kan han dö??
Hejsan ! Jag undrar, om man vill avla på en hane, kan hanen dö?? är tacksam för svar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns det djur som dör av att para sej? vet bara giftspindelhanen men han blir ju uppkäkad först efteråt o det är visst nån mening med det med 
tackar :D det var väldigt snällt :D 
Om hanen är i dålig kondition och är väldigt gammal kan han dö av utmattning. Men det är inte speciellt vanligt, särsilt inte om de är ynrge än 1,5 år
.
Mvh Alicia.
Ja, hanen kan dö av att para sig med en hona. Detta har skett förr, och framförallt då med äldre hanar. Blodtrycket stiger så högt att de dör av hjärtattack då hanen blir så upphetsad, men det är mycket sällan det händer. Ingen jag känner har råkat ut för det, även med riktigt gamla hanar.
#1 Ja, bönsyrsan är t.ex. ett sådant exempel. Men det tillhör inte till det normala att hamstrar dör under parning.
De kryp som blir uppätna efter parning ger näring åt den kommande generationen i mammans mage. Därför finns det även vissa exempel där mamman blir uppäten av barnen, när de kläcks.
Direkt näring = ökar chansen till överlevnad av arten.

En annan sak som givetvis kan hända om man inte har kollen är att honan och hanen ryker ihop och slåss tills en av dem dör.
Mvh Ellenfyrkant
tack för alla svar .) så det är ingen stor chans att min hamster dör alltså :)

Inte om han har lagom ålder oc honan är villig i brunst och ni har koll på dem!
Mvh Ellenfyrkant
En väldigt, väldigt liten risk överhuvudtaget :)
Som alla säger så KAN det ju hända men det är nog nästan ingen risk om ´hanen och honan är fullt friska :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"