Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 645 ggr
Cam
0

Slut på badsand

Hej!

Vår hamster har en toalåda med grövre Sand som blir klumpar när hon kissar och sen så har hon en låda med badsand (kissar där också ibland). Jag fyllde på sista badsanden förra veckan och skulle köpa ny när jag var inne i stan i helgen, men vad gjorde jag..jo glömde sanden i bilen i går kväll när jag tog båten hem. Bor på en ö och har 1,5 timmes båtresa till bilen så att åka och hämta den är inte aktuellt för då får jag var på fasstlandet hela dagen. Blir en väldigt dyr Sand om jag måste vara ledig hela dagen från jobbet.

Jag brukar byta sanden varranan dag så nu vill hon inte bada där längre. Men hon tvättar sig i den andra lådan istället.

Nu undrar jag om jag kan ta lite Sand från badstranden och fylla på tills jag åker in till helgen igen? Kommer att tvätta sanden.

[Em_I_Am]
0

Hmm det kan finnas parasiter o sånt i den sanden som inte är särskilt bra. Men jag tänker på om det går att behandla Sand på något vis. Vet att man kan slänga in pinnar i ugnen som man tagit in till reptiler osv. Funkar det tro?

Twisted_T
0

#1 Tror det ska gå att frysa eller koka sanden :) Men vet inte hur det är med strandsand.

#0 är det saltvatten eller sötvatten i vattnet? För saltvatten kan inte vara bra alls.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Em_I_Am]
0

Ja det funkar säkert!

Fast är det farligt om man sköljer ur det ordentligt först? Har aldrig sett mina smaka på Sand förr. Men de kanske de hade gjort om sanden va salt :-S

NinjaKakan
0

Om du först fryser sanden och sen kokar/har den i ugnen i några timmar varmt som attan borde det ju gå och döda alla parasiter. ^^ Bara en tanke..

Twisted_T
0

#3 Tror inte salt är så bra för pälsen heller. Eftersom vattnet vid stranden är väldigt salt om det ligger vid saltvatten dvs.

Så får de i sig det så är det ju inte bra och får de det på pälsen så tror jag det kan irritera huden och kliar antagligen en del.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Cam
0

Tack för råd!

Det är bräckt vatten, så lite salt finns det nog men det är fortfarande is på sjön så det var ett tag sen vågorna sköljde över sanden. Det har ju legat snö som nu har smält så det borde sköljt bort en del salt. Om jag kokar sanden 10 min så borde alla ev parasiter dö. Ska prova iallafall och se vad hon tycker om den sanden.

[Em_I_Am]
0

#5 Ja det är sant. Själv kör jag med blästersand (obs. rätt sort som även går att ha som Sand i akvarium) från Biltema så jag har inte ens tänkt på det där med att ta in Sand från naturen förr :-P