Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 1798 ggr
[Em_I_Am]
1

Vildvittrans Campbells

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ett par fina grupper Campbells tack vare Lotta (Geishas) som sålde ett fint par till mig och Helena (Roslagens) som släppte iväg flera av hennes vuxna till mig. Jag är såå tacksam!

Helenas sötnosar hämtade jag igår så jag har inte velat störa dom för mycket med att ta massa bilder men de flesta fastnade på någon bild. Åtminstone lite halvt ;)

De är inte reggade ännu men det ska göras strax. Jag har dessutom fått hitta på namn till dom själv ^^

Först har vi två svarta killar med riktigt bra svärta och bara lite Silvering. De heter Roslagens Blackberry och Roslagens Black Box.

[Em_I_Am]
1

Black Box (jag älskar att de är vita runt hela munnen o inte bara på hakan. Såå söta!)

[Em_I_Am]
2

Och så har vi en söt liten rödögd Lilac tjej som kommer gå tillsammans med de svarta killarna.

Roslagens Lilac Elizah heter hon.

[Em_I_Am]
1

Elizah igen

[Em_I_Am]
1

Och en gigantiskt stor Holländsk import som heter Den Helder. Han är nästan lika stor som mina 5 veckors Guldhamsterungar, fast de är å andra sidan ganska små i storleken, men ändå haha.

Han har den tjusiga färgen Champagne som inte är helt vanlig. Det bästa sättet jag kan förklara färgen är Isabell som ni som är hästintresserade kommer veta vad det är. Men i vissa vinklar kommer även en vacker blå ton fram.

[Em_I_Am]
1

Här kan man ana en blå ton, eller hur?

[Em_I_Am]
1

Och så kommer vi till mina favoriter… Tjejerna med alldeles pastelliga underbara färger. Färgen heter Argente Platinum och det är Platinum som ger dom de pastelliga härliga färgerna. De är sjukt trevliga i temperamentet och de kommer snart gå tillsammans med min Argente hane från Geishas.

Roslagens Candy Cornelia

[Em_I_Am]
1

Roslagens Sweet Caramell

[Em_I_Am]
1

Dålig bild eftersom man inte ser huvudet riktigt, men man ser färgen iaf. Älskar dom!

[Em_I_Am]
1

Så får jag ju lägga in bilder på hanen som ska gå tillsammans med dessa också. Han kommer från Geishas men har inget namn ännu. Han är vanlig Argente.

Honan är fortfarande under utvärdering så henne väntar jag lite med. Men jag har visat henne förr och hon är r.ö Lilac Mottled.

Ulricke
0

Kjempe fine alle sammen, jeg liker spesielt godt black og blue campbell <3

Instagram of my dogs, ferret, fashion and Japan!

[Em_I_Am]
0

Tack Ulricke! :D Jag tycker också väldigt mycket om black och blue och jag hoppas här blir några små blåbär framöver :)

Roonja
0

Alltså man blir ju kär. dem är så vackra.

Kanske ska börja med campbells ja me? :)

Jag har länge tänkt på det, precis när jag började med vintervita. eftersom det finns så få färger hos dem vintervita. Tänkte då föda upp Argente, Opal och Blue Fawn hade jag tänkt. Fast det kommer nog dröja tills dess. :)

[Em_I_Am]
0

Ja varför inte? De är som du säger väldigt vackra och finns i så många färger.

Helena har trevliga Campbells eftersom hon hellre avlar på temperament än typ så hon rekommenderar jag även bland Campbells.

Jag gillar Campbells mycket, men favoriterna och de jag vill satsa på mest är ändå Vintervita. Än så länge iaf :) Fast de två Argente Platinum tjejerna har fått mig på fall riktigt. Så gosiga o vackra! Kanske inte bästa typen men verkligen kanontemperament på dom!

Ska du börja avla Campbells är det viktigt att du har koll på det där med diabetes och är benhård både gällande det och temperament eftersom Campbells tyvärr ibland kan bita. Det låter hårt och fruktansvärt men jag kommer ta bort alla ungar som visar diabetes redan vid 5 veckor (de har då en form av diabetes som är väldigt aggressiv och de kommer ändå avlida inom den närmsta tiden) för att skona dom från lidande. Jag kommer också utföra test gällande temperamentet och de som då biter och visar dåligt temperament kommer jag också att ta bort. Som sagt, det låter hemskt, men jag måste göra så och det kommer inte bli lätt! Alla hamstrar från mig, oavsett art, ska kunna hanteras av barn. Jag han inte sälja hamstrar jag vet kommer bita och aldrig bli sådär mysiga.

