avla på hamster utan stamtavla?
Hej.
jag vill höra era åsikter om vad ni tycker om att avla på hamstrar utan stamtavla, tex dom man köpt på djuraffär.
själv har jag gjort det 4 ggr. det har gått jätte bra varje gång och jag är medveten om konsekvenser och sånt.
men varför gjorde jag det?
jag ville föra vidare min hamsters underbara temprament, och då fick jag låna min kompis hamster som också är köpt i djuraffär. det kom 6 söta ungar och alla klarade sig jätte bra. :) sen för att jag tycker det är kul!
alla andra kullar har också gått bra. jag ska börja avla på hamstrar som har stamtavla och dom man vet bakgrunden osv..
hit med era åsikter nu! :))
Jag avlar visserligen dvärgar men jag kan kanske få säga vad jag tycker ändå :)
Jag förstår att många tar sina första kullar på hamstrar från exempelvis djuraffärer. Och många gånger går det bra. Men när det väl händer något är det bättre att ha stamtavla. Skulle det exempelvis dyka upp en ärftlig sjukdom får man reda på det om man har en hamster från en uppfödare. Då vet man att man inte ska avla på sin hamster osv.
Dessutom tycker jag att det är bättre att veta vilka färger det finns i stamtavlan så man vet vilken färg man ska para med för att få bäst resultat färgmässigt i sina kullar.
Jag förespråkar alltid att köpa sina djur från uppfödare istället för att gynna grossister så därför tycker jag alltså också att man helst ska avla på hamstrar med stamtavla också. Men jag skäller inte ut folk som inte gör så :)
jag håller med Emma. min första kull jag tog så hade inte min hamster nån stamtavla. jag var inte så medveten om färger och sånt. men nu har jag läst på mer om genetik och sånt. så kommer avla senare med hamstrar som har stamtavla och inrikta mig i nån viss färg.
Jag är rätt negativ mott att avla på hamstrar utan någon stam, visst dom behöver inte just ha stamtavla, bara att man vet vilka hamstrar som ligger bakom (därav kan man förhindra sjukdommar, ex svanskyck, stenumkrok och liknande, som kan bli dödligt/göra att hamstern lider om det avlas i för många led). Sen skulle jag inte köpa några hamstrar som är från zoohamstrar/er.
Men det är väl mera på senare tid jag har blivit negativt inställd till att avla på hamstrar utan man vet vad som ligger bakom. Jag avlar på att få fram bättre färg, bättre typ och friska hamstrar, vilket man går bakåt om man avlar in ex. zoodjur.
Sen att folk avlar på hamstrar med okänd stam är deras ensak, och jag har faktiskt inte så mycket att säga om det. :) Tycker det bara är onödigt då det finns hamstrar från uppfödare som är bättre avelsmaterial.
Jag har själv avlat medvetet på en honmus som är från zoo, hanen hade full stam. Dock hade detta inget med att jag ville ha ungar, utan att hanen skulle få kompisar, då han vart ensam. Annars skulle jag aldrig gjort den parningen, men har fått ut underbara möss ur den kombinationen. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag avlar på guldhamstrar utan stam.
Men alla mina har underbart temprament. (bara honor)
Min hane har stam men förra ägaren hitta inte den, hon ska leta.
Nu har jag köpt min första hona med stam, ska bli roligt att se vilka ungar hon får, hon är så gossi och underbar :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Jag avlar lite på hamtrar utan stam men även med. Dom jag gör det utan är det fallet så att jag är uppfödaren och vet vad som ligger bakom men är liite för lat för att fixa registreringsbevis! Även för att jag inte är medlem i hamsterföreningen också!
Tycker det är OK om man vet vad man håller på med och vet stam bakom eller så. Annars är jag rätt emot det. Mest för att dom som gör det är oftast små och vill ha kull för "att det är roligt och dom är söta". Tycker man ska avla för att förbättra saker på djuren eller så! Finns så mycket "onödiga djur" på blocket som ingen vill ha!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Tycker avel på zoohamster kan vara okej i vissa fall, det beror på. Att helt utesluta de från all avel vore dumt iom att man till slut kommer ha svårt att inte inavla alltför mycket…
Men, innan man avlar på en zoohamster tycker jag att man ska veta vad man håller på med, man ska ha erfarenhet av avel sedan tidigare, det ska liksom inte finnas några tvivel kring att man verkligen vet vad man gör - för faktum är hur man än vänder och vrider på det att man inte vet vad hamstern bär på. Därför är jag personligen inte för avel på två zoohamstrar utan isf en zoohamster med en stamtavlehamster för att minimera risken att föra vidare skitgener. Utöver det ska det förstås finnas en vettig anledning till att zoohamstern ska avlas på - ett bra temperament värt att föra vidare, hälsa, osv. Att en hamster är söt och inte bits är inte en tillräckligt bra anledning i mina ögon.
Utöver det ser jag helst att zoohamstern i en zoo+stamtavle-parning är hane, så att man kan vänta med parningen till hamstern är så gammal som möjligt så att ev skit som dyker upp senare i livet faktiskt dyker upp före parningen så parningen kan avstyras och inte efter när det är försent.
Nu är ju hamstrar visserligen relativt friska djur överlag, men som råttägare kan jag inte låta bli att vilja ha mer försiktighet och eftertänksamhet i valet av avelsdjur. Råttor är väldigt sjukdomsdrabbade djur, låt inte hamstrarna bli det också.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram