Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 837 ggr
Frosstis
1

[OT!!!]-frågor på svåra ord!

jaop, kan ni skriva vad detta betyder? :D

1. molekylärbiologi (jag skrev "svar på frågor om hur biologin fungerar på molekylärnivå", skriv annat om det låter enklare! :D)

2. livsnödvändigt

3.procentenhet (vet inte riktigt om det står det eller procentennet, men gissar på första..)

4.nederbördsavvikelse

5.styrelseordförare

Detta är lite ord min mamma plockat ut ur tidningen som jag ska ha med till skolan, men behöver hjälp med vad de betyder så ah, jag är 13 så skriv så man förstår tack ;)<3

Michaela-N
0

Det funkar nog att hitta svaren om man googlar, men jag kunde några så de kan jag svara på.

1. Hur ska man säga… det är biologi alltså läran om naturen, på molekylär nivå, alltså om gentik och molekyler..tror jag Glad
  2. Något som behövs för att man ska kunna leva
  3. Fem procentenheter är 5 %, sex procentenheter är 6 % osv.
  4. inte den blekaste aning
  5. En styrelse består av flera medlemmar som håller igång verksamheten, organisationen eller vad det nu kan vara. En ordförande i styrelsen är personen som har ordet, som tar viktiga beslut. Det är den som ordnar bla. möten.
sanso
0

#1 ordföranden håller ordning på vems tur det är att tala. Den som har ordet = den som talar för stunden. (Lite trist om bara ordföranden fick tala på mötet ;) ) Styrelsen fattar beslutet gemensamt det är aldrig ordföranden själv som bestämmer.

Imasy
0

Nederbörd är ju det som kommer från himlen, dvs regn/snö. En avvikelse är ju när något är annorlunda, tex om en kull på 20 hamsterungar, där 19 är normalfärgare, och en avviker, och är silvergrå.

Hänger du med?

Så en nederbördsavvikelse är alltså tex regn som avviker från det som är normalt för tex tiden, typ mars månad.

Fattar du min snurriga förklaring? :)

Michaela-N
0

#2 Det är en ordförande i en liten grupp, inte i en styrelse ^^

luddtott
0

kolla på synonymLexikon.se …

Poäng för kreativitet att gå in här o fråga folk;)

…annars finns det gör-sketa-bra uppslgsverk på nätet o slår du upp något på tex svenska akademin eller ne.se så är det garanterat rätt tillskillnad från om du får förklaringarna här…tips bara

…ett annat är att ska man översätta något med google kolla igenom två gånger så du har rätt ordförl på din svenska text annars kan det bli ganska hm unika meninger på tex engelska…

ett strålande exempel på att hamster i fokus kanske inte är det ultimata stället att hitta svaren på läxan är #1 svar på fråga 3….sorry men procentenhet och % är inte samma sak…

För övrigt…hamster i fokus…hint hint…

sanso
0

#4 förstår inte riktigt vad du menar? En ordförande leder och fördelar styrelsearbetet i en organisation. Den sammankallar till och leder mötet, samt fördelar ordet under mötets gång.