Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6417 ggr
madsan
0

HUS TILL HAMSTER???

Jag har en hamster som är ca ett halvår. Han kommer från en zooaffär så han är inte tam än. Jag har försökt ge honom mat i handen med han svarar inte. Han vill bara vara i sitt hus jämt och ständigt.

Hur ska jag få honom tam om han aldrig vill vara ute i buren när jag är vaken? Han är uppe på natten och går upp som på signal när jag går och lägger mig. Ska jag ta bort huset och använda mig av något annat istället?

Tacksam för svar!

Madsan

Amun-Ra
1

Ta bort huset och använd det inte förrän han är tam. Hamstern måste lära sig nya ljud,din röst din lukt och övriga lukter. Har man huset till en hamster som är otam och rädd av sig så kommer man inte långt då den häldre gömmer sig inne i huset! Så ta bort huset och bestäm en tid när du börjar ge den kvällsmat, som ex 7-8 tiden på kvällen. Gör detta till en rutin så börjar hamster nära sin innre klocka när maten nalkas. Efter att den hamstrar sin mat och ätit så kan du börja träna med att göra den tam. Genom att försiktigt  vänja den med din beröring. Men innan du börjar vänja den vid din beröring så skall du först se till att den lär känna din lukt. Det gör du med att ge den mat från din hand. Viktigt är att du talar med din hamster med en trygg,lugn och kärleksfull röst så den vänjer sig vid din röst förrän du börjar vänja den med att vara i din famn och händer!

Träna din hamster dagligen med din beröring och din röst så kommer du att få en lugn och harmonisk hamster på noll tid! När han väl är tam så kan du lägga tillbaka huset!

OBS!

Är huset av plast kasta det huset i roskis och gå till djurbutiken och köp ett trähus istället. Trä andas men det gör inte plast och det kan i slutändan leda till att hamstern kvamnar och dör där inne i sitt plasthus och sådant vill man ju inte skall hända. Jag hade en hamster som kvamnade inne i sitt plasthus och har alldrig använt ett plasthis sedan dess! Jag fick sådan skräck att jag inte använder hus över huvudtaget till mina hamstrar. Inte äns om det är trähus. Jag vill kunna se när mina hamstrar sover och se att de andas. Då känner jag mig lugnast!

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

madsan
0

Hej!

Tack för svar! Det var mycket utförligt! Grejen är den att när jag tog bort huset då hittade han ett annat ställe att gömma sig på. Min kille skojar och säger att hamstern hatar mig och jag börjar ju typ hålla med honom nu.

Madsan

madsan
0

ps jag har köpt ett trähus istället för plasthus idag :)

Madsan

madsan
0

Har en fråga om "kvällsmat med". Menar du att man ska ge mat på fasta tider och inte i en matskål som alltid står inne i buren?

Madsan

Twisted_T
0

Man ska ha i en matskål som står inne i buren men det brukar oftast vara väldigt lite kvar på kvällen eller så behöver man byta maten om det finns kvar. Jag gör det kl 18 varje dag. Då brukar jag slänga ut det lilla som finns och lägga i ny hamster blandning som jag blandat själv. Mina har fått in rutiner och brukar vakna mellan 17-20 ca :) Det tar ett tag men det fungerar.

Sen går det ju att lägga ut lite mat bara i ströet då och då istället för matskålen om man vill, då blir det lite mer som en upptäcktsfärd för dem, lite nytt och spännande samtidigt som de kommer ut en längre stund.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

HejPåDig
1

Mina tips för att få hamstern tam

HejPåDig
1

Godis i händerna brukar funka… Men några andra tips är att prata mycket med hamstern, då lär den sig din röst, du kan röra på grejjerna i buren så att hamstern lär sig din lukt. Mitt tips:

Steg ett: Rör inte din hamster, men rör runt i buren så att hamstern blir van vid att ha händerna i buren, gör såhär i cirka 1-2 dagar!

Steg två: Sätt in din hand lite försiktigt i buren och håll den platt mot bottenmaterialet, i handen ska du ha något gott! Tillexempel en bit ost, majs eller gurka. I början kan din hamster naffsa lite, inte hårt, men bara smaka lite på din hand, men den kan ocså ta din godbit du har i handen och springa iväg, eller tillochmed sitta kvar i handen och äta! Gör såhär i två dagar.Upprepa det ett antal gånger under dagen.

Steg tre: Gör som du har gjort innan, lägg ner handen platt i bottenmaterialet med något gott som hamstern kan få, när hamstern tar godbiten kan du försiktigt klappa den över ryggen, gör såhär ett par gånger, så att din hamster lär sig att bli klappad. GGör såhär i en dag eller två.

Steg fyra: Du kan ta en skål, kanske en gammal sia glassburk, och sänka ner i buren, och troligtvis kommer din hamster att hoppa ner i den av ren nyfikenhet, sitt sedan och hanstera hamstern inuti skålen. Sedan när din hamster blir van vid det, så försök att hanstera utan burken!

madsan
0

Jag har en ganska stor matskål som hela hamstern får plats i, så det tar ett tag innan maten tar slut. Ska jag byta till en mindre då kanske?

Madsan

Twisted_T
0

#8 Du kan ju ha den som grönsaksskål/färskfoderskål eller så kan du bara fylla upp med mindre mat? mest för att det inte skall ligga och bli gammalt.

