Falukorv?
Kan dvärghamstrar äta falukorv?
/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus
Nepps, det är för mycket kryddor i all korv
// Nadja
Guldhamstrar då?
// Julia
#2 tror inte det, men jag är inte helt säker
// Nadja
Det är för mycket fett och salt i falukorv. Ge inte det till hamstrarna.
Hejsvejs~
okiedokie :) tänkte bara fråga, glömde köpa köttfärs idag och det var det enda köttiga jag hade i kylskåpet :)
/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus
#2 Vad dvärghamstrar & guldhamstrar får & inte får äta, är samma sak för dem båda.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Korv och köttbullar som man köper är hemskt dåligt att ge hamstrar i överlag, det är fett, mycket kryddor och så vet man aldrig vad de stoppar i.
Själv ger jag aldrig något köpt färdiglagat till mina, det är ägg, kyckling, fisk och nötfärs som gäller här.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#6 Men det stog någonstans att Dvärghamstrar var mindre tåliga och att guldisar kunde äta mer 
// Julia
#8 Det kan jag inte påstå är sant. 
#8 Det är ju för att en guldhamster är större än en dvärghamster…
Guld: 13-18 cm
Dvärgar: 7-11 cm
Hejsvejs~
#10 Storleken på kroppen avgör inte magens känslighet. Jag tycker inte att guldar är mer tåliga än dvärghamstrar då det kommer till fett och kryddor, möjligen i mängd mat de ska äta.
#11 Tog "mindre tålig" som "går sönder lättare"… 
Men mängden mat skiljer sig åt iaf. :)
Hejsvejs~
Det är bara mängden mat.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Kan de äta rå kyckling korv? Eller vanlig rå korv (alltså inget stekt o fett)
de kan ju äta rå kött, så vrf ej rå korv (som ej innehåller mkt kryddor)
Korv innehåller en massa fett, kryddor och salt, som inte är så bra att ge till hamstrar. Så ge inte korv till dem.
Sen kan man BARA ge rått nötkött, inte någon annan köttsort rå! Precis som till människor.
Hejsvejs~
Alltså korv är juh ofta rökt på något sätt…det o så saltet och kryddorna…så korv=big no no…
Sen det här med rå nötfärs…alltså ja visst dom kan precis som vi äta rå nötfärs, vi äter juh råbiff(iaf vissa av oss) Men tänk på att ska man äta rå köttfärs så är det viktigt att den är ny-mald annars bildas det vääääldigt fort bakterier i just köttfärs som gör att man kan bli både sjuk/magsjuk… Klart hamstern ska ha protiner och kött är en ypperlig källa och jag vet att det är många här som ger sina hamstrar rå köttfärs… Jag för min del vågar inte ge min hamster rå köttfärs just pg bakterierisken… Sen kommer då nästa fundering varför folk har snöat in sig på just rå köttfärs? stekt/kockt kött måste innehålla lika mycke protein eller? (steker man köttet ska man juh hälst ta bort skorpan då skorpan inte innehåller så mycke protin+ att det är där matfettet sitter + ev kryddor) och vill man nu ge hamstern något just rått bildas det inte lika fort bakterier i omalt kött…så en bit rå lövbiff istället för en korvbit?