Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 1467 ggr
[Em_I_Am]
0

Hur är en bra hemsida?

Jag har en hemsida som jag försöker hålla uppdaterad med nya foton, nyheter och nu även en blogg. Jag vill att de som kanske vill köpa hamster ska kunna gå in på min hemsida och titta på bilder på alla bebisarna så de lättare kan bestämma om de vill köpa av mig och i så fall vilka. De flesta av mina bebisar har jag sålt till folk som bor långt ifrån mig och därför kan de inte komma hit och titta och välja sin unge. Då är det extra viktigt, tycker jag, att det finns många bilder så de kan välja utifrån dom.

Jag vill också att folk som varit på min hemsida ska kunna komma tillbaka efter någon vecka och då ska det finnas åtminstone lite nytt att titta på eller läsa om.
Hemsidor som aldrig uppdateras är det värsta jag vet.

Men jag hade JÄTTE gärna velat ta emot lite tips från er om det finns något jag kunde göra bättre på min hemsida eller om ni tycker något saknas. Kanske något som finns på hemsidan som känns onödigt och borde tas bort?

Kom gärna med tips om ni vill o orkar :)

www.vildvittrans.tk

nadilda
0

Jag tycker att en viktig sak med hemsidor är att det ska vara lätt att hitta ditt man vill och det tycker jag att du har lyckats bra med! :)

.m.m
0

Personlighetsdrag tycker jag som spekulant kan vara intressant. :)

Vad som gör den lilla krabaten till just honom eller henne.

Temperament och om det finns små söta egenheter.

Man har ju en uppgift att lära känna sin krabat när man välkomnar den hem, men det är alltid lite mysigt att få veta på ett ungefär vem som döljer sig bakom lurvet på förhand. :)

Sen tycker jag att du har en mycket bra hemsida med massor av bra information! Ibland om infon är lång, så kan en liten bild mellan styckena liva upp och man blir motiverad att läsa längre. Lite lättare för ögat s.a.s. :)

Bra trådsinitiativ. :)

NinjaKakan
0

Jag gillar din hemsida, snygg, stilren, inget klydd och lätt att hitta vad man söker. Håller med om att när man skriver längre text så är det roligt med lite avstickande bilder då jag är en av dom som skiter i att läsa texten och det inte finns roligt att titta på också xD

Annars så är den riktigt, riktigt bra :) Och det hade varit riktigt roligt med en blogg, få se hur du tänker, vad som planeras, vad som du gör och osv osv. Så man lär känna dig lite också.

[Em_I_Am]
0

#1 Ja det håller jag absolut med om. Man tröttnar snabbt om man måste leta runt. Det va lite därför jag gjorde en separat sida till mina skötselråd o fakta (som inte är riktigt färdig ännu). Då blir det liksom inte så många sidorubriker på en o samma sida. På huvudsidan står det ju bara Skötselråd/Fakta och klickar man på den kommer man till en ny sida med nya sidorubriker som har med råd o fakta att göra.

#2 Tack så jätte mycket för din feedback!

Jag håller verkligen med dig om att personliga beskrivningar till varje hamster är viktig. Alla mina hamstrar pysslas ju om varje dag och var o en av dom är älskade husdjur. Inte avelsmaskiner. Det hoppas jag framgår genom mina beskrivningar på varje hamster. De som inte har beskrivning är nya här hemma och därför har jag inte så mycket att säga om dom ännu.

