Diaree
Hej!
Olof har diaree vad gör jag?
Madsan
Madsan
Hur gammal är han, från zoo eller uppfödare? Har han fått plötsligt matbyte kanske du ska byta tillbaka till den gamla maten.
Är han jättekladdig i rumpan och verkar matt/slö? Har du precis köpt honom? DÅ kan det vara den livsfarliga sjukdomen Wet-tail. Du får köpa smådjurs vitaminer , såna som man droppar i vatten och ta massa droppar i hans vatten.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
& Sedan veterinären direkt!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#2 usch wet tail är hemsk! två av mina hamstrar har dött av den hemska sjukdommen! :,(
Är det en dvärghamster eller guldhamster? För dvärgar kan inte vå wet tail. (Om jag inte minns fel)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#2 Sjukdommen går oftast inte att bota. hamstern är väldigt trött/slö. Hamstern dör oftast inte av sjukdommen, utan av vatten brist. Så sjukdommen går att bota genom att ge dropparna och ge det vatten, eftersom dem oftast inte dricker själva.
Men nu ska vi inte utesluta Wet-tail direkt. Det kan ju bara vara så att hamstern har fått ny mat m.m.
Det kan ju vara wet-tail……..men man vet aldrg! :/
ja och ge massa gurka om det är wettail och droppa droppar på gurkan, men om det bara är lösa bajsar så ge ingen frukt eller grönsaker på ett tag
#7 Det behöver som sagt inte vara wet-tail. Men så är det nog bäst att hand "mata", eller i det här fallet hand "dricka". Eftersom hamstern mår så dåligt när dem har wet-tail så kommer den inte äta. o då är det osmart att ge gurka! :/
#8 man kan lägga in gurka om det är wettail ändå, för om den äter det så är det bra.
#9 Visst kan man det, men det finns nästan ingen chans att dem äter av den om den nu har wet tail. :/
Det verkar ha gått över nu, för jag ser igen lös avföring eller så i hans bak!
Jag läste på internet att man ska sluta ge grönsaker ett tag eftersom han kan ha fått för mycket! Detta stämde väl på mig eftersom att jag gett honom ganska mycket i träningssyfte!
Tack för alla svar!
Madsan
Madsan
Ingen*
Madsan
#11 Mycket gurka är ofta en bov i det hela. Ger man hamstern för mycket gurka kan den bli lös i magen. Vet inte om det är det du gjort men tänkte bara påpeka det :)
# 13 så var fallet! Tack :)
Madsan
Ok. Du kan ju ge grönsaker med mer näring och inte så mycket vatten i. Broccoli,ärtor,groddar,majs,morot brukar vara uppskattat här och innehåller mycket näring och lite vatten. Spenat har jag inte testat än men det ska ju vara jättenyttigt. Finns en del olika att välja bland. Just gurka är ju ca 90% vatten tror jag?
#15 mm jag tänkte på det med så jag slutade med gurka. Nu får han oftast morot och snart ska det köpas mer i grönsaksväg :D
Min Olof är nästan helt tam nu. Jag kan klappa helt obehindrat. Det enda jag inte får göra är att ta tag i honom med händerna och lyfta honom, så nu jobbas det på det :D
Madsan
#16 Bra att det går framåt :) Det är alltid kul när dom blir mer trygga med en.