Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 2485 ggr
HamsterMarie
0

Vad gör man..

Åh, har en stor klump i magen nu. Även mycket dåligt samvete.

Upptäckte att en av hamsterungarna har brutit ena baktassen. Ser verkligen inte bra ut. Man SER benet. Inget kött eller skinn. Tycker så *** synd om honom!

Han verkar ha fastnat och klämt sig någonstans. Så kommer man till frågan, avliva eller amputera..? Att amputera kostar väl ofta en dyr summa pengar. Dessutom riskerar de att inte överleva dosen sömnmedel heller. Just nu tänker jag inte särskillt mycket på pengarna. Utan, jag vill det bästa.

Ungen är endast 4 veckor och det här är ett jobbigt beslut. De behöver en så liten dos sömnmedel för att somna in. Hur stor är risken att han överlever operationen. Kanske måste jag vänta flera dagar på denna amputering.

Har som sagt riktigt dålit samvete för det som har hänt. Känns som allt är mitt fel, och det är det kanske. Eftersom jag gjorde i ordning buren menar jag.

Stackars liten.

Roxie
0

Jag hade nog avlivat om jag ska vara helt ärlig. Tyvärr händer det sånt ibland.

// Sofia

[CruellaDeVil]
0

Nämen fy så hemskt! Jag själv hade valt avlivning en sådan gång. Olyckor händer så lätt och man kan aldrig förutse precis allt som kan hända. Man gör sitt bästa och när olyckan ändå är framme får man se till att det inte händer igen. Ha inte dåligt samvete. Den lilla hamstern har ont. Gör det bästa och låt bebisen åka till himlen och leva vidare smärtfri.

Tröstkramar

HamsterMarie
0

#1 Jo, det blir nog avlivning för den lilla.

#2 Väldigt hemskt,. men jo, sånt händer och det måste man ju vara berädd på. Avlivning i morgon senast, klinikerna verkar ha stängt. '_'

Roonja
0

Åååh nej så hemskt! Gråter Jag håller med dem andra, tyvärr! Gråter Så synd att sånt händer. Jag har varit med om en unge som bröt benet. Dock stack inte benet ut ur "benet", så jag väntade en dag för att se om det blev bättre. Jag hade turen vid min sida och benet läkte. Men man har ju inte alltid samma tur tyvärr! :/

Beklagar verkligen! Gråter

[Em_I_Am]
1

Jätte tråkigt att bebisen är skadad! :( Men det är som sagt sånt som händer och det behöver inte vara någon fel alls. De är sköra de små.

Jag säger som de andra. Eftersom det är ett så allvarligt brott hade jag avlivat fortast möjligt.

HamsterMarie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Föräldrar..

Det var inte så mycket val jag hade tydligen.

Vi har kollat noga på ungen och upptäckt att ungen inte verkar ha brutit benet utan bara skavt av kött och skinn. Det är bara några mm av själva benet som man "ser". Alltså inte större sår än det. Det som ser värst ut är väl foten som är blå och svullen, den får ju inte något blod p.g.a att en del av benet är utan skinn och kött. 

Han springer runt och kan stödja på benet, haltar inte. Mamma tycker att det är onödigt att avliva honom eftersom han mår så "bra". Inte kan väl köttet och skinnet läka igen där det bara är ben? eller? Med tanke på att han är så ung och inte färdigväxt ännu kanske han har större chans för att få det läkt?

Känner mig hopplös. Vi skulle ju till vetten idag, men det blev inget av eftersom min mamma tyckte tvärt om.. och ja, jag är rätt så tjurig över det. (!!!). Suck och stön. Så fick jag ett alternativ till utav mamma: Avliva hemma. Dels beroende på ekonomi men även eftersom alla våra hamstrar som avlivats har skrikit när de fått sprutan.

Okej, lite snabbt..

Jag vill veta ifall köttet och skinnet kan växa igen där det bara är ben. I sånt fall, kanske det är bäst att låta honom leva?

Avlivning hemma, ska jag verkligen gå med på detta? 

Avakta och se hur det läker?    

*Lägger in en bild för att visa ungefär hur det ser ut* Röttmarkerat; benet som man ser. Blåmarkerat; Svullen fot som inte får något blod. (Förlåt min extremt fula teckning.)

Är berädd på kritik eftersom vi avaktade från vetten idag, men jag mår redan dåligt över det.

mandyosv
0

Jag hade frågat vet om råd med salva

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

HamsterMarie
0

Ska ringa vet. igen snarast. Tror inte att salva hjälper dock.

luddtott
0

…nu e detta juh lite svårt att avgöra utan att ha sett hamstern och jag är juh inte vetrinär…

Självklart tråkigt när det händer och jag håller med tidigare att ingen kan tänka på allt olyckor händer så är det bara…. har aldrig haft några egna ungar mer än när man köpt en hamster då…men då är dom juh inte SÅ små och dessutom har jag en guldis…

Men…alltså…hamstern har alltså skavt sig vid hm låret eller knät eller hur man nu defenierar det? eller har den skurit/skrubbat sig ovanför foten på typ "smalbenet"….nu är det juh inte så lätt att rita i paint heller så det blir naturtrodet;)

Spontan tanke är juh att om foten inte hade fått något blod/inte haft någon blodtillförsel då hade den inte varit blå utan svart…har den blivit svart? Tvivlar inte på att du ser benet och förstår att du vill till vertrinären…men funderar lite…som sagt så längde foten är blå och inte svart får juh foten blod dock har dej juh blivit skadad…om man tex stukar en fot kan juh foten svullna o bli blåfläckig… Det är inte så att den har skavt av där det inte är så mycke mer är skinn o ben?

Sen om hamstern hade haft väldigt ont i benet borde den la halta eller vägra stödja på benet? Har haft en hamster som stukade foten o hon haltade/stödde inte på foten på några dagar…

Hur ser såret ut?

Som sagt sålänge nu hamstern stödjer på benet och det inte blir svart så käns det spontant som att du kanske slipper avliva iaf…men håll koll på såret så det inte blir varit/vätskar sig alt att hamstern gnager på såret. och att den fortsätter stödja på benet.

Hoppas den blir bra och att svullnaden går ner!! håller tummarna för dej!!!Glad kram

HamsterMarie
0

Idag klarade jag inte mer. Skulle titta på foten men nej, han hade gnagt av den. Halva i alla fall. Han åt heller ingenting. Det blev akut avlivning hemma, tyvärr. Det skulle kännas alldeles för hemskt att låta honom leva.

Nu vilar den trebenta, starka, unga puman uppe i det blå.

Rest in peace Puma

[Izi]
0

Beklagar.

luddtott
0

Nej va tråkigt…

vi va säkert flera som hoppades han skulle klarat sig, att benet inte va brutet mm…

[Em_I_Am]
0

Jätte tråkigt! Beklagar :(