Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1644 ggr
Novis10
2

Kony 2012!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ska Joseph Kony stoppas!
Han är just nu den värsta människa i världen, han kidnappar barn. Tjejerna blir sex-slavar medans killarna får vapen och tvingas mörda och döda sina föräldrar!
Hur vi ska stoppa detta? Jo vi ska sprida detta runt om i världen så vi kan förändra det, vi kan få stopp på honom!
Inga flerbarn ska behöva bli mördade och få leva sådana förhållanden!
SNÄLLA sprid detta!
Tack!

Mvh Nova

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Novis10
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

//Nova

liinnea
5

Det där är falskt. Jag trodde också på det från början men när jag fick se alla källor och vad pengarna egentligen går till så blev jag rent ut sagt förbannad. Mer än hälften av pengarna går till dom själv och resten går till armen som bl.a våldtar kvinnor. Man ska verkligen inte lita på allt man ser bara för att det ser ut att vara välgjort och bra. jag känner mig väldigt lurad.

http://www.hannafriden.com/politik-samhalle/sluta-sprid-konyfilmen-invisible-children-bakom-filmen-gar-inte-att-lita-pa/

liinnea
3

Här är en del tagen ur texten: "Man kan fråga sig om det ens kan kallas för välgörenhet, då de pengarna går rakt ner i Ugandas militärs ficka. Ugandas militär förföljer och dödar homosexuella. De utövar förtryck mot civilbefolkningen genom att våldtå såväl kvinnor som barn. Ugandas militär värvar OCKSÅ barnsoldater, och i dagsläget värvar inte Kony barnsoldater i Uganda: Men det gör Ugandas militär."

Om ni vill se riktiga källor till detta så finns det längre ner på sidan jag länkade.

Krille12
0

#2 och #3 Bara för att vissa inte tror det betyder det inte att det är fejk, utan jag tror på att det är sant och tänker inte bara strunta i det.

Medarbetare på Vetenskap.

gulzebra
2

#2+3: Mer än hälften av pengarna går inte till de själva nej, och välgörenhet är mig veterligen inte enbart att bygga skolor odyl.

37,14% går till program i centralafrika som skolor och sånt, den biten folk kallar "välgörenhet". Det ni missar är att de utöver det lägger 25,8% på awareness programs (hur man nu ska översätta det till svenska), 9,56% på awareness products, 7,87% på filmproduktion och 3,22% på insamlingar. Det är då rakt inte vad jag skulle kalla att lägga pengar på sig själva. Bara 16,24% av pengarna går till organisationen, mao bra mycket mindre än vad som påstås och en del måste trots allt gå till just organisationen för att betala löner och annat precis som exempelvis Röda Korset.

Det ska även nämnas att pengar inte går till Ugandas armé, inte vad jag kunnat hitta iaf - påståenden finns det gott om men inte en enda källa på det.
Pengarna går bland annat till att skydda civilbefolkningen med bland annat radiosystem som gör det svårare för Kony att obemärkt ta sig till byarna, så folk kan fly i tid. Det armén får är hjälp från USAs soldater som ger träning och teknologi så att de kan hitta Kony.

Kritiskt tänkande i all ära, men det inbegriper inte enbart att läsa vad kritikerna tycker.

http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Novis10
0

Håller med #5 :)

//Nova

gulzebra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite om de här radiovarningssystemen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Krille12
0

Håller helt och hållet med #5 :)

[Avarice]
0

*

[Avarice]
0

Raderat

[Avarice]
0

Mina kommentarer gör lite vad de vill just nu Obestämd

liinnea
6

Jag orkar inte lägga ner energi på att diskutera och försöka göra så att folk tror som mig, det är ju liksom helt upp till vem som helt vad den vill göra med pengarna. Men jag vill inte lägga pengar på någonting jag inte vet är 100% sant eller sprida någonting som kan visa sig vara ren bullshit. För det andra så har man inte sett Kony sen 2006 och usa's "försvar" eller vad man nu ska kalla det har letat men ännu inte hittat honom. Så det är en perfekt chans för den här sk. "organisationen" att samla in pengar och lura folk att han lever, för man har ingen kropp som bevis på att han är död. Men som sagt, det här blir min sista kommentar i den här diskussionen. Men ni som verkligen tror på det här, googla på det och kolla upp lite källor innan ni sprider. Bara för att man ser en film så behöver det inte vara sant. Och som jag skrev tidigare, pengarna går ju till ugandas militär som OCKSÅ värvar barn. Jag kallar den där bilden för ren SKIT. Och nej jag är inte känslokall, jag skulle väldigt gärna bidra med pengar till att hjälpa värvade barn, men isåfall till en seriös organisation.

liinnea
0

I länken jag skickade kan man ladda ner deras dokument där det står avd pengarna går till, samt hur mycket.

kimky
0

Finns redan dom som har börjat här i linköping! :D  och hela min klass ska göra något år sak samt vi ska få hela skolan att gå med på detta! :D

[JoannaStridh]
2

HAHAHAHAHAH vad har det här med hamstrar att göra egentligen? Och precis som #2 säger är det bara bluff och båg :)

Barn har blivit dödade och kidnappade i flera år, kvinnor blivit våldtagna mm. Varför ska just för man ser en video förändra allt? Hade ni vetat något skulle ni vetat det här för länge sedan, inte bara efter en video och förstå: GUD! Folk i afrika blir kidnappade *chock chock*.

[Avarice]
0

Det finns något som heter Off Topic vilket denna tråd är upplagd under Glad

Oavsett om själva organisationen är bra eller inte så sprider denna videon kunskap. Tro det eller ej, men det finns människor som inte har en aning om hur världen utanför landets gränser egentligen ser ut och bara stoppar huvudet i sanden, att se en sådan här video öppnar åtminstone deras ögon. Jag har (tyvärr) bekanta som jag har diskussioner med om liknande ämnen och det var chockande hur lite de visste om hur det går till i andra länder när det gäller kidnappningar, våldtäkter och krig.

Okunskap är roten till allt ont enligt mig, och som jag skrivit så sprider denna video kunskap oavsett organisation.

gulzebra
2

#13: Jag kollade den länken och kan inte någonstans se att pengar går till militären. De enda pengar som hamnar i Uganda såvitt jag kan se är de som läggs på att bygga skolor, varningssystem osv. Om skolor och varningssystem till byarna är att stötta Ugandas militär så heter jag Otto.

liinnea
0

#17 det finns länkar på sidan. Var inte så otroligt dryg och läs ordentligt istället, snälla.

gulzebra
0

#18: Jag har kollat länkarna, inklusive deras deklaration. Inga pengar till militären. Har jag missat någon detalj så printscreena eller citera gärna.

liinnea
1

#19 vissa dokument är hundra sidor långa och jag orkar inte sitta och kolla igenom allt om och om igen. Men ni får ju göra precis hur ni vill, det är ju upp till er om ni vill sprida en film som ni inte ens vet någonting om? Invisible Children som är bakom filmen står liksom och poserar med vapen som dom har bidragit med till militären. Det är ju inte direkt photoshopat. nej nu orkar jag inte diskutera, haha, glada miner nu. :) alla får tro på vad dom vill men så länge man inte sprider någonting utan att kolla upp faktan bakom allt och inte bara lita på en bra gjord film så är det ju lugnt. man ska aldrig sprida information man inte vet någonting om, har jag lärt mig nu. :)

gulzebra
3

#20: Precis som att det är upp till var och en om man vill låta bli på grunder man inte kunnat bevisa… Fast med skillnaden att folk faktiskt tror på de grunderna utan att det finns något bevis till det och kanske haft en annan åsikt om de inte blivit lurade av rykten som inte verkar stämma.

Själv är jag väldigt kluven till det här med Kony, så jag är rakt ingen anhängare av Kony 2012 - men det är mer för USAs inblandning än just Invisible Children som vad jag kunnat se inte gör något fel utan bara har en annorlunda strategi jämfört med andra välgörenhetsorganisationer.
Bilden med vapnen har de själva förklarat och jag har iaf inget emot deras förklaring och har inte sett någon motargumentation annat än just de ursprungliga ryktena som ingen visat någon källa till, i det här fallet att det är vapen de själva köpt till Ugandas armé.

För att göra en jämförelse är jag mot krig. Det skulle aldrig falla mig in att ge vapen till en armé, speciellt inte en armé som beter sig som Ugandas. Men posa för en skämtbild med vapen som beslagtagits från LRA? Count me in. Gör det mig till en hemsk människa? Nej. Då borde det rimligtvis inte göra Invisible Children till hemska människor heller.

