Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1365 ggr
NinjaKakan
0

Allergisk reaktion eller ohyra ?

Hej. Jag behöver lite hjälp nu. Jag har märk att Kakan inte riktigt är sig själv och mycket riktigt så har jag nu sett att hon är tunnhårig över ryggen och röd bakom sina öron. Min första tanke är ju ohyra eller om hon inte tål lättstöet som jag köpt på granngården ?

Har inte sett detta hos henne innan, och nu när jag hade henne i bollen satt hon och kliande sig speciellt bakom öronen och sprang inte alls mycket. Lite hjälp med detta hade varit tacksamt..

Vad tror ni ?

Är tacksam för svar.

NinjaKakan
0

Och jag såg att hennes doftkörtel ser irriterad ut. Det var gegga runt om den också. Och jag bytade till lättstö för 2 veckor sedan och innan har det aldrig varit någon med henne alls. Såg inte svarta prickar eller något sånt.

Twisted_T
0

Tror det är allergisk reaktion. Min ena hamster hade vanligt spån förr och tappade päls på sidorna av ryggen där han kliade och var röd bakom öronen. Han kliade sig konstant. När jag bytte till toa-lätt så blev det bättre.

Det tar ett tag innan pälsen växer ut igen och eftersom spånets små partiklar fortfarande fanns i pälsen så kliade han några dagar men sen lade han ner det och pälsen växte succesivt ut och han kliade sig och tvättade sig inte mer än normalt.

Bytte till Toa-lätt, men går ju bra med STL-strö med om hon nu är allergisk mot lättströet.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

NinjaKakan
0

Ja, jag ska fixa det imorgon då. Hon får bo på toalettpapper tills på torsdag..

NinjaKakan
0

Men toa-lätt fungerar eller ? STL-stö ska väl gå ur sortimentet vad jag har förstått det som.

Twisted_T
0

Jaha okej. Det visste jag inte :o jag som hade tänkt börja med STL-strö :( Ja toa-lätt fungerar jättebra :)

// Linn

UlrikaD
0

Det är bara Granngården som tydligen ska sluta med Stl-strö.

Twisted_T
0

Jaha. Ja men då är det ju ingen fara :)

// Linn

NinjaKakan
0

jaha :O hoppsan, hade jag ingen aning om. Var kan man köpa stl-stö någonstans ? ^^ Typ lantmännen kanske ?

Tack för alla svar. Är så himla glad att ni hjälper en.

NinjaKakan
0

Kakan trodde nog han hade kommit till hamster heaven. Toalettpapper i hela buren. 1 1/2 rulle och han var glad :P Så får vi se om det försvinner. Får antagligen byta till Mc Muffin med, såg att han fnattar sig också, men han har inte tappat ngn päls iaf eller är röd ngn stans.

Twisted_T
0

#9 Haha oj ja det var säkert skönt för han i alla fall, även fast han kanske slutar klia om några dagar så lär det ju bli lite bättre succesivt. Nej det tar ett tag innan det blir rött men känns det onormalt med kliandet och allt så kan det vara bra att byta :)

// Linn

NinjaKakan
0

Jag är bara så himla sur på mig själv, fattar inte hur jag kunnat missa det. Håller på med dom alltid tycker jag. Ska byta till dom båda. Såfort jag kommit fram till vilket av dom som blir billiigast till och fylla en 130 l samla och en mindre samla med :P känns som stl-strö men vet inte riktigt vad det kostar ^^

Twisted_T
0

#11 Äsch jag hade dåligt samvete när jag inte märkte något med våran lille hampis heller. Men är det första gången så fattar man inte varför det blir rött bakom öronen och varför han kliar så mkt för mig var det ju andra hamstern på kort tid och vi hade ju rengjort allt ordentligt så det kunde omöjligt vara ohyra.

Visste inte vad som var normalt heller när det gäller kliande och så. Men när han började tappa hår så förstod ju jag att misstankarna om att det var lite överdrivet kliande nog var sant. Nu har jag toa-lätt till mina 3 hamstrar men tänkte byta till STL-strö då det ska vara billigare och man får mer i påsen då det är ihop pressat. Vet bara vart det går att köpa i Göteborg men kolla på nätet om det är det du tänkt byta till?

// Linn

NinjaKakan
0

Egentligen spelar det ingen roll vilket strö jag har, bara herrarna trivs med det. Känns som det borde bli billigare med stl strö. Får testa mig fram, det borde finnas på andra ställen än granngården iaf ^^

Tradigt bara att jag har en bal ståendes med lättströ som jag inte vet var jag ska göra av dock :P

Twisted_T
0

#13 Försök sälj här på hif eller någon annan iFokus? Såklart till lite billigare pris men kan ju hända att någon bor nära och skulle kunna tänka sig köpa det? då blir du ju av med det :)

// Linn

Twisted_T
0

Oj såg att du lagt ut en "annons" redan ;)

// Linn

NinjaKakan
0

Ja ^^ Eftersom jag inte kan frakta den någonstans så får man hämta den gratis helt enkelt ^^ Kostnaden för balen blir deras bensin ^^ Ska åka iväg i helgen och fixa ett annat strö iallafall :)

Twisted_T
0

Okej. Hoppas det går bättre med det nya ströet! :)

// Linn

NinjaKakan
0

Ja, det hoppas verkligen jag med. Tack för all hjälp ^^