Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1675 ggr
Guldhamsterdjur
0

Ängslig personlighet

Min hamster är väldigt rädd av sig och blir aldrig riktigt tam som det verkar. Han är inte rädd för mig men han är ändå inte jättetrygg. Nu när jag lät honom springa utanför buren en stund rättade jag till en elkabel som råkade hänga ned lite för långt och hamstern blev verkligen ordentligt skrämd när han såg det. Han trodde förmodligen att det var en orm eller något annat rovdjur. Han sprang och gömde sig bakom en tavla jag har på golvet och låg där paralyserad av skräck. Jag fick vänligt fösa in honom i en skopåse jag brukar lyfta honom i när han måste flyttas. Han är tillbaka i buren och ligger ljudlöst och trycker i sitt bo. Förmodligen fortfarande paralyserad av rädsla. Kan han ha fått en infarkt? Det här är väl inte normalt med en sån extrem ängslighet?

Linda3046
0

Jag antar att du har haft honom ett tag, så att han fortfarande är otam kan ju tyda på att han har en lite extra nervös/ängslig persolighet. Men hans reaktion kan nog ha varit ganska normal. Vid två tillfällen har min mammas kompis haft med sin hund hit, och båda gångerna blev min hamster (olika hamstrar dom gångerna) nästan apatiska av rädsla :/ Som tur är var hundarna där några minuter dom gångerna, tror hon bara skulle lämna nått..

Guldhamsterdjur
0

Han blev helt normal igen efter en timme tack och lov. Men han låg verkligen och tryckte och var mer eller mindre apatisk. Jag blev väldigt orolig.