Men däremot ska jag bli bättre på att beskriva bebisarna. B-kullen har jag ingen beskrivning alls på mer än färger o kön. Men det är också för att de bara är strax över 2 veckor och man börjar inte hantera dom förrän de är 2 veckor. Så jag känner inte allihopa så pass bra att jag kan urskilja olika personligheter riktigt. Men det är på gång. Däremot kan jag säga att alla ungarna är lika sociala, nyfikna och lätthanterliga. Jag ska få in det lite bättre tills jag har mer att säga om var o en :)

Huuu ja jag är expert på att skriva låååånga texter så du har så rätt så! Ska gå igenom de o se om jag för det första kan korta ner lite o jag ska för det andra absolut ta till mig det där med bilderna. Bilder gör texter mycket roligare! På en del ställen har jag inte lagt in någon bild eftersom jag inte tyckt att jag har haft någon som passar in i sammanhanget. När jag skriver om hybrider o nackdelar om dom så har jag liksom ingen stackars Hybrid med kutrygg att visa. Men det kanske jag ska strunta i o bara lägga in en allmän bild ändå så ser det inte så tungt ut.

Jahapp. Du ser… Jag kan inte ens skriva korta, enkla inlägg haha. X-)

Mimmi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag inte hamsterintresserad, så jag kan inte kritisera din hemsida utifrån det, men jag sysslar mycket med webbdesign och såg din tråd i Uppdaterade inlägg.

Det största problemet jag ser med din hemsida är att du har för mycket information - för mycket text. När man utformar en hemsida måste man utgå från att folk är lata och sällan orkar läsa mycket text. Oftast läser man bara de allra första meningarna och skummar snabbt igenom resten. Därför måste man snabbt få ut den viktigaste informationen. Detta är extra viktigt på startsidan. På din startsida har du väldigt mycket text.

Jag skulle föreslå att du på startsidan i en eller två meningar sammanfattar det allra viktigaste - alltså vad du gör och vad din hemsida handlar om. Placera denna text högt upp på sidan och i stor storlek. Fokusera sedan på 2-4 saker som är viktigt att veta eller som gör dig speciell, och presentera dem kort. Lägg in lite bilder för att lätta upp och göra det mer lättläst. Kolla den bifogade bilden för ett exempel på hur jag menar.

Att använda bilder och rubriker som hjälper till att beskriva vad de olika textstyckena handlar om gör stor skillnad. Tänk på det på resten av dina sidor. På många av dem har du bara stora massor text, så jobba på att sätta rubriker, lägga in lite bilder och kanske korta ned lite. Man ska lätt kunna hitta det man söker, utan att behöva skumma igenom ett jättelångt textstycke.

[Em_I_Am]
0

TACK för det Mimmi! Sådär ska jag göra på min första sida. Det är ju skitbra :D

Jag är så väl medveten om det där med långa texter men jag har inte orkat ta itu med det. Men nu när jag vet att fler reagerar på det ska jag fixa till det så fort som möjligt! :)

qiiwie
0

vill bara säga att lakritsarna var jätte fina <3

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
[Em_I_Am]
0

Hihi tack! Fast vilka? Jag har Campbells-lakrits och Guldis-lakrits :)

[Em_I_Am]
0

Får man ha många bilder på första sidan?

Jag har ju min första bild. Den föreställer en vit hamster o det är samma jag har på mina visitkort osv så den vill jag gärna ha kvar. Bilden på Aleera vill jag gärna ha kvar, men den har jag flyttat ner.

Sen har jag fixat såna kolumner som Mimmi visade, men bilderna blir så små så därför ville jag inte lägga min första bild o Aleera där. Kan ha några andra simpla bilder där kanske. Tänkte ta ett på sonen som håller i ett gäng bebisar till den kolumnen som heter hamstrar för alla, en bild på Alv i mellersta kolumnen o den sista vet jag inte.

Eller ska jag ta bort småbilderna om jag nu tvunget måste ha kvar mina stora bilder på den vita hamstern som ligger högst upp o den på Aleera längre ner?

.m.m
0

Tycker det ser väldigt bra ut nu på förstasidan.

Ev om du tar bort den stora vita bilden på myshamstern som ligger där (och använder den i en av de tre små rutorna längre ner?) Det blir behagligare för ögat. :)

Jag är definitivt ingen tarsan på hemsidor. Ser bara när nåt är bra och harmoniskt. Svårare att se vad det är som kan åtgärdas till det bättre.

