Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2606 ggr
mandyosv
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick Rosie ungar, vilka färger blir det tror ni genetikskunniga?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

HejPåDig
0

Nu är jag ingen expert, men det skulle nog vara lättare om vi fick upp stamtavlan

Charlie2006
0

För att kunna veta var det blir så behöver man veta vad det finns i några led bakåt hos båda.

Om jag utgår från bara färgerna skulle jag gissa på silvergrå, offwhite och vit (med eller utan rö eller/och bö om det finns bakom hos båda). Alla färger kommer dock bli silverbaserade.

För har rätt att hanen är svartögd vit?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Roxie
0

Han har vita öron. En offwhite och en vit har svarta öron.
Jag är lite osäker på vad hanen har för färg faktiskt. Han kan ju eventuellt vara en brunörad offwhite.
Han är för gulaktig i färgen för att vara vit.

Honan är iaf en silvergrå korthårig och eventuellt satin.

// Sofia

mandyosv
0

#1 pappans stamtavla har förra ägaren slarvat bort, Rosie har inte stamtavla men alla hennes syskon är som hon själv.

#2 Oki! Hanen är svartögd vit med vita öron har de flesta sagt..

#3 Var ser du det gulaktiga? :o han är kritvit i färgen… och vita öron, svarta ögon..

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

UlrikaD
0

För att hamstern ska heta s.ö vit i stamtavlan så ska hamstern ha svarta öron. Är väl så hon menar.

Har den inte svarta öron är det inte en s.ö vit utan någonting annat:)

Roxie
0

#5 Japp! Så menar jag :) #4 men är pappan registrerad i SHF? I så fall kan jag kolla upp hans stamtavla om du säger vad hans fullständiga namn är :)

// Sofia

mandyosv
0

#5 vad är någonting annat då? :)

#6 Ingen aning.. du får gärna kolla, han heter Bolt, hon sa nått annat namn innan Bolt, men jag kommer inte ihåg men jag vet inte om det är en registrerad stamtavla, men hon hade haft papper på vad föräldrarna etc hette sa hon

UlrikaD
0

#7 Vad som helst som är ljust men inte vitt egentligen.

En b.ö offwhite som Roxie var inne på. Om någon förälder var d.s kan han ju vara det t.om även ifall det inte syns. Ser inte om han har nån fläck på öronen annars kan man ju spana där.

Är ju lättare om man vet vad föräldrarna är för färg.

mandyosv
0

#8 vad innebär d.s?

Jag ska kolla med förra ägarn om hon vet vad föräldrarna var.

Men vad gissar du på för färger med ungarna då?

Jag kan inte se någon brun fläck och tycker öronen ser väldigt ljusa ut.. vad tycker du?

Sen har jag en till fråga och det är vad det skulle komma för ungar med en nf LH hona & Bolt och en nf KH hona & honom?

UlrikaD
0

D.s=dominant spot.

För att gissa färger på ungarna måste man som tidigare personer redan skrivit veta stamtavlan bakåt på föräldrarna.

Parar du två LH så får du LH-bebisar. Parar du en KH och en LH och det bara ligger KH bakom honan så får du enbart KH-bebisar. Ligger det LH bakom honan också kan du få båda delarna.

mandyosv
0

#10 okej, menar mest färgerna där på nf..

Jag har aldrig sett en bandad LH men de måste ju finnas :o har för mig en sa att det inte finns.

UlrikaD
0

#11 Jo, jag förstår att du menar färgerna, men återigen, du måste veta färger bakåt för att få reda på det.

Bandat är ju en teckning och det spelar ingen roll vilket hårlag hamstern har, teckningen kan den ju ha ändå.

Men bandat kan du bara få i en kull om någon förälder är bandat i och med att teckningar är dominanta.

mandyosv
0

#12 okej! Ska skriva upp stamtavlan på den nf lh på fredag. Då får jag hem den. Fick den i utbyte mot 3 KH utan stam.

I min kull på min cremefärgade hona & Bolt då, så blev 5 vita, 4 creme och 1 bandad, är det så då om det ligger bandat långt bak i någon av föräldrarna?

