Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1082 ggr
Amorita
0

från svart till choklad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min guldhamster Sotis när hon var yngre så var hon helsvart, men nu med åldern börjar hon bli mer brunaktig! nu ser hon ut som en choklad. men underfärgen är grå.

vad beror det på?

Lojs
0

I princip alla svarta blir ljusare som äldre, grå eller bruna. För att få hamstrar som behåller sin svärta så måste man renavla svart i många generationer och så vitt jag vet så finns det ingen i Sverige som gör det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Amorita
0

aha, då vet jag. tack :)

Roonja
0

#1 fast jag vet ju att svart nästan håller sin färg hela livet. Visst blir dem lite byunare/annan nyans. Men det är silversvarta som blir så där som äldre! :)

Amorita
0

#3 okej, men ska man säga att hon är svart? eller.. :p

Roonja
0

#4 ne, svart och silversvart är helt olika färger, svart är svart och silversvart är silver! :) Hon är troligen silversvart! :)

Amorita
1

#5 okej tack. :)

Lojs
0

Fast där håller inte jag med, jag har en svart hona på åtta veckor hemma, hon var kolsvart som bebis och börjar nu bli lite gråaktig. Hon är garanterat fri från silvergenen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

De brukar också bli brunara av att vara umborous.
Och det behöver, precis som Lojs säger, inte vara silversvart.

// Sofia

Odette
0

Nä jag tycker inte att det har så mycket med det att göra, svart eller silversvart; alla kan bli brunaktiga i tonen men de kan också behålla sin fina färg.

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Roonja
0

#7 Men jag menade brun inte gråaktig.
Min silversvarta hona blev helt brun från att ha varit kolsvart och hon var garanterat silversvart.

#9 Men på svenska hamsterforeningen är det ju en bild på en vuxen svart som är kolsvart. och en silversvart som är helt brunaktig i tonen.

Jag har fått höra det mesta från en reggad uppfödare. Sedan har jag även läst och sett det. Annat vet jag ej…..

Odette
0

#10 Tänkte mer bara att det är svårt att säga att det alltid är så. Dagens svarta är oftast silversvarta, å tex en av mina silversvarta honor är den absolut svartaste hamstern jag har trots att hon börjar bli lite äldre. Å samtidigt har jag andra silversvarta som är desto brunare på vissa ställen så det är nog svårt att säga om det har med silvreringen att göra eller inte. Men det är bara min uppfattning :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Lojs
0

Jag vet inte om sköldpaddsgenen bleker med, men jag har en svart sköldpadd satin som har en del verkligt bruna fläckar, men det syns ju på hennes gula partier att hon är silverfri.

Medis på akvariefisk.

Bruden-Mbuti
0

finns nån av creme färgerna med i bakgrunden. kan vara flera generationer bakåt, så kan de bli brunaktiga på äldre dar.

huvudet och öronen brukar ändra färg sisst.

hennes öronfärg stämmer inte för att hon ska vara en svart,svart.

var båda föräldrarna svarta?

var en svart å den andra choklad kan hon ha varit en umbad choklad. dvs väldigt mörk choklad så hon sett nästintill svart ut som yngre.

tycker öronfärgen liknar mer åt chokladhållet det är därför jag spånar i dom banorna.

Amorita
0

Hon är köpt i djuraffär så jag vet inte vad hennes föräldrar har för färg.