Fråga om avel
Hej!
Min hamsterhona är nu 5 månader gammal och jag funderar på att para henne. Jag har fött upp hamsterkullar 2 gånger innan men det var några årsedan nu så hade varit kul med en kull igen. Jag tror hon ingår i färgen silvergrå, och frågan är då vilka färger kan man para henne med? Har en kompis som har en hane men läste att man inte kan para vitmagat med vitmagat och det verkar som båda två har det. Vad räknas som vitmagat? känns som att de flesta hamstrar är vitmagade. blev lite osäker så därför hade det varit snällt om någon kunnig här kunde hjälpa mig :) lägger upp en bild på henne också.
Camilla
Silvergrå ingår i kategorin vilfärgad, så du kan para henne med vilken färg du vill ;).
Vitmagad ska inte paras med vitmagad, har för mig att ungarna födds utan ögon då.
Nja det är inte allt för vanligt med vitmagade, jag tycker varken honan eller hanen i bilderna ser ut att vara vitmagade (alt att hanen kan vara det). Vitmagade är när magen är helt vit med jämna kanter från munen till svansen typ. Ögonen ska ha en rubinaktig färg. Kan finnas någon brytning i det vita bandet.
Ni som vet mera om hur det är med vitmagade får rätt mig om jag har fel ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ser även att honan och hanen har olika hårlag. Honan är korthår och hanen långhår. Helst ska man ju inte kombinera dessa.
// Sofia
Vitmagat är en speciell teckning som ger vit mage men jag har också sett att det vita liksom kan "gå upp" lite och det kan påminna om en mycket dålig spottat DS. De får ofta också en rubinaktig glans i ögonen. Vitmagad heter Roan om det är på ett cremebaserat djur, och då blir djuret lite vitspräckligt istället.
MEN, bandade och DS hamstrar får ofta också vita magar, men då är det alltså inte vitmagat, om det inte är så att dom bär på genen för vitmagad OCKSÅ. Just vitmagad bör man därför inte blanda med andra vitteckningar eftersom det blir svårt att se om de är vitmagade eller inte då. Det är även vanligt att enfärgade hamstrar som creme och svart får små vita fläckar, och då är det inte heller tal om vitmagat.
Så: när man pratar om vitmagad så pratar man om en speciellt teckning, men en hamster kan ha en vit mage utan att ha den genen.
Din silvergråa hona ser inte ut att vara vitmagad. Är hanen möjligvit bandad? Eller har den bara vita framben?
Ja jag tror han är bandad, han är vit även längre ner över magen. Ja jag har läst att det kanske inte är så bra att para två hamstrar med olika hårlag, ska fundera lite på hur jag ska göra. Tack så mycket för hjälpen ni som svarat :)
"MEN, bandade och DS hamstrar får ofta också vita magar, men då är det alltså inte vitmagat, om det inte är så att dom bär på genen för vitmagad OCKSÅ."
OBS!!!
VITMAGAT OCH ROAN ÄR EN DOMINANT GEN OCH DEN KAN INTE BÄRAS AV ETT DJUR SOM EJ ÄR DET
vill bara förtydliga för jag tror man kan missförstå ovanstående
alltså är det vitmagade eller roan som är bandade eller dom spot
sen är det ingen som har vitmagat eller roan vad jag vet förutom mig i dagsläget :)) kan ju hända att det kommit ngr genom zoo men det vet jag inte
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Är det här för Dvärghamstrar och för Guld eller bara för Guld? Blev lite orolig med det där att ungarna kan födas utan ögon!?
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
#7 Det är guldhamstrar, ser du inte bilderna? :)
Bort tagen (av Roonja)
Lite onödigt att ha komentaren eftersom tråden är så gammal

Tråden är över ett år gammal så jag tvivlar på att TS tänker para sin hamster nu:)
#10 hahah jaha,
Såg bara datumen på dem 4 sista inläggen. 
Aha ;) Tänkte inte på att den va så gammal :D Haha!
//Fanny 
Inne på The Sims ifokus, Hamster ifokus och Dvärghamster ifokus!
'Live, Love and Laugh when you are young'
spelar ju ingen roll folk läser väl gamla trådar :)
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Haha oj vad gammal tråd, pinsamt vad okunnig man var
Och nej jag gjorde rätt i att jag avstod från denna parningen