Vad kostar erat foder?
Jag har räknat på vad mitt Foder kostar per/kg då jag blandar själv. Det innehåller en osötad müsli som bas. Sedan varierar ingridienserna lite men innehåller t.ex. katt-/hundmat, alfalfafrön, bovete, sesamfrö, undulatblandning, solrosfrö, röda linser, gröna linser m.m.
Jag köper mina ingridienser i en lokal matvarubutik t.ex. Coop, ICA, Hemköp. Kostnaden för mitt Foder är ungefär 45:-/kg.
Jag har en känsla av att jag kan få mer mat för de pengarna, kanske räcker att byta inhandlingsbutik. Så är nyfiken på vad ni har för foderkostnader!
Ps. Postade samma tråd på mus.ifokus och fick en kommentar att okokta linser är giftigt för alla djur. Men det stämmer inte för mig då t.ex. blötlagda linser är kanonmat åt flera djurslag. Bönor däremot… Men linser?
Mvh Ellenfyrkant
Öb har för 20kr.Finns lyxvarianten för 30kr

#1 Per kilo? Vad är det fodrets innehåll? Gillar ju in egen sammansättning men kan tänka mig att byta till ett färdigblandat om det är väl artanpassat.
Mvh Ellenfyrkant
Det för 20 kr är enbart pellets lyxvarianten har jag oxå men då jag slår över på hink så kan jag inte innehållsdeklarationen.
#3 Låter inte som att det är någon höjdarmat, det där. Hamstrar äter inte pellets, pellets från Ö&B dessutom kan knappast ha något bra innehåll för små hamstermagar…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Det där med linser har jag svårt att tro på. Jag använder själv linser i mitt Foder och jag har sett flera färdiga blandningar med tex röda linser i. Personen har kanske blandat ihop det med linfrö? Linfrö innehåller ett ämne som är giftigt om man får för mycket i sig och det krävs inte så mycket så linfrö låter jag bli helt. När jag hade hästar gav jag linfrö ibland men för att bli av med "giftet" hällde jag hett vatten på dom o lät de stå i x antal timmar först.
Jag har inte räknat på vad mitt Foder kostar totalt. Men jag köper ett bra grundfoder som heter Versele Laga Cuni Nature utan pellets som bas. Det är egentligen avsett för dvärgkaniner. Det kostar 189 kr för 2,5 kilo vilket kanske kan tyckas vara dyrt. Men det blir drygt eftersom jag sedan blandar i bland annat olika frön. Min hamstermat består av minst 50% frön så det blir mycket Foder. Det jag blandar i är:
Parakitblandning utan solrosfröer. Jag väljer utan solros eftersom jag själv vill kunna tillsätta lagom mängd separat o anpassa efter varje hamster. De som är överviktiga får mindre solrosfrön.
Duvblandning (även perfekta att grodda)
Hel bovete
Torkade gröna ärtor
Röda linser
Pumpafrön (inga större mängder där heller).
Den blandingen räcker i ett par månader o jag har ganska många hamstrar hemma nu (dvärgar).

Jag använder Bello gnagarblandning utan pellets, köper 15kg för 280kr.
Blandar med Rabbit Royale 15kg för 280kr.
Har även oftast i blandning av de fyra sädesslagen.
Blir ett kg-pris på ca 20kr.

Köper mitt på fäboden för 20 :-/kg, tycker det har funkat väldigt bra :) Funderar dock på att lägga till lite saker i mixen ;)
Det är så klart för hamster. Köper inte djurmat som inte är till "rätt" djur.

#6 Länk till disskusionen på mus. http://mus.ifokus.se/discussions/4f4e1e07d4ebea6dc100792d-vad-kostar-erat-foder?discussions-1
#4 Fast bara för att det är pelletrerat behöver det ju inte vara dåligt. (Selectives Foder är exempel på pelletrerat foder). En pellet kan ju innehålla nästan vad som helst. ÖB behöver inte vara dålig kvalité då de tar in vad de kommer över till låga priser därav deras varierande utbud. Rusta fungerar på samma sätt. För att ta ett exempel, ÖB här säljer LdB serien, betyder det att LdB är en dålig hudvårdsserie? Är inte ute efter disskusion men förstpr du min poäng?
Vill gärna veta innehållet innan jag dömer.
#9 Problemet är väl ofta att även om det är en hamster, hund, papegoja eller vad vi nu ser på bilden så behöver det inte betyda att det är ett väl artanpassat Foder. Exempel på detta; få hamsterblandningar innehåller animaliskt protein, trots att hamstern är allätare och inte växtätare. Och det är ju inte värre än att man korrigerar foderinnehållet själv men man bör vara medveten.
Mvh Ellenfyrkant
#9 Jag köper kaninmat o gör det hamsteranpassat eftersom jag vägrar köpa något lågprisfoder avsett för hamstrar som ändå inte är bra. Genom att ha kaninmaten som bas o fylla på med olika fröer får jag ett väldigt bra Foder. Är man bara insatt i vad ens djur bör äta är det väl inga problem att köpa ett Foder avsett för ett annat djur o sedan anpassa det så det passar hamster?