Vill ha råd.
Hej!
Nu har vi haft vår lilla Kakan i 4 veckor, hon är 8,5 veckor. En helt underbar liten tjej, mycket livlig och busig.
Vårt problem är att vi inte får henne att sätta sig i handen när hon vill ut ur buren. Hon vill verkligen ut men är så rädd för händerna. När jag sätter ner handen så smyger hon fram och nafsar lite lätt i mitt finger sen backar hon, springer runt handen flera varv. Om hon kommer åt min tröjärm så klättrar hon upp på den..men aktar sig noga för att inte kliva på min hand
. Ibland när hon vägrar gå upp i handen så låter jag henne vara en stund, då tittar hon längtansfullt på mig.."ta upp mig snälla". Tänker att hon ska koppla ihop att om hon kliver upp i handen så får hon komma upp..men nej. Vi har försökt sen hon kom att få henne att kliva upp i handen. Hon har gjort det några gånger men då har hon verkligen varit angelägen. Hon älskar ju att var ute ur buren, springa fritt i köket, i soffan, gosa lite grann iallafall.
När hon väl är uppe så kan hon sitta still i handen och bara titta. När vi sitter på golvet i köket när hon springer fritt så brukar hon springa fram till oss och klättra på oss så hon kan ju inte tycka att vi är allt för läskiga
.
Kakan är min 7-åriga dotters hamster, problemet är att hon inte alltid kan vänta med att ta upp henne till hon verkligen vill ut. Så jag antar att hon blivit lite rädd ibland. Annars så väntar vi till hon kliver upp på tröjan och klättrar upp själv. Men jