Försäkring till hamster ?
Tänkte, är det någon härinne som har försäkring till sin hamster/hamstrar ?
27 kr/månaden per hamster kostar det hos Agria och jag funderar lite på om man tjänar på det eller inte.
Vad tycker ni? Onödigt eller inte helt fel ?
Ni som har försäkringar, har ni fått användning av den ?
Ni som inte har försäkring, hur tänker ni ?
Är nyfiken helt enkelt då jag själv funderar på om det är värt det eller ej.
Man får ju tänka på självrisken på 700kr (fast självrisk) +25% (rörlig självrisk.
För låt oss ta ett exempel att det kanske kostar 1000kr, då ska du betala 700kr (den fasta självrisken) + 250kr(den rörliga sjvrisken) vilket resulterar i att du betala 950kr a de 1000kr (nu har jag aldrig behövt åka till vet med hamstrer, så har ingen aning om vad ett vet besök kostar).
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Hade jag bara haft en hamster hade jag funderat på det. Men när man har flera tycker jag inte det är värt det. Då lägger jag hellre undan dom pengarna till när och om någon blir sjuk. För skulle jag försäkra alla mina smådjur skulle det kosta mig flera hundra varje månad. Och sen om någon blir sjuk så har man ändå en självrisk som ska betalas innan man får användning av försäkringen. Kan ju tillägga att hade jag haft försäkring hade jag ännu inte haft användning av det. Har aldrig råkat ut för något dyrt vet.besök än.
Jag har under min hamstertid haft över 20 hamstrar och har endast varit hos vetten med tre av alla. Alla besöken hamnade under 500 kr, så nej, det är inte värt det tycker jag..
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Har man friska djur har jag svårt att tro att det lönar sig, i alla fall i mitt fall. Igen hög månadskostnad men på hamstrar kommer man inte upp i några väldiga summor ändå då man sällan gör avancerade operationer på så små kroppar. Ofta blir det något mindre ingrepp eller avlivning, då är det inte så otroligt kostsamt.
Säg att hamstern lever ca 2,5 år. Då har du betalat ungefär 800:- i försäkring om den varit försäkrad hela livet. Ofta är det enda vet. besöket en hamster gör fr avlivning, då har du självrisken att betala + de där 800 du betalat totalt varje månad. Svårt att tro att det lönar sig.
När det gäller djur som är lite större till storleken börjar det finnas anledning att försäkra då operationer börjar bli kostsamma om så krävs.
Mvh Ellenfyrkant
Ja, håller med er. Känns som att hamstrar trots allt är så pass billiga i veterinärkostnader är det inte känns värt det.
Och har man flera hamstrar så håller jag med om att det blir en dyr historia eftersom dom verkar hålla sig relativt friska :).
Roligt att höra era åsikter.
Sen får man tänka på att det är många saker som INTE försäkringen betalar:
Läkemedel
Avlivning
Obduktion
Förebyggande vård eller rehabilitering
Tandsjukdomar eller bettfel
Veterinärens resor
m.m.
Nu har jag aldrig haft hamstrar, men med mina gerbiler har jag under snart fyra år bara varit med om en avlivning och köpt två läkemedel. Så det hade ju ändå inte gått på försäkringen, och om det hade det så hade det ju ändå gått på självrisken.
Ja okej. Tandsjukdomar är något av det som jag tycker det borde täcka faktiskt. Riktigt dåligt det.
Nej jag tycker inte det är värt försäkring på djur man inte så ofta opererar på. Vanliga besök, mediciner o enklare behandlingar blir oftast inte mer än självriskerna skulle jag tro. Det är skillnad när man har tex katt o hund man kan behöva operera och det är då det brukar bli riktigt grisdyrt. Eller att ha dom inlagda i ett par veckor med dropp osv. Det ska mycket till om man ger sig på att våga operera en hamster. Jag har inte heller hört talas om någon som haft en hamster som legat inlagd i flera dygn. Så jag ser hellre till att ha en slant undanstoppad till vet.kostnader, medicinering osv. :)
Vi har valt att ha en veterinärkassa istället för att teckna försäkring för våra smådjur (3 kaniner, 2 hamstrar och 2 undulater). På 3 år har vi fått åka in till vet. 1 gång och det kostade 2500:- (akutbesök lördag kväll med övernattning till söndag. Undersökning och mediciner gick på under 500:- det var övernattningen samt helgakut som kostade). Men det blev ändå billigare än om vi betalat försäkring för alla djuren under 3 år.
Okej, jag är tacksam över alla svaren och jag tänker inte försäkra mina hamstrar då, utan fortsätta fylla på i veterinärkassan som jag också har. :)

Kan ju bara hålla med tidigare talare. :)
Hamstrar är ju för det mesta rätt friska djur om dom inte råkat få på sig en förkylning eller nått men det brukar ju oftast kunna gå ur utan att man medicinerar dom. Tumörer och sånt är ju inte direkt nått man opererar bort heller.
Jag har varit hos veterinär med 3 av mina hamstrar under de 7år jag haft hamstrar. 2 gånger av dom har varit för avlivning och tredje och senaste gången var det med en hona med livmodersinflamation.
Hamstern med livmodersinflamation ville veterinären operera. Skulle ha kostat 3-3500kr och då hade det ju varit bra med en försäkring men efter mycket velande så opererade jag inte (skrev en tråd här inne om det). Har ju svårt att se hur en hamster ska klara livet efter en kastrering (som det var tal om) så min flicka fick medicin i 10 dagar och vart helt återställd igen efter det. Besök + medicin gick på 680kr. Dvs jag kom inte ens upp i självrisken så ev försäkring hade ju inte hjälpt ett dugg.
Mina katter och hundar har jag däremot försäkrade men om dom gör illa sig så finns det oftast mer hopp på att dom ska bli återställda plus att det kostar betydligt mycket mer att göra dom friska igen.. Som sist vi var in då hade min ena hund blivit biten av en huggorm, det gick på strax under 6000kr men hon är idag helt återställd. :)
Ojj vad långt det blev. Thihi! ;P
// Nathalie
Haha ^^ Hellre en lång text än ingen text alls.
Sist vi var inne med mina katter var det uvi och det blev 900 kr tror jag. Kan tillägga att det var akuttid också.
Min mamma envisas nämligen med att jag ska försäkra dom och jag har inte haft så bra agrument för att inte försäkra dom mer än att jag kan tänka mig att vet kostnaderna inte blir lika höga som dom större "smådjuren".
Satt och räknade lite på det, och kom fram till att jag hade kastat 5000kr i sjön om jag haft försäkring på alla mina hamstrar.Då räknade jag inte med ev självrisk och så utan enbart månadssumman.
de små djuren har vi inte försäkrade.
har istället en vetrinärpott, dvs ett konto för vet besök. även om hund å katterna är försäkrade så måste ju viss del betalas av en själv å även då tar vi ur djurens vetrinär pott.