Lite frågor om LH
Hejsan! Har nyligen köpt en långhårig guldhamster-hane som nog de flesta vet. Han hade ett riktigt släp när jag fick honom!
Han har kutterspån just nu eftersom lättestöret var slut i affären. Som jag misstänkte fastnar kutterspånet i pälsen på honom (dock bara där bak). Eftersom han inte varit helt handtam än har jag inte velat borsta honom varje dag. Har varit rädd att han då ska förknippa mig obehag.
Borstade honom ordentligt idag, gjort det ett par gånger innan… Han hade två tussar bak och det följde med rätt mycket hår som änna satt löst i dem för de var spåniga. (inte så illa som det låter!!!)
Mina frågor är nu…
- Anses det som "elakt" eller "fel" att trimma LH-hanar en aning? Alltså att han inte har lika långt släp tex. Skulle va lättare för honom. Resten av fluffet skapar inga problem vad jag märkt, och jag älskar utseendet på LH-hanar så är endast för hans skull jag undrar.
- Han älskar verkligen sitt kutterspån. Kommer nästan kännas elakt att byta. Han bäddar och gräver och har sig och ser så lycklig ut.
Kan han gå i det ändå är frågan… alltså om jag nu trimmar släpet en aning…
- Växer håret ut igen? Dvs det som tovat sig nu och jag fick borsta ut?
Hoppas ni inte tycker jag är elak mot honom eller något, alla beslut är för hans bästa, av mig menat.

Klipper du eller trimmar så växer det ut igen. Men det är inte alltid det blir lika fint. Olika hamstrar verkar ha olika sätt att växa päls tycker jag. Fick klippa ner en kille som kom hit som omplacering och hade gått i spån, han såg ut som en panerad fiskpinne, han fick aldrig riktigt nån bra päls igen.
Byter du underlag så behöver du int klippa päls, då räcker det att du stryker genom pälsen med fingrarna när du klappar honom.
Jag har Stl-strö till mina och de verkar trivas jättebra med det. Funkar utmärkt att gräva ner sig i hälsar de:)
Lättströ har jag också hört funkar och har använt det förr så tänkte vänta tills det finns i butik igen…de håller på o byter leverantör…
Toalätt funkar också utmärkt :)
Al-spån fastnar inte i hanpälsar. Funkar jätte bra. och luktar ingenting.
Nu är det så att jag ändå vill ha lättströ sedan(A)
Lättströ funkar definitivt inte på LH hamstrar. Fick klippa ner flera av mina hanars päls efter att jag provat det.
Lättströ är tunna träflisor samt lite träfibrer (trådaktigt) som trasslar in sig ordentligt i pälsen.
Säger som Ulrika, STL-trö funkar utmärkt. Även alspån och Toa-lätt.
// Sofia
Vet vad lättströ är då jag har det till mina marsvin. Har fått höra från flera med lr-hanar här i forumet att det funkar till deras..
Okej, du kan ju prova. Men jag tycker det är sämre än vanligt spån.
// Sofia
hm okej…
Har det blivit lättare att borsta honom? Ett tips är att han kan få något att undersöka/lukta på under tiden medan du borstar.
Vad är det för borste du använder? Jag har märkt att vissa borstar är inte så lämpliga just när man ska reda ut tovar.
/Mvh Jenny
Medarbetare på Djurannonser och Djurtransport
Ja, jag kan borsta honom nu :) Han tycker om att gosa/undersöka.
Hm, en som liknar den här http://www.pwss.se/files/images/t_7310_01.jpg