UlrikaD
0

#13 Som jag skrev ovan så är teckning dominant så för att få en tecknad bebis så måste någon av föräldrarna ha den teckningen.

En dominant gen kan inte bäras, en recessiv gen kan bäras. Men teckning är alltså dominant.

Alltså, för att få en bandad bebis så måste någon av föräldrarna vara bandad. Annars blir ingen bebis bandad.

mandyosv
0

#14, då måste det vara otroligt då eftersom att båda föräldrarna är helfärgade och ungen blev bandad? …

mandyosv
0

Så här såg ungen ut, det kan ju liksom inte vara en inbyting , haha!

UlrikaD
0

#15 Genetiskt sätt är det omöjligt.

Så antingen är någon av föräldrarna bandade fast de är så ljusa så det inte syns då. Eller så är inte bebisen bandad.

Finns liksom inte så mycket mer att välja på. Antingen eller:)

Därför är det ju lite lättare om man avlar på djur med stamtavlor. Då vet man vad man har och vad man får i sina kullar.

Finns en hel del artiklar här inne på forumet om färger, vad som bör paras med vad, recessiva och dominanta gener osv.

UlrikaD
0

Såg bebisbilden nu. Då har du en av föräldrarna där som är bandad fast det inte syns. Och någon av den förälderns föräldrar är då i sin tur bandad.

mandyosv
0

#17. Ingen av dem är det, verkligen inte överhuvudtaget… 
Det måste blivit en mutation då, för ungen på bilden är bandad? right?

Ja det tycker jag med det med stamtavlor, därför är det så lyckligt att jag får hem en med stamtavla på fredag! :D

mandyosv
0

#18 hMM.. låter skumt att hon skulle vara bandad…. Hur kan hon vara det utan att det syns, grejen med teckningar är väl att det syns? Har tatt masser med kort och kollat jättenoga och hon verkar inte vara det…

Fast nu när jag kollar på bilder så kommer en tanke om att hon då måste ha en liten rand av vitt där nånstans…….. Eller kan bandad färgen vara en annan rand-nyans av creme/gul då ?

kaizoR
0

Mor till ba ungen är också bandad. Det ser man mkt tydligt på bilden i #20 :)

mandyosv
0

#21 Men det är för hon är satin det ser så ut… Alla andra bildtrådar jag lagt upp henne i har ingen sagt bandad… På denna bilden ser hon ju inte samma ut?

kaizoR
0

Haha, vilken krånglig en! Nej hon var definitivt inte bandad på senare bild… Ta kort på föräldrarnas magar också :) om en av dom har vit mage och inte den andra, ja då är den mest troligt boven i dramat ;)

kaizoR
0

Och nej, bandet kan endast vara vitt och inte i någon annan färg.

mandyosv
0

Hmm.. hanen är ju han på bilder ovanför i denna tråden han har vit mage tror jag, eller vad skulle den annars vara för färg?  :D

På denna bilden ser man magen lite!

kaizoR
0

Hahah, jo tänkte inte så långt att han var helvit redan! ^^ hehe Men jag skulle kolla under hans mage för säkerhets skull, efter färgskiftningar om sådana finns- då det inte ens är säkert att han är vit. Om honan inte är vit på magen och han är det, oavsett grundfärg, skulle jag definitivt skriva upp att han är bandad. Annars så ser du (om han används för avel igen) ifall det kmr bandade med en annan hona, då det rent logiskt sätt borde bli 75% bandat då bandat är dominant anlag.

Roonja
0

Det finns ju dold bandad. Alltså är en förälder det fast det inte syns.

Ungen är offwhite bandad.

Innan man avlar bör man kunna färger m.m, och du verkar inte kunna grunderna alls. Tycker du ska läsa på innan du tar nästa kull.

Men lycka till med den här!

Roxie
0

Med dold bandad betyder det att hamstern som är bandad kanske bara har en pytteliten vit fläck på magen.

// Sofia

Roonja
0

#28 ja, för Dianthus fick en kull med bandad fast ingen av föräldrarna var det. Eller ja, dold bandad! :)

nakuta
0

Det kan inte va så att pappan Bolt (om det nu är samma pappa som den på den första bilden) är bandad då han redan är så kallat vit i pälsen så syns kanske inte bandet?

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

mandyosv
0

Okej tack för råden! & Jo Roonja , jag kan de grundläggande att man inte ska para satin med satin osvosv men nu undrade jag bara över vad det skulle bli för färger :)

Roonja
0

#31 Jo, det vet jag, men nyss frågade du varför det inte vart ungar med dina dvärgar och det var för dem hade 2 lethala gener båda 2. Och eftersom du inte kan ena/båda (?) föräldrarnas färger så var jag bara tvungen att komentera det! ;) Men beroende på vad han är för färg så.

Om han är:

Far: vit

Mor: Silvergrå satin

= vit, silvergrå och offwhite (om den silvergråa bär på creme, som den troligen gör) med eller utan satin.

Men jag tror det blir mest silvergrå.

om han är:

Far: Offwhite ds

Mor silvergrå satin

= Offwhite, silvergrå och vit. Med eller utan dominant spot och satin. :)

det är troligen det han är. Men vi får se. :)

mandyosv
0

Nu har jag tagit kort på en av ungarna, inga bra bilder men det blev flera bandade och ev. en trefärgad! Även flera ljusa.

Det blev verkligen inte vad jag förväntade mig!

Roonja
0

#33 om jag inte ser fel är det nf bandad. Fast det var svårt att tyda på bilden.. Söt..

qiiwie
0

ser svart ut på min dator :)

din hane kan vara svartögd vit de har ljusa ögon sen är han troligtvis bandad fast det inte syns

skickar en länk på en sådan :)

http://www.shgk.se/hamstrar/guldfarg.php#svartvit

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
qiiwie
0

den bandade bebisen är antingen creme bandad eller caramell bandad den på inlägg 16

och på inlägg ser det ut som en sö vit som pappan och sen ser jag bara ett huvud men denär creme eller caramell

###

neva masquerade

Roonja
0

#36 man ser tydligt att den är offwhite bandad.

Som denna bebb.

Jag tycker den ser nf ut. Då jag tycker mig se hätta.. jag kan ha fel eftersom bilden är ganska suddig.

qiiwie
0

offen har mörkare öron    ,,tycker din ser ut som en caramell

men det är svårt o se på foton

Ljuvliga guldhamster ungar leveransklara

###

neva masquerade

Roonja
0

#38 jo, fast det kan ju skillja från hamster till hamster. den på bild #37 är off bandad och har ganska ljusa öron :)

qiiwie
0

då är det en bö off white för off white ska ha mörka öron :)

###

neva masquerade

mocchino
0

Fast ronjas unge är ju bandad också vilket gör öronen fläckiga och fläckiga öron bleker även ner färgen.

Både ronjas unge och den på #16 är offwhite bandad.

Ungen på #33 ser ut att vara nf bandad. Ser brunare ut vid nosen, men bilden är ju inte den bästa.

Genetiken luras aldrig utan blir det nått som inte skulle kunna komma i kullen så är den människan som sett/gjort fel. Eller så har hamstrarna tagit saken i egna händer och valt hane själv när man inte kollat. :P Iom att ungen är bandad så ÄR en av föräldrarna bandade oavsett om det syns eller inte. Genetiskt så är den bandad!

Det är ju bara att para pappan med en hona du vet inte kan vara bandad och honan med en hane du vet inte kan vara bandad så kommer du få svaret på vem det är som luras. :P

// Nathalie

Roonja
0

#41 Jo, det var ju det jag menade. Att det skilljde :)

Håller med dig om #16 som sagt, Off ba och den på #33 är nf ba! Glad

qiiwie
0

och jag tror mer på caramell el creme :) sen  ser jag ju inte ögonen

caramel bandad på bilden

###

neva masquerade

Roonja
0

Jag håller helt fast vid att den är offwhite bandad. Då mamman ser ut att vara offwhite satin :)

qiiwie
0

suck satte på fel  tråd orka ändra om du / ni vill se lite olika vita och ds så gå in på tråden "jippie har hittat en sobelroan"

bö vit

###

neva masquerade

Tinwe
2

Förlåt att jag lägger mig i men tycker man bör ha koll på genetiken ordentligt innan man parar. Man ska kunna alla färger mao. Sen om det är svårt att se en färg så är det ju en annan sak, men ja.. Det finns ju t.ex. ingen färg som heter "trefärgad"… Och du parade utan att veta vad som kan hamna i kullen.. Lycka till med bebisarna iallafall! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Roonja
0

#46 jag tycker det var bra skrivet. Jag kan ju inte skirva så längre eftersom jag ses som irriterande! :/

qiiwie
0

ronja och tinwe alla är vi barn i början,,o man lär hela tiden ,,aldrig fullärd,,o tur är väl det

ni har väl också varit nybörjare eller?

###

neva masquerade

mandyosv
0

#46 med trefärgad menar jag inte att det är färgen men att jag tyckte mej se att ungen hade tre olika färger på sig. Jag skulle ju inte skriva att färgen är trefärgad. Sen måste man ju lära sig och jag vill lära mig och mina hamsterungar skadas inte utav att jag skriver att den ser ut att vara trefärgad och inte lärt mig genetik än. :)

Roonja
0

#48 klart. Men innan jag började kunde jag det som behövdes. Visst var jag nybörjare. Det är alla en gång i livet. Men "jag" tycker man ska läsa på så man kan så mycket som möjligt. Man behöver verkligen inte kunna allt. Glad Bara en tanke från lilla mig! Glad

mandyosv, jag menar aboslut inget illa mot dig. Det här är menat mot alla som inte läser på lite innan dem börjar avla. Du kan ju ändå lite. :)

Grattis till ungarna en än gäng! Skrattande

mandyosv
1

Tack !!! :D Jag lär mig hela tiden och pratar med uppfödare osv!

Tinwe
1

#48 Självklart har alla varit nybörjare och jag anser att man blir aldrig fullärd. När jag hade min första kull visste jag inte ens att det fanns en svensk hamsterförening eller att det fanns så pass många färger som jag nu vet finns. Jag hade ingen aning om att det ens fanns hamsterforum. Men, när man vet att det finns saker på SHFs hemsida och här på iFokus man kan lära sig innan man tar kull så tycker jag man ska suga åt sig (likt en svamp) så mycket kunskap man bara kan (genetik, sjukdomar, osv) innan man tar på sig ett sådant stort ansvar som att avla. Förstår ni vad jag menar? Hade jag haft den möjligheten när jag var ett blåbär hade jag tagit den.

Detta är ju bara min åsikt, och jag vill verkligen inte klanka ner på mandyosv, jag tycker det är jättekul att hamsterintresset växer mer. :) Så lycka till med kullen! :)

/Matilda

qiiwie
0

man lär kanske på olika sett en del läser sig till kunskap en del gör det kanske praktiskt o lär under tiden,,och detta är inte fullblodshästar precis det är guldhamster ,,små underbara djur som är mkt lättskötta och ett bra första djur för barn med hjälp av sina föräldrar ,,,sen är det väl aldrig fel o läsa på o fråga :))

###

neva masquerade

Roonja
0

#53 visst är det inte fullblodshästar. Men det är endå ett djur som kräver mycket ansvar. :)

qiiwie
0

jag tror du förstår vad jag menar :)

det finns skillnader :)

###

neva masquerade

Roonja
0

Klart jag förstår ;) Hoppas även du förstår hur jag menar. Skrattande

Tinwe
2

#53 Tycker det är lite irriterande faktiskt att du säger så. Självklart lär man sig på sina vis, men tycker verkligen inte att det ska gå ut över djur.

"Jag vill lära mig om det är fel att para d.s med d.s, tror jag parar två så får vi se vad det blir, då får jag mitt svar."

Det låter ju inte så himla bra va..? Då är det bättre att man läser på om det så att inte djuren far illa. Nu var detta bara ett exempel men det är fortfarande liv vi pratar om, iallafall för mig..

Känner att jag börjar brusa upp så nu lämnar jag tråden. Skrattande Men jag står fast vid min åsikt.

/Matilda