Denna kommentar har tagits bort.
NinjaKakan
6

#22 Men herregud människa ? Vad är det för attityd du har ? respektera åsikter som folk har. Vill dom tro på det så låt dom göra det, utan att bete dig på ett otrevligt sätt. -_-

gulzebra
6

#22: Och där dök klassikern á la "jag har inga vettiga argument så jag tänker bara bete mig som en snorunge" upp. Grattis.

liinnea
1

#23 En väldigt irriterad attityd! Förlåt men jag vill bara inte att folk ska lägga pengar på skit, lägg pengarna på typ rädda barnen istället?! Klart som F*N att jag respekterar folks åsikter? Du vet inte ett PISS om mig, så släng inte ur dig sånt. TACK! Btw; jag tror inte på gud, hihi :)

#24 DU är verkligen inte värd mina argument, tro mig, jag har väldigt mycket att säga men som inte riktigt skulle passa in här. Snorunge? Kom du inte på någonting bättre? Att kalla någon för öknamn och liknande är nog inte så smart hörredu. Tänk dig för innan du skriver sånt. Puss gummsan ;*

NinjaKakan
2

Tror du ärligt talat rädda barnen är bättre ? Hur mycket tror du går rätt ner i fickan till dom där egentligen ? Och använd ett vårdat språk. Nä, jag vet inte ett "piss" om dig, men med den attityden lär jag inte vilja veta något om dig heller.

gulzebra
1

#25: Och där kom lite mer av klassikern upp. Jo, du beter dig som en snorunge med brist på argument.

Kul för övrigt att du tipsar om att skänka pengar till Rädda Barnen, medan Invisible Children är jättehemska bland annat för att det går för mycket pengar till organisationen. Jag kollade hur mycket Rädda Barnen lägger på sig själva - 13,3% enligt den senaste revisionen, medan Invisible Children som tidigare sagts lägger 16,24%. Skillnaden är inte ens 3%.

liinnea
0

Tänker bara strunta i #26 kommentar för sådana saker vill jag inte diskutera.

#27 Låt mig vara en snorunge då? Jag tänker inte sitta här som en gammal tant och säg si och så som ni tycker. Låt mig vara som jag vill och klaga in på andra när du själv inte har så jäkla bra argument? Jag ville bara HJÄLPA TILL från första början, alltså dela med mig av länken så fler kunde förstå. Men nu, nej lägg era pengar på den där skitgrejen istället, bidra till att fler barn blir värvade osvosv, i don't care.

NinjaKakan
0

Haha XD Du är roligt du :P

gulzebra
0

#28: Du får tycka vad du vill, det struntar jag i. Skriver du det däremot på ett öppet forum får du ta att somliga av oss kommer med motargument, det är det forum är till för.
Hade mina argument varit så dåliga så hade du lätt kunnat komma med motargument eller källor som visar att jag har fel som normalt vuxet folk gör i en diskussion. Nu kan du uppenbarligen inte det och beter dig hellre som en snorunge än står för det.

Och nej, det går fortfarande inga pengar till Ugandas armé. Tips från coachen: Be din samhällskunskapslärare att lära ut källkritik.

liinnea
0

#30 Självklart förstår jag att folk argumenterar emot, det var ju liksom det jag också gjorde från första början, eller hur? Jag kom med källor också, right? Och jag har aldrig påstått att jag är vuxen! För det är jag verkligen inte! Eller du kanske räknar en 17åring som vuxen? Vad vet jag liksom.

HAHAHAH coachen? jag tar verkligen inte råd från dig?! Jag går på samhällsvetenskapliga programmet och kan EN DEL. Så håll tyst och håll dig till din egna skolgång / karriär. PUSS

Men skit samma, ni får göra som ni vill och jag får göra som jag vill. Jag ville bara tipsa att man inte ska lita på allt man ser bara för att det ser bra ut.. Men what so ever, orkar inte bry mig längre.

NinjaKakan
4

Nej absolut inte, det håller jag med dig om att man inte ska lita på allt man ser. Man ska absolut bilda sig en egen åsikt och ha agrument. Men man kan framföra dom på ett realativt vuxet sätt ^^ Du är ju trots allt 17 år, du må inte vara vuxen med absolut mogen nog att framföra dom utan ovårdat språk.

^^

gulzebra
1

#31: Dåså, så varför beter du dig som en snorunge om du är med på att folk argumenterar mot dig? För det är precis det du gör i bla inlägg #22.