Hoppas du får mer input. Intressant är det iaf hur som helst. :)

Kanske skulle ta och ge mig på en egen. ;)

qiiwie
0

guldarna såg jag bara :)

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
[Em_I_Am]
0

#10 Ja jag ska prova det. Jag ville ju ha luddtussen stor egentligen men det blir lite kaka på kaka med så många bilder så jag får väl ge mig då haha.

Jaa klart du ska göra en egen! Weebly är enkelt om man är neewbie så det rekommenderar jag :)

#11 Haha ja klart du gjorde. Borde vetat bättre än att fråga ;)

.m.m
0

Oj! Vad tomt det blev när den stora mysbilden försvann.

Hmm… Kanske kan ha den i en mellanstorlek brevid välkomsttexten…?

Eller föresten. Jag är helt grön. Du ska nog inte lyssna på vad jag har att säga om hemsidor över huvud taget. ;D

Men luftigt, lättnavigerat och mysigt/hemtrevligt är ju bra nyckelord annars. :)

Tyckte den var bra redan från början. Det är ju bara småjusteringar som är aktuella i ditt fall. Du framstår i varje fall som vbåde medveten och mån. :)

[Em_I_Am]
0

Hmm ja jag tycker också det blev tomt. Men jag är som sagt expert på att vräka på för mycket annars så det kanske bara är bra :)

Har tagit kort på sonen som pussar på ena Campbells-honan som ska in på Hamstrar för alla snart.

Men först den efterlängtade videon :) Hojtar snart

NinjaKakan
0

Måste säga, att jag fullkomligt älskar den bilden på Aleera (?) som du har längst ner på sidan..åh..

moawi
1

Vilken bra tråd! Jag suger åt mig tipsen som en tvättsvamp jag med. Har själv en uppfödarhemsida som jag älskar att pyssla med. Visserligen är jag inte så "hemsideskunnig", men jag försöker ändå göra sidan så rolig och intressant som möjligt med lite röstningar, bilder med sammanfattande bildtext, nyheter och framförallt så uppdaterar, förändrar & förbättrar jag väldigt ofta. Själv har jag jättesvårt för hemsidor som inte är uppdaterade på typ två år, finns inget mer irriterande. Speciellt när det gäller uppfödares hemsidor där infon ju behöver vara uppdaterad.

För övrigt måste jag säga att jag tycker och har alltid tyckt att du har en jättefin hemsida, Em_I_Am! Älskar headern, färgerna och den bra infon + att den uppdateras ofta. Det syns/märks verkligen oxå att du är en väldigt seriös uppfödare som tar det här med uppfödning på största allvar, det är jättebra!
Sen har du ju för övrigt himla söta hampisar oxå förstås ;)

Själv använder jag mig av n.nu och tycker att det är ett bra… eh, "hemsidesmakarverktyg" eller vad det nu heter, haha Tungan ute

[Em_I_Am]
0

#15 Tack! Jag är nöjd över bilden på Aleera jag med. Fast den blev lite konstig i kontrast o skärpa. Men motivet är gööör gulligt tycker jag. Lilla poser-pluttan <3

[Em_I_Am]
0

#16 Tusen tack för dina snälla ord!

Jag måste kolla in din hemsida också. Det där med omrösningar osv verkar vara himla roligt och sånt kan jag tänka mig drar besökare. Min hemsida har legat ute med besöksräknare sedan början av året o har iaf några besökare men sånt gör helt klart att folk kommer tillbaka. Nu vill jag inte förbättra bara för att "kränga" hamstrar så klart. Men visst är det roligt om folk tycker om och faktiskt tittar in på sidan lite då o då :)

moawi
0

#18 Ja, jag själv kan tycka att det blir en lite rolig sak för besökaren att pyssla med vid sidan av. Jag gjorde min via polldaddy.com, väldigt enkelt! Man kan oxå göra quiz m.m. så kanske att jag utökar med det så småningom. Jag funderade på om man kanske skulle ta och göra ett quiz efter varje avdelning/faktaområde bland gerbilinfon. Så att man kan testa sig själv :) Fast det kanske är att ta i lite väl ^^ Ett quiz kanske räcker.

