tillbaka med honom, jag har koll på hunden!"
Behövde bara berätta för någon/några som förstår min skräck>_< Så tack för jag fick pladdra på…
Slänger in en bild på min lyckliga kille som leker i soffan. Han fick en fröboll av min vän som han tvunget skulle bära runt på trots att den var större än hans eget huvud x) Så söt.
(Kan påpeka att han inte brukar få sådant, då jag vet om att det inte är nyttigt med för mkt färdiggrejer).
USCH!! Stackars liten hamster! Tur att det gick bra!
Jaa herregud>< Skräckupplevelse.
Men han mår bra nu som om det inte hade hänt, som tur är. Känner mig som världens sämsta mamma även om det inte var mitt fel:(
Stackars liten! Jag själv fick en mindre hjärt attack i morse för jag hittat inte min lilla dvärgtjej Aska, hon brukar alltid röra sig när man pratar men henne men det gjorde hon inte i morse och jag såg henne inte heller igår kväll. När jag letat ett bra tag så stack hon ut huvudet ur ett litet skrymsle under sandbadet och om hon hade kunnat pratat är jag säker på att hon hade sagt typ "Det finns faktiskt folk som försöker sova här!"
// Nadja
#2 klart det inte är ditt fel! du kunde inte hjälpa att tjejen inte hade kontroll på sin hund!
// Nadja
Shit vad läskigt D:
Ja, det var tur att det gick sig väl ändå. Jag är också en sjukt nojjig mamma som drar ut alla saker i hela buren om jag inte hittar mina pojkar. Usha ja .
Man ska va nojig!
Gud vad hemskt :( Men tycker det är lite hårt att säga jävla hundjävel ellr vad det var när en hund faktiskt är ett rovdjur för en hamster… Den kanske har en jaktinstinkt liksom..
Men stackars Yuki
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#8 Det är inte ok ändå. En hund med bra pli på hugger inte efter någon. Haft en hund sedan jag var 15 med familjen(nu är jag 22 och bor i lägenhet med min pojkvän) och den hunden är också rädd för alla möjliga djur och skulle aldrig bita något djur. Har haft alla möjliga djur genom tiderna och hon har vetat vart hennes plats är. Och det är klart hon får säga så om hon vill. Hon är ju arg och chockerad. Det är en naturlig reaktion. Egentligen ska man ju lägga den största delen på ägaren men det har hon ju också gjort antar jag?
8# - Förstår ju att det ligger i hans natur, men det är ouppfostrat att bara anfalla sådär. Ang mina starka ord är jag bara upprörd.
Jag och hunden är kompisar egentligen.
9# - Ja, jag vet att det är ägarens ansvar. Tycker inte hon har bra koll på honom. Men henne har jag aldrig gillat så orkar inte ens klaga på henne. suck.

Jag vet inte, det känns ju som att alla i situationen litade på hunden eftersom hamstern fick vara lös samtidigt som det var en lös hund i rummet, så jag skulle säga att det är en olycklig olyckshändelse, men som kunde ha undvikits. Dels genom att hundägaren följt reglerna med kopplad hund, dels genom att TS inte hade haft hamstern lös i soffan samtidigt som hunden var lös.
Som jag ser det, om hunden aldrig tidigare visat såna tendenser, hur skulle hundägaren ha kunnat förutse att något sådant skulle hända den här gången? Om en situation aldrig uppstått så anser inte jag att man som hundägare kan ha tränat för den heller. Och hundar är som sagt rovdjur, så hunden kan man ju inte skylla på, det är väldigt olika hur mycket jaktinstinkt en hund har. Men självklart skulle hundägaren haft hunden kopplad om det är så reglerna ser ut och hon inte har tillstånd att ha den på annat sätt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det var inte en lös hund. Han hade koppel på sig!

#12 Aha, jag läste fel när det stod att hunden brukade vara lös. Då tycker jag det är en ren olycka helt enkelt. Man kan ju inte göra så mycket mer än att ha hunden kopplad, mer än att låta bli att ha hamstern lös när hunden är i samma rum.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ts jag förstår att du är upprörd över det som hände och det är bra att allt gick bra. :)
#9 En hund är en hund. Ingen kan ta ifrån deras instingter. Även fast man har god pli på hunden kan den ändå hugga. Det är deras natur som ingen kan ta ifrån dem.
Tycker det är lite hårt att säga elaka ord mot en liten hund som bara ville ha en godbit. Som i det här fallet var en godbit som inte skulle ätas, men ändå. Det var lite väl hårt! :/
#9 ska tillägga en sak att vi har 2 chihuahuor som aldrig, ALDRIG skulle vara elaka om en hamster/smådjur. Vi har just nu 7 hundar och 5 av dem är shibor. Shiba är en uråldrig ras från Japan. De använde dem som jakt hudar. Vissa stora hundar kan vara hur snälla som helst mot smådjur, men ha svårt att gå i koppel m.m., medans en hund med bra pli som går hur fint som helst i koppel, älskar allt och alla kan bita ihjäl en hamster.
Våran hund Ninja älskar allt och alla. Hon har köpt Agillety med mig och tävlat en del. Hon kommer alltid när man ropar och kör även Frityle. Hon har bitit ihjäl en hamster här hemma. Det är hennes ingstinter…..
Usch vilken chock.. jag hade också fått panik! Skönt att han klarade sig lilla vännen, bilden på honom var ju urgullig! *aww*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag vill inte starta någon debatt om vems fel det var, det var bara en skärrande upplevelse._.
Ja jag menar inte att det bara är hundens fel eller ägarens fel. Jag menar bara att man borde ha lite mer kontroll över den ifall det är en hamster i samma rum. Självklart är det från allas sidor men jag hade nog varit lika arg själv och känt likadant i den situationen. Jag hade troligen sagt likadant med oavsett om det var så att jag menade det eller inte, just för att jag hade varit såpass arg/chockerad. Jag har aldrig varit med om att min hund huggit mot någon så för mig låter det väldigt konstigt. Men kan ju hända att vissa hundar reagerar så. Jag vet inte. Men som sagt, hade jag haft min hund i samma rum som en hamster så hade jag haft mer koll på att hon verkligen inte gjorde någonting oavsett om hon gjort det innan eller inte.
#18 Visst, man måste ju ha kontroll på hunden. Det tyckte jag var dåligt av ägaren att inte ha. Jag skulle nog inte vara arg och irriterad om detta hände för mig utan bara lättad att allt gick bra.
Din hund verkar inte bry sig så mycket om smådjuren. Ni har säkert bra pli på den, men alla hundar reagerar annorlunda. Vi har Shiba och chihuahua. Vi har bra bli på alla och chihuahuorna reagerar inte utan kan sitta och gosa med dem. Medan shiborna kan ta dem i ett naft om dem var i samma rum.
Vi har även haft tax, vi hade en tax kull och fick 2 valpar. Dem hade vi ett tag. Dem älskade allt och alla och även dem hade vi bra pli på. Men min första hamster gick bort tack vare dem. Jag menar hundar är ju rovdjur och som sagt, det kan bli olika reaktioner. Min mamma har avlat hundar ändå sedan 1995.
Taxen är en riktig jakthund och det finns nog ingen tax som inte jagar små djur. Hur snäll och duktig den än är. :) Det är ju bara så ingen kan ta ifrån dem det. :)
Våran amstaff hemma har alltid varit nyfiken på hamstrarna, men hon skulle aldrig röra dem! Jag har sagt till henne att ligga stilla och då kan hamstrarna få springa runt på henne om det är så! Hon tycker väl att det är grymt obehagligt men hon lyder.
Vissa hundar är mer eller mindre intelligenta (skulle lyssna när man säger inte röra, eller hugga direkt) och innehar mer eller mindre jakt egenskaper. Bara för att hon är lugn nu betyder det inte att hon inte skulle huggit en hamster om hon aldrig sett någon innan eller om den sprang omkring, hon skulle väl tro att det var en leksak antagligen och hoppat lekfullt fram och huggt tag i den. Det är samma sak som att vissa hundar jagar katter.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#19 Ja jo det kan jag förstå. Att jakthundar kanske kan reagera så. Jag har ju fågelhund så hon hade nog varit jätteintresserad om det var en fågel. MEN jag hade inte varit trygg med att hon inte skulle hoppa på en av mina hamstrar ändå. Så jag hade varit väldigt noga med det, även fast hon är världens snällaste. Det finns ju som sagt raser till allt och antagligen de som reagerar mer på smådjur än andra. Men tycker att oavsett ras så skall man vara försiktig när det är andra djur i rummet överlag, om man märker att det verkligen inte händer någonting och att det inte är någon fara så går det ju bra(som jag sett bilder på forumet när hamstern ligger brevid hunden). Men det kan gå vääldigt fort om det skulle hända så då borde man ju vara säker på det med. Så ja, koppla hunden och håll koll och inte låta hamstern springa mot eller för nära hunden så att den blir stressad speciellt när den sitter fast, det är nog det bästa om de ska vara i samma rum. Såklart fungerar det ändå inte i vissa fall och då kan man ju bara inte ha hund och hamster/smådjur i samma rum.
Men glad för din skull TS att det gick bra!
Herregud! Vilken tur Yuki och du hade. Det kunde ha slutat värre :S
/Mvh Jenny
Medarbetare på Djurannonser och Djurtransport
Guuud villken tur att han klarade sig! Så jäkla sur jag blir när jag läser detta! Om man är i ett rum där man vet att det finns smådjur så ska man väll för fasen kunna hålla koll på en hund!? Usch usch usch säger jag bara..
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Ja det var tur…