En del källor ja. Bland annat kom du själv med en källa som sa emot det du själv påstod ang att pengarna IC samlar in går till militären. Jag har fortfarande inte fått se någon källa på att pengarna går dit som du påstår, varken från dig eller andra kritiker. Utöver det har jag försökt leta efter en källa till det påståendet själv men enbart hittat källor som visar motsatsen.

Nej, jag räknar inte 17-åringar som vuxna. Däremot är 17-åringar inte små barn utan tillräckligt gamla för att kunna diskutera som folk istället för att gå till angrepp när argumenten tryter.

FYI är tips från coachen ett uttryck. Att du går sam säger för övrigt inte ett dugg. "En del" inbegriper uppenbarligen inte källkritik.

Man ska definitivt inte lita på allt man ser eller läser nej, det är jävligt sant. Men som redan nämnts innebär det även att inte lita blint på kritik. Även kritiker bör ha tillförlitliga källor som grund till sina påståenden.

liinnea
0

#32 Jag försökte liksom framföra det på ett bra sätt från början? Men när tanten som började argumentera emot mig höll på som hon gjorde blev jag självklart irriterad. Och när jag sa emot henne försökte hon att komma med bättre argument? Nej jag har helt enkelt inte tid med tanter som henne. Jag vill inte hålla på och diskutera det här med dig egentligen, det känns bara fel, eftersom att det var zebra som gjorde mig frustrerad osv..

#33 Som jag skrev till #32, jag har inte tid med tanter som dig, tyvärr. Du får hitta någon annan att vara en surkärring mot. Jag har sagt vad jag tycker och thats it, suck it in.

NinjaKakan
0

MEN i en disskution argumenterar man väl ? Eller har jag missat något?

Well, tänker lämna detta innan jag blir redigt förbannad.

Good luck with life

gulzebra
0

#34: "Och när jag sa emot henne försökte hon att komma med bättre argument?" Ännu ett tips från coachen: Plocka upp en ordbok. Slå upp ordet diskussion.

Tål du inte att bli emotsagd med siffror svart på vitt och börjar ranta som en snorunge när du inte har något vettigt att komma med så kan du lika gärna gå och lägga dig.

Krille12
0

Alltså liinnea, jag vill inte inte vara elak men du svär och det bryter mot reglerna. Så antingen får du börja använda vårdat språk, eller så måste jag kontakta en Medarbetare (eller värden) så att dem blir tvungna att tyvärr låsa tråden eller något annat. Och vad menar du med att först skriva håll tyst, och sen puss?

liinnea
0

#35 Tack, detsamma :)

#36 Jag behöver inga tips från dig, vad är problemet? Plocka upp en ordbok och kolla upp vad ordet "nej" betyder?! Jag tål att bli emotsagd men jag motargumenterar precis lika mycket som er, bara på ett barnsligt sätt för det är väl antagligen sån jag är, eller hur? Har d någontng mer att klaga på eller? Jag börjar bli väldigt trött på att ni två går ihop två och två och hoppar på en oskyldig liten snorunge som jag nu enligt er är?! Jag ville bara förmedla det jag själv tagit reda på om kony, och nu börjar ni med personliga påhopp?!?! Om du nu ska kalla dig för vuxen, beté dig som en också!

#37 gulzebra har också svurit så skyll inte bara på mig lilla gubben?

liinnea
0

#37 I bl.a inlägg #33 har gulzebra svurit.

Odette
3

Man behöver inte haka upp sig på enskilda personer och dess åsikter för att diskutera något- håll er gärna till ämnet. Det är väl bättre att man berättar vad man själv tycker och försöker förklara Varför man upplever saker som man gör än att bara tracka ner på andras åsikter.
Ställ en motfråga om du tycker ett argument är dåligt- så man får fart på diskussionen. Det är ju ett viktigt ämne så det är trist om det blir bortschabblat pga att man inte "orkar diskutera".
Då behöver man ju inte skriva något ;)

Obs. Inte riktat till någon speciell utan en allmän shout out :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

gulzebra
0

#38: "Jag ville bara förmedla det jag själv tagit reda på om kony, och nu börjar ni med personliga påhopp?!?!" DU började med påhopp och dumförklaringar, det är det jag menar med att du beter dig som en snorunge när du hellre går till attack än kommer med vettiga argument.

liinnea
0

#41 Du har inte rätt att kalla mig för snorunge, jag har inte varit taskig mot dig och kallat dig för olika saker? Förlåt men jag orkar inte med det här länge.. Jag hoppar av diskussionen här, förlåt om jag bidragit med dålig energi, blev bara väldigt irriterad.

gulzebra
0

#42: Jag har aldrig kallat dig för snorunge, jag säger att du beter dig som en. Och jo, det har du.