// Linn

Amun-Ra
0

Att ge mat fasta tider är bra när man tämjer en hamster! Du ge hamstern godis vid sjutiden och även fylla matskålen om den börjar bli tom! Som smågodis kan du ge jornötter, mande, gurka, morotskiva för att nämna några. Låt hamstern komma efter godiset från din hand när du håller godiset med fingrarna. På så sätt börjár han lära känna din lukt bättre, dina rörelser och så småningom förknippa din hand med att nu kommer det gott att tugga på…

madsan
1

Jag har kommit till steg två tror jag eftersom han inte är rädd för min hand längre. Jag försökte med en gurkbit men han gick fram nosade på den och sen gick och åt mat istället haha…Kanske han inte gillar gurka? Han var dock inte rädd och han kom fram och var nyfiken :) Det måste vara bra iaf :) Jag gjorde som Twisted sa och bytte ut halva mot grönsaker. Nu ska jag börja byta ut maten vid samma tid varje dag :D

Madsan

Amun-Ra
0

#11 Ja då gör du helt rätt och är på god väg att få honom tam snart! Gurka tror jag nog han gillar men han kanske inte var så sugen på det just då?!Flört Det är inte alla gånger mina gullungar tar sig en gurkbit fast jag vet att de gillar det. De är helt änkelt bara intresseade av annat gott just då…Skrattande

Twisted_T
0

#11 Det bästa är att ha en skål åt färskfodret och en åt basfoder. Så att man inte blandar dessa menar jag då. Gurka är det inte så mycket näring i men det är ok att ge lite av, blir det för mycket så kan hamstern bli dålig i magen då det består av nästan bara vatten. Skulle tipsa om broccoli, majs, ärtor och groddar. Det är favoriter här och hos många andra vad jag förstått det som. Det innehåller också mer vitaminer. Morötter är ofta en hit det med. Men angående att få hamstern tam så låter det som du är på rätt väg!

// Linn

madsan
0

Åh vad bra! Aha ok det ska jag göra bums! Har en extra i skåpet :) Morot har jag hemma :)

Tack för tipsen! Funkar verkligen :)

Madsan

Linda3046
1

#1 Fast egentligen är det faktiskt lag på att man ska ha ett hus till hamstern. Iaf här i Sverige Obestämd

madsan
0

Ok men jag har ju gömmor för honom :) Bara att de inte har fyra väggar

Madsan

Twisted_T
0

Bara man har tillräckligt med bomaterial så är det ingen fara. Gjorde så med en av mina hamstrar med i början. Han låg mest i huset hela dagarna och gick inte ute alls. Men jag tog försiktigt bort huset varje kväll vid samma tid och då gick han runt och luktade i buren och var mer nyfiken och åt osv. Han sprang runt lite och sen brukade han börja lägga sig i sin toalett när han var redo att sova igen. Så då lade jag ner huset igen. Om jag inte hade gjort detta så hade han sovit bort hela dagarna. Nu har jag världens goaste hamster <3 Han har fasta rutiner då han går upp och han är uppe ganska länge och vill ut och springa och leka.

// Linn

madsan
1

Jag har märkt STOR skillnad :) Nu är klockan över 12 och Olof är uppe :D Annars brukar han bara SOVA HELA dagarna!

Åh vet ni vad som hände just nu för kanske 5 min sen?

Jag la in gurka och försökte få honom att komma fram och äta det ur min hand men han vägrade fast jag pratade med honom med lugn röst och allt. Blev så besviken eftersom det fubkade så bra igår. Men då tänkte jag att han kanske är trött på gurka eftersom att han har fått det nästan varje dag, så då prövade jag med morot och det funkade!!! Han kom fram ur sin gömma nosade på min hand, tog tag i mototsbiten och sedan gick han iväg med den! Nu kan jag höra hur han knaprar på den! Och han är även uppe och springer i hjulet och äter knäcker. VILKEN LYCKA!!!

Madsan

Twisted_T
0

#18 Ja det är bra med lite variation det gillar de. Kul att det går framåt!

// Linn

HejPåDig
0

18# Åh vad kul! Han kommer att bli tam ska du se! Med lite tålamod och att låta det gå i olofs takt kommer han säkert att bli en riktig gosboll :P

AliceTheGirl
0

Det är en regel att  man ska ha ett hus till hamstern. Där kan dom vara ifred, och dom har matförråd där inne också.

Det är samma med min hamster. Hon går också upp sent på kvällen. Så det är inte direkt onormalt att dom sover hela tiden på dagen.

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

Twisted_T
0

Det är konstigt om det finns en lag på det då en del hamstrar inte sover i hus utan trivs bättre med bara bomaterial. Det är inget fel att ta bort huset några timmar om dagen eller tills hamstern är lite tryggare och lugnare. Vad man får tänka på i sådanafall är att se till att hamstern har gömställen så den kan komma undan och inte känner sig hotad på något sätt. Den skall ha mycket bomatieral att boa med (hushållspapper/toapapper) och annat att leka med i buren. När det gäller en del hamstrar så ligger de bara och sover och går inte alls upp när man är vaken. Då är det väldigt svårt att få hamstern att bli trygg i en.

Det är som sagt inget djurplågeri eller något fel med att göra det om man gör på detta sätt. Min hamster blev aldrig avskräckt av att jag tog bort huset i ca 5 timmar på kvällen, han kom ut och var pigg och nyfiken för en gångs skull och var intresserad av mig med. Och med han handlade det aldrig om att han var såpass rädd att han gömde sig. Utan troligen att han trivdes väldigt bra där bara.

Nu har han huset inne hela tiden men kommer mer än gärna ut och umgås när klockan närmar sig 18-20.

// Linn

UlrikaD
0

#22 Vill bara göra ett tillägg att det är lag på att man ska ha hus till hamster. Sen om hamstrarna använder dem eller inte är en annan sak.