Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 2193 ggr
[Ai-chan]
0

Grossist djur

Jag vill ha motargument emot grossist djur. (så att jag kan föra vidare till en person som jag tänker argumentera mot)

Grosist djur, det är även uppfödare som lämnar in djur dit. Och det är billigare med grossist djur. Med grossist djur går man inte minus som man kan göra med uppfödar djur.

Jag är inte för grossist djur, är emot,.

Frosstis
0

Alltså vad är egentligen grossist? Fattar inte riktigt ;)

Thowas
0

grossistdjur är djur som massavlas, tex möss, råttor kaniner m.m.   de avlas inte för temperament eller färger utan för att säljas i butik.  eftersom de avlar fram så många så gör det inget om djur dör eller så.

Twisted_T
0

Grossistdjur föds ofta upp i dåliga förhållanden med eftersom grossister mest bryr sig om att tjäna pengar och inte så mycket hur djuret mår eftersom de ändå skall säljas vidare (förutom avelsdjuren då).

Så det är nog många som lever i alldeles små burar för att få plats och det är inte så att de bryr sig så mycket om sjukdomar osv utan de avlar för att kunna sälja så fort som möjligt till djuraffär och tjäna pengar på det.

Och som tidigare sagts så bryr de sig inte om färger eller annat utan sålänge det är en hane och en hona så parar de och får ungarna och säljer sen.

Det tar inte upp hamstrarna något speciellt så de små barnen som sedan säljs är inte handtama och kan vara ganska rädda av sig.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Em_I_Am]
1

Köper man från djuraffär är det okej OM man får papper på att djuret kommer från en uppfödare man vet är kunnig och bra. Annars är jag helt emot.

Det räcker inte med att djuraffären säger att djuret kommer från en uppfödare men inte lämnar någon mer information. Vem som helst kan säga sig vara uppfödare, oavsett hur man avlar.

För det mesta kommer djuren dock från grossister som IMAZO. De tar in djur som massuppföds i exempelvis Tjeckien. Sedan sitter de hos grossisten i Sverige innan de säljs vidare till djuraffärerna. IMAZO har blivit anmälda flertalet gånger för att ha hållt sina djur under oacceptabla förhållanden.

Varken IMAZO eller de som pysslar med massuppfödning i andra länder bryr sig om ifall djuren de föder upp är friska och trevliga. Deras djur hanteras inte så de VET inte ens om de är trevliga eller ej. De lägger inte ner någon tid och engagemang på att se till att det inte inavlas. En hona ska producera så många ungar som möjligt o sedan tas hon bort. För då tjänar de inte några pengar på henne eller honom. Då kostar de bara o tar upp plats.

ALLA som köper djur, oavsett om man ska avla, ställa ut eller ej gör ett moraliskt val när de köper sina djur. Vill man ge sitt stöd till grossister och oseriösa uppfödare genom att köpa deras hamstrar eller vill man sponsra bra uppfödare som lägger ner tid, själ och hjärta i sin uppfödning?

För inte alla grossisthamstrar, hybrider eller dåligt uppfödda hamstrar behöver vara otrevliga och sjuka. Men man väljer iallafall att ge sina pengar till de som inte behandlar djuren på ett bra sätt.

En person kan inte ändra på hur det går till, men bojkottar alla grossisterna kommer de att försvinna, eller ändras till det bättre. Och någonstans måste man ju börja väl?