Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1019 ggr
cassihamster1
0

MIN HAMSTER

hejsan

min hamster har börjat äta lite ur handen m.m.vad gör man om man ska försöka få den att sitta i knät utan att bli rädd ??????

sanso
0

Vi tog en liten låda med ett hål i där hamstern kunde krypa in. Ställde lådan i buren och pratade och grejade lite i buren samtidigt. När hamstern av nyfikenhet börjat undersöka lådan och krupit in i den lyfte vi över lådan i knät. Sedan har vi suttit stilla med lådan och pratat. Nyfikenheten brukar ta över och hamstern vill undersöka var den har hamnat. De första gångerna kanske den bara sticker ut huvudet ur hålet men efter ett par gg så vågar den sig längre ut i knät. Ha kvar lådan i knät efter att hamstern kommit ut så att den kan smita in där igen om den blir rädd. Lyft sedan tillbaka hamstern i buren när den är i lådan så den kan gå ur själv i buren. Ha hamstern i knät korta stunder och när du märker att den är trygg kan du öka på tiden. Som med all tamträning så är det tålamod som gäller :) Vi började på detta sättet och när det sedan blev dags för rastning i rummet så var det lådan som var den trygga basen för hamstern och det var så vi fick in honom i buren igen efter rastning. Nu är han så tam att vi kan ta honom både ur buren och när han springer lös på golvet med händerna och lådan behövs inte mer. (denna hamsterkille är från djuraffär och var inte alls van vid händer). Vår andra hamster (från uppfödare) var inte lika rädd av sig utan vi kunde ta upp honom ur buren med händerna men fick använda låda när han var lös på golvet i början. Lycka till!

cassihamster1
0

Okej jag ska försöka tack