Krille12
0

#38 Jag har inte sett att gulzebra har svurit någonstans. #39 Nej, det enda hon skrev var att du beter dig som en snorunge när du bl.a svär, och ärligt talat måste jag hålla med gulzebra.

Krille12
0

Och om man ska jämföra så skrev gulzebra bara att du beter dig som en snorunge, och du skrev bl.a "F*CK Invisible Children!" (förlåt för att jag skrev ett svärord, men jag citerade bara vad liinnea skrev, ni kan annars ta bort kommentaren om den blev för hård).

liinnea
0

från inlägg #33 "Man ska definitivt inte lita på allt man ser eller läser nej, det är jävligt sant. Men som redan nämnts innebär det även att inte lita blint på kritik. Även kritiker bör ha tillförlitliga källor som grund till sina påståenden."

#43 Jag sa tant till dig, men hörre du, du kallar dig själv för tant i din beskrivning. ;)

Ha det skoj, nu orkar jag inte diskutera här mer, slöseri på tid, tyvärr. Vi kommer ändå inte komma fram till någonting vettigt.. Hoppas du hittar någon annan att kalla snorunga osv.

gulzebra
0

#46: Det är inte ordet tant jag syftar på, det är din attityd som är galet barnslig. Och nej, jag har fortfarande inte kallat dig snorunge utan sagt att du beter dig som en.

Krille12
0

#46 Ok, hon sa jävligt sant, och vad, det är kanske ett litet svärord men det är inte moot någon eller på något dåligt sätt. Sen förstörkte det ditt argument, så det där är typ intenting jämfört med vad du har skrivit.

liinnea
0

#48 Svordom som svordom? Nej jag orkar inte lägga ner tid på p12or som absolut inte kan någonting om sånt här, haha! Om jag nu är så olaglig och svär så mycket som du påstår kan du ju ta och anmäla mig till polisen istället. Du som kan så himla mycket.

Nu tänker inte jag följa den här tråden längre så det är ingen idé att ni fortsätter hoppa på mig med saker och ting. Det är väldigt respektlöst att gadda ihop sig mot EN person, som i det här fallet försökte motbevisa det som tidigare skrivits. Jag ville bara hjälpa till så att folk inte lägger ner sina pengar på någonting som inte är 100% sant.. förlåt för det liksom.. Och sen att jag har haft en dålig attityd? Det har ingenting med saken att göra.

gulzebra
0

#49: Att vi är flera som reagerat på din attityd betyder inte att vi gaddat ihop oss. Och jo, din attityd har i allra högsta grad med saken att göra när den är så genomrutten och barnslig.

liinnea
0

Min absolut sista kommentar nu. Vad har min attityd att göra med Joseph Kony?! Inte ett skit! Blanda inte ihop mig med honom, det är det sista du ska göra! Förlåt men nu är jag riktigt arg! Om jag nu är så himla genomrutten och barnslig så låt mig bara vara då?! Det är så otroligt fegt att säga sådana saker genom datorn! Herre gud! Nu har jag tröttnat på det här! USH!

Krille12
0

#49 Vadå p12or?! Och hur kan du veta om jag vet något om det här eller inte? Jag tänker inte anmäla dig till polisen, jag säger bara att du bryter mot reglerna med din attityd (du svär och gör påhopp). Jag har inte sagt att jag vet jättemycket, men jag vet tillräckligt för att veta att du har en väldigt dålig attytid mot folk.

Krille12
0

#51 Nej, din attytid har inget att göra med joseph kony, men det har allt att göra med sajten och dens medlemmar.

gulzebra
0

#51: Ingenting med Kony nej, din attityd har med diskussionen att göra.
Fegt? Now that's a new one. Fegt vore väl snarare att skriva saker man inte skulle ha sagt IRL bara för att man sitter skyddad bakom en skärm. Jag har inga problem med att säga vad jag tycker IRL heller, även om det innebär att påpeka när någon beter sig som en snorunge.

Odette
1

Får be er att hålla er till ämnet.

/Medarbetare

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_