Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3266 ggr
Mojti
0

Vilken färg får ungarna?

Jag och en kompis har parat våra hamstrar med varann. Min (hanen) är svart med lite brun på ryggen och ett vitt streck på magen, hennes är cremefärgad med en vit stor fläck på ryggen.

Någon som har koll på gener osv hur våra ungar troligtvis kommer se ut? Är nyfiken då jag vill behålla en bebis!

www.lillamalin.blogg.se

Roxie
0

Lättare om du lägger upp bilder på föräldrarna så man kan se vilka färger dom har. Sen kan man inte säga vilka färger som kommer bara genom att kolla på föräldrarna. Man behöver även kunna se längre bak i släkten.

// Sofia

Mojti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte hur honans föräldrar ser ut men såhär står de i hanens stamtavla:

Mor: svart ba kh ds

Far: Silversvart Lh

(vet inte vad detta betyder dock)…

såhär ser de ut iallafall:

www.lillamalin.blogg.se

Mojti
0

visste inte hur man la de i samma inlägg! här är honan :

www.lillamalin.blogg.se

Roonja
0

pappan är silversvart och mamman creme bandad, dock bör dessa färger inte blandas. Man bör alltså inte para dem till sammans. Och eftersom man inte ska göra det så vet jag inte vilka färger som kan komma! :)

Roonja
0

Obs: men det finns säkert andra på forumet som vet! :)

Mojti
0

ojdå! Det visste vi inte!  Vad är det för dåligt med det?

www.lillamalin.blogg.se

Roonja
0

gå in här www.hamsterforeningen.se och läs. jag vet inte vad som kan hända efter som jag äldrig gjort en sådan parning. Men vad jag vet så ska man inte göra en sådan parning. Jag parade en ckolkad med en creme, det ska man inte göra, som tur så blev det inga ungar! :)

Roonja
0

Sen när du är inne på sidan går du in på "Guldhamstrar" sedan på vänster sida längst ner står det "färgkategorier"! :) Där står det att man inte ska blanda svart och creme baserat!

Roonja
0

Men det är ingen fara nu, det är ju redan gjort! Jag visste det inte heller förut och då gjorde jag den parningen med ckolkad med creme!

Mojti
0

OKej, tack! jag kollade. :) Blir det ungar blir de säkert jättesöta! :D Men vet du hur stor sannolikhet de är att de blir ungar efter en gång?

www.lillamalin.blogg.se

Roonja
0

#10 Om hon brunstar efter parningen kommer det inte ungar. Ja, dem blir nog jättesöta. Färger vet jag inte faktist men jag gissar på Creme, silversvart (ev offwhite) med eller utan bandad! :) hmm det kan bli ungar efter första parningen. det är 50 procent att det blir ungar så man kan aldrig veta! :)

Lojs
0

Troligtvis blir de flesta ungarna normalfärgade. Eftersom man vanligtvis inte parar svartbaserat med crémebaserat så bär troligtvis inte den svarta föräldern på créme och den crémefärgade inte på svart.

Så jag tror de flesta ungarna blir normalfärgade, eventuellt rost och cinnamon om föräldrarna bär på brunörat respektive rödögt. Om pappan är silversvart så kan det bli silvergrå ungar med.

Ca hälften av ungarna borde bli bandade, som mamman.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roonja
0

som sagt så parar jag inte svart med creme. eftersom jag är insatt i cremebaserat så visste jag inte. Men Lojs vet ju men om svatbaserat eftersom hon avlar på det! :) Så nu har du svaret.

Men jag är lite fundersam över att nf kunde komma. Ingen av dem är ju vilttecknade?!

Lojs
0

#13 Om ungarna inte kan bli svartbaserade eller crémebaserade för att inte de anlagen dubbleras, blir de osynliga då? ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Normalfärgat är ju "nollpunkten" när det gäller färger. Cremebaserat och svartbaserat är ju recessiva gener, dvs det måste finnas hos båda föräldrarna. Om man då parar en cremehona som endast har cremebaserat i sin släkt, med en svart hane som bara har svartbaserat i sin släkt så finns det ju inget gemensamt hos dem. Då kommer det bara normalfärgat. Hängde du med?

// Sofia

Frosstis
2

Jag läste inte allt de andra skrev, men jag vill bara säga att ni faktist bör veta mer om ni ska börja få ungar.

Vad du kan para/inte para, färger & teckningar, hårlag osv.

Men hoppas det går bra iaf :)

Roonja
0
Roonja
0

#16 ja du har helt rätt. man ska ta reda på det mesta i alla fall innan man parar hamstrar eller andra djur.

#15 okej tack då förstår jag! :)

UlrikaD
0

Fast honan har ju väldigt mycket vitt, hon kan ju vara d.s också.

Hade båda hamstrarna åldern inne nu när parade dem? Det är ju långt viktigare än färg isåfall.

Roonja
0

#19 ja, som UlrikaD säger, hur gammla var/är dem?

Jo, det såg jag med Ulrika. Honan ser ut som min hane kakan här hemma han är silversobel ds ba!

Mojti
0

tack för alla svar!! :D

Min hane är född juni och honan ganska lika men runt 6 månader. :)

www.lillamalin.blogg.se

Roonja
0

#21 det var bra i alla fall att dem var ca 6 månaderbåda två, för åldersgränsen är ju 5 månader

Här är slutresultaten av vår diskution.

Mamman: Creme bandad dominant spot kh

Pappan: Silversvart kh

Färger förväntade: normalfärgat med teckningarna ds och ba i kh. om föräldrarna är bärare av lh kan det också komma! :)

(lägg gärna till något om jag glömde) :)

Linda3046
0

Tror inte mamman är dominant spot, dom brukar bli överspottade och se nästan vita ut. Däremot kan hon ju vara homozygot bandad och isåfall kommer alla ungarna bli bandade.

Jag skulle bara förvänta mig normalfärgat (med eller utan bandat) i den här kullen, men det kan ju dyka upp andra färger om dom bär på gemensamma gener, och om pappan är silversvart kan det bli silvergrå också.

Och TS, ta inte illa upp nu. Men det hade varit bra att kolla upp detta INNAN du gjorde parningen. Nu var det här bara en creme + svart parning, något som inte är rekommenderat men inte farligt heller. Men det finns vissa färger och hårlag som man inte ska para, t ex roan + roan som kan ge ögonlösa ungar!

Tazzar
0

Jag tror att honan "bara" är övertecknad, bandad.
Men visst kan det vara Ds också.

Anledningen till att man inte ska para svart och creme ser ni på honan.
Hon är på tok för mörk för att vara snyggt cremefärgad.
Så troligtvis finns det svart bakom henne.

Att hon har anlag för mörka pigment (som svart ska ha för att få en snygg svart färg) behöver dock inte betyda att hon bär på genen svart.

Det är alltså inte creme-genen i sig som är det dåliga, heller den svarta genen. Det är det att svarta hamstrar ska vara mörka, och creme tvärt om ska vara ljusa.

Så parar man en bra färgad creme med en bra färgad svart så förstör det färgerna. Cremarna efter dessa blir mörkare och de svarta blir brunblaskiga.

Det är svårt att avgöra vad ungarna kommer att få för färger, då det, här, handlar om recessiva gener som, om de finns, sitter helt osynliga hos föräldrarna.

Roonja
0

#23 nej, visst kan det vara en ds ba vara nästan vit. men jag har en ba ds här hemma som ser exakt ut sådär, så jag tror det är en ba ds.. men det ser vi ju när ungarna kommer. ;)

jag ser ofta på zoo:n att det finns ds ar och ba i samma kull, och så ser man 1 ba ds också!

Roxie
0

Fast en cremebaserat med ds blir överspottade, så denna hona är troligen bara bandad.

// Sofia

Roonja
0

nja, mina bandade är inte överspottade. Och så har jag en silversobel bandad ds och som sagt ser den ut som creme honan här. Men som sagt det visar sig! :)

Roxie
0

Jag sa ds, inte bandad. De enda cremebaserade med dominant spot jag har sett/träffat har varit överspottade.

// Sofia

Roonja
0

#28 ja jag vet! ;)

Överspottade? hmm? Ingen av mina hamsterungar eller vuxna är överspottade, tvärt om. Dem har få, få, få, få fläckar. Oftast vid huvud. och lite på rumpan.

Men som sagt….så ser vi när ungarna kommer!

Bruden-Mbuti
0

då hon skriver att hanen har lite brunt på ryggen så kan han ju vara cremebärare då det händer att svarta med ee anlaget kan bli brunsvarta.

om det är så då kan det ju komma både svart och creme varianter.

särskilt om det nu är så att mammans mörka färg beror på att hon har svart bakåt.

men sen är det ju som flera redan sagt -att det beror på vad de båda bär på.

så nf blir det och nf bandat.

samt troligen sg och sg ba.

långhår kan det bli om även mamman bär på lh anlaget.

pappan kan bära på lh då hans far är lh.

Roonja
0

#30 humm! Men en silversvart blir ju brunaktig när dem blir äldre så det borde inte bero på creme?! :)

Bruden-Mbuti
0

vi får se om nån v när ungarna börjar bli stora och om nu parningen tog.

just nu kan vi alla bara gissa.

Roonja
0

#32 ja, vi får se, vi har ju bara gissat nu igentligen, men vi får se vad det blir om det tog sig. :)

mocchino
0

Det stora bandet tänker jag kan bero på att honan är homozygot bandad, men det bör visa sig i kullen isf då alla ungar kommer att bli bandade i sånafall. ;)

// Nathalie

Mojti
0

vet inte vad alla lh,sg, nf o bandat osv. betyder men hursomhelst kan jag lägga upp bilder på ungarna (om de blir några) vilket jag hoppas! Så får vi se vem som gissat rätt!

www.lillamalin.blogg.se

Bruden-Mbuti
0

lh=lång hårig

sg=silvergrå

nf=normalfärgat (bla sg och nf räknas som viltfärgat)

ba= bandat. ett vitt band som går från ena sidan över ryggen å ner på andra sidan.

Mojti
0

jaha, tack! :)

www.lillamalin.blogg.se

Mojti
0

Ni som var nyfikna på ungarna så blev alla 15 ungar svart och vit fläckiga! Ursöta. Här kommen en bild:

www.lillamalin.blogg.se

UlrikaD
0

#38 Söta bebisar.

Svart bandad heter teckningen:)

Erika89
0

Omg vad söta!!! :D

[VillePille]
0

Vad fina :D

Lojs
0

#38 Vad kul att få reda på vad det blev! =) Då är mamman troligtvis svart maskad av créme och pappan inte crémebärare, vilket oväntat utslag! =) Och mamman är även mest troligt homozygot bandad.

Medis på akvariefisk.

mandyosv
0

#38 naw! vad fina de är :) Men har du hö hos dem? :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Roonja
0

#38 Ser ut som hö.

Ts om det är hö, ta bort det. Hamstrarna kan ta in det i kinderna och få sår och skador.

Supersöta bebisar.Dem är silversvarta/svarta bandade korthår. :)

Helena1978
0

Creme ska väl vara mörka och mustiga i färgen har jag för mig, färgen rost fördjupar en creme på samma sätt som en svart ger bättre svärta till en normalfärgad hamster. Har för mig att svart inte påverkar hur mörk en creme blir, men jag kan ha fel…vet dock helt säkert att rost gör det.

Det är främst cremeuppfödare som inte vill ha svart i sina kullar, kommer ju inte i håg riktigt hur det var, någonting med att en av färgerna kan maska en annan..hmm osäker på hur det var.

Fråga någon som sysslar med cremebaserat inne på Svenska hamsterföreningen eller svenska hamster och gerbilklubben, hursomhelst så vill man ju hålla cremebaserat och svartbaserat åtskilda, då det blir problem om man senare vill para in gult i linjen så finns risken att få cremegula djur. Det är ju inte skadligt i sig, men förödande för dem som valt att satsa på färgen creme.

Säljs djuren enbart till sällskap så spelar det ju ingen roll om de är creme blandat med svart.

När det kommer till vitmagade djur och andra vittecknade djur så finns det avels restriktioner av en väldigt bra anledning, två vitmagade djur som paras med varandra kan ge upphov till ungar som saknar ögon helt eller får rudimitära ögon.

De cremebaserad ds:ar jag har sett har alla varit överspottade, vare sig det har rört sig om creme, sobel, silversobel, bö sobel.

Orkar inte gå in mer på genetik, men väldigt söta ungar du fåttKyss Gillade verkligen mammans färg och teckning.

Roonja
0

#45 Rost (bö) gör inte så färgen blir mörkare, utan brunare. ;) Dem blir nästan ljusare.