WilmaP
0

Åh, så otroligt fina! Man blir ju själv sugen på Campbells när man ser bilderna :)

nadilda
0

Vilka skönheter Kyss

Escaflo
0

Åh de är så fina allihop, vill åka till dig, vänta tills bebisarna kommer och sen kidnappa dem. Oskyldig Hoppas det blir någon blue fawn någonstans på vägen. :)

Hejsvejs~

Roonja
1

#13 Jo, jag skulle gärna vilja göra det redan nu, men som det ser ut så går det inte. Har just nu 28 hamstrar hemma. Så jag har ingen plats för fler. Om man inte räknar med hanen som ska till mina tjejer.

Jo, jag vet att Campbells har problem med diabetes. Mina dvärgar "smakar", så det är jag van vid. Vissa pussas, alltså en liten dutt med nosen eller en slick, medans vissa drar lite löst med tänderna, ibland kan det bli för hårt och det kan göra lite ont, men det är ju inte deras mening, dem är ju så himla trevliga.

Undra hur många/eller vilka det är som avlar på opal och blue fawn? Du kanske vet någon Emma? Sedan skulle jag ju vilja ha lite Argente också. Men opal och blue fawn är det jag skulle vilja avla på mest, kanske även lite BEW. :)

[Em_I_Am]
0

Escaflo du är välkommen hit när som helst ;)

Ronja, jag tror både Geishas och Roslagens har de flesta färgerna så hör med dom i så fall :)

Sebbe (Viljami's) har väl riktat in sig på Albino mest och vad Goldens har vet jag inte direkt. Mycket Platinum i olika färger om jag inte minns fel.

Blue Fawn kan komma i någon kull här, men kanske inte så tidigt som jag hade tänkt då den lilla rödögda Lilac Mottled tjejen jag först köpte biter rejält så jag kommer inte avla på henne. Kanske det kommer i Argente-kullen ändå. Ska kolla lite sen. De är så nya så jag har inte ens planerat vilka som ska paras ihop först riktigt och vad jag i så fall får i kullarna. Men Argente hanen ska iaf paras med Agente Platinum vet jag. Sen får jag titta på vad jag mer kan få i den kullen :)

Escaflo
0

Tror inte jag är så välkommen när det försvinner bebisar till höger och vänster om mig! xD ;)

Aw, thats sad. Hur som helst så vill jag ju gärna att du kan bekanta dig lite mer med campbellarna så man kan få veta om det finns lite fler skillnader mellan campbells och vv än diabetesrisken och bitigheten.

Hejsvejs~

[Em_I_Am]
0

Ja jag bekantar mig med mina hamstrar och jag avlar när jag själv anser att det är läge… Dessutom är samtliga av de jag fått hem redan utvärderade av Helena (Roslagens) och jag litar fullt på hennes omdöme gällande deras temperament osv.

Vilka fler skillnader menar du att det skulle vara mer än att de är olika arter och givetvis har lite annorlunda utseende men även exempelvis har något lättare för att fungera i grupp? Några specifika artbundna sjukdomar finns inte förutom diabetes och ja, det finns de som bits men de använder jag inte i avel och vilka som bits märker man av ganska så snart eftersom de hanteras här varje dag.

Escaflo
0

Tänkte mest på gruppdynamiken. Vill ju personligen att mina framtida bebisar ska leva ihop utan slagsmål hela livet ut. Sen vad som händer får väl hända.

Hejsvejs~

[Em_I_Am]
0

Ja de lever redan i grupper så det är väl inga problem. Sen om just de ungarna du ev. köper av någon anledning kanske börjar bråka är en risk man får ta precis som när man köper vilket annat djur som helst som ska bo i flock. Där kan jag inte lämna några som helst garantier mer än att man får lämna tillbaka o byta par om man vill det. Campbells är lättare att hålla i par eller grupp än vad Vintervita är.

mjuhm
0

Så otroligt vackra! Kyss

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Novis10
0

Gud så otroligt vackra de är! :*

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

moonbejb
0

Den där doven/lilac? med röda ögon är superfin!

[Em_I_Am]
0

Tack tack :)

#25 Hon är lilac och tackar för komplemangen.