Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2531 ggr
EmElton
0

Chock?

Min mor lyckades idag tappa min dvärgkille (Ja han bor ensam eftersom han hade farit illa med sina syskon och han var redan separerade när jag köpte han).

Han verkar inte ha fått några fysiska skador men visst kan de väl hamna i chock?
Och hur visar det sig?
Är det liksom PANG han är i chock, eller kan det komma efteråt?
Det är klart att han såg rätt förvånad ut när han landade (Åh gud vad orolig jag blev) men efter det har han sprungit omkring som en blådåre och lekt här hemma :)
(Och med blådåre menar jag inget ovanligt, han är alltid min lilla blådåre).

Och OM det nu skulle komma i efterhand hur visar det sig och vad ska jag göra?
Man kan ju inte precis ge valium till en hamster (AKA. Ska jag ta honom till vet. isf?)

Och när jag ändå är inne på spåret - kan man läsa en hamsters kropps-språk för att förstå hur en tänker/känner? Och hur yttrar detta sig?
(Jag tänker på att hästar lägger öronen bakåt om det är missnöjda - har hamstrar liknande beteenden?)

Schniigel
0

Tror inte att du ska oroa dig, jag vet hamstrar som överlevt värre!

Men OM något skulle verka suspekt så hade jag ringt vet.en! :D

EmElton
0

#1 Okej tack, känner mig lugnare nu :)

[GeeGee]
0

Min hamster har ju blivit väldigt rädd för en hund en gång. Det är ju inte samma sak men han visade det genom att gå i slowmotion.

Han gick extremt sakta och tog jag upp honom i ahden stod han blickstilla. Så det är nog en form av chock. Dock så gick det fin fint sen.

EmElton
0

"Dock så gick det fin fint sen."

#3 Menar du att det liksom gick över?
Sorry om jag fattar trögt ^^'

Schniigel
0

Har hört att en på min förra skola tappade din hamster i en kopp varm choklad (fruktansvärt hemskt om det nu är sant!)

Och jag har varit med om en unga som snabbt backade ur handen och trillade ner på golvet och hon överlevde så det ska nog inte vara några problem med din lille vän

Roxie
0

Hade också en hamster förut som rörde sig i "slowmotion" när vi hade hundbesök. Men det har inget med chock att göra, utan mer att de är försiktiga för att de är osäkra på om det är farligt eller inte. En överlevnadsinstinkt, eller vad man ska säga.

Angående din dvärgkille som tappades, så bör du ha lite uppsikt över honom nu. Det behöver inte visa sig direkt, men det kan hända att hamstern skadar inre organ när den faller från höga höjder.

// Sofia

EmElton
0

#6 Jo jag har tänkt på att han kan ha skadat inre organ så jag ska helt klart hålla uppsikt. Hittils verkar han inte må dåligt i alla fall, han var nyss upp och knapprade i sig lite käk :)
Och det brukar väl vara ett tydligt symtom - att de tappar aptiten.

[Alexandrae]
0

Min hamster föll i golvet 2 ggr idag… Men hon hann knappt landa förrän hon sprang vidare i full fart, så jag tror det gick bra. Hon verkar som vanligt , äter och så :P

EmElton
0

#8 Haha lite så gjorde Elton också, han typ stannade upp såg skitförvånad ut och sen så insåg han "FRIIIIIHEEEEET" och så pinade han iväg.
Som tur var fick jag fatt i honom innan han kröp under min 3 cm-ovan-golvet-säng där jag nog ungefär aldrig hade fått ut honom ifrån XD

[GeeGee]
0

Jag menade att han slutade gå så sakta sne och blev som normal igen.

Trodde det var en chock grej men kan nog mycket väl stämma att det är för överlevnadesn skull. Men man blir ju lite orolig, rädd att det ska dö om det var så att de blev så rädda att de gick sakta.

highline
0

Vi hade också hundbesök en gång, i ett dygn och hamstern stod blickstilla hela tiden, jag tog upp henne flera ggr och hon bara stod där i min hand utan att röra en tass. Öronen framåt och morrhåren snuffandes Jag kunde göra vad jag ville med henne i stor sätt. Peta på henne vart som helst och klappa på hennes nos, vilket inte går annars. När hon var tvungen att gå så liksom strök hon sig mot underlaget. Det var oroande då men sen fattade jag ju att det berodde på hunden och då lugnade jag mig. Men hon var sån även efter att hunder hade åkt hem, så lukten satt väl kvar. Men sen blev hon sitt vanliga jag igen och kutade runt i hjulet som ingenting.

luddtott
0

#11 hade samma upplevelse här hemma när vi hade hundbesökRynkar på näsan Det tog några timmar efter att hunden gått sen lugnade han sig och blev sitt vanliga glada jag…men jag tyckte bra synd om honom ett tag när han va så orolig Gråter