Nejnej, det är ju självklart inte därför man håller på och fixar med sidan. Håller helt med dig, jag tycker det är hur kul som helst när man ser hur besöksstatistiken skjuter i höjden, och framförallt när man får respons från besökare som verkligen uppskattar faktan och sidan överlag, då värmer det i hjärtat ^^

[Em_I_Am]
0

Nej jag tycker det är en kanon idé det där med flera quiz. Det hade jag kunnat tänka mig ha faktiskt! Åh nu vill jag göra massor med sidan :-D Får ta lite i taget bara. Har massor att göra egentligen. Håller på att skriva om dvärginfon till SHFs hemsida också men måste ju iaf ta mig tiden att grejja in foton på mina egna bebisar, lite videos o så. Videos tycker jag är kanon att ha. Då ser folk att man har trevliga hamstrar som är lätthanterliga osv. :-D

Har du en länk till din sida?

.m.m
0

Videosnuttar är kanon.

Kan inte påpekas nog. :)

moawi
0

Ja, kanske det ^^ Om inte annat så lär man sig på ett kick! Jag vill att personer som vill lära sig mer om gerbiler ska få en möjlighet som jag aldrig fick när jag började läsa på om dem: att få all korrekt info med länkar och bilder samlad på samma ställe. Det hade iaf jag tyckt varit guld värt, och oj vad snabbt man skulle lära sig. För mig har det tagit väldigt lång tid. Det blir att man läser samma saker om och om igen i jakt på några guldkorn. Och väldigt mycket felaktig info har man också stött på, och trott på tyvärr.

Ja, håller med, videos är riktigt mysigt!

Här är en länk!: www.calypsosgerbiluppfodning.n.nu

[Em_I_Am]
0

Kanonfin hemsida du har Moiz!

Behagliga färger, älskar flirtisen i mitten av bannern (samma som avataren här) ;)

Tycker det är riktigt bra med ett slags index under "Om Gerbiler". Då ser man direkt om ens frågor kommer besvaras om man klickar sig vidare. :D

Du har kanske också lite mycket text på första sidan, men jag personligen störs inte av det eftersom jag älskar läsa ingående texter hehe.

[Em_I_Am]
0

Nu har jag iaf ändrat första sidan o fått in en till liten bild som är på min son som pussar en sån där "livsfarlig o bitsk" Campbells (Roslagens Candy Cornelia) ;)

Bättre eller sämre än innan?

Kan inte låta bli att tycka att det första man möts av (en snutt text bara) ser lite trist ut, men det blir helt klart bättre uppdelning o mindre trist att läsa igenom texterna.

moawi
0

#23 Tack! Och tack för gb-inlägget, jag har svarat :)

Haha, jo det är min lille Theo. Så roligt när man får såna där klockrena bilder.

Ja, du skulle sett hur det såg ut innan jag kom på att jag kunde dela upp det i olika undersidor, haha! Cool

Jo, jag vet… Oskyldig Problemet är att jag inte kan dela upp det eftersom att själva headern där uppe inte räcker till till fler flikar. Och jag kan inte göra fler undersidor, man får bara göra max tio st när man inte har s.k. betal-premium.

Tack för din respons!

moawi
0

Jag lyckades klämma in en liten extra flik! Nu har framsidan mycket mindre text och en liten bild. Men det känns som nåt saknas… Vad tycker ni??

www.calypsosgerbiluppfodning.n.nu

Zorro_Tiger
0

Svaret på rubriken: Som din! :D

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[Em_I_Am]
0

Helt klart bättre Moa!

Men ja, jag tycker nog något litet fattas en bit under bilden där. Men vad är en bra fråga. Hoppas du får hjälp av alla duktiga här :D

#27 Aww tack Zorro-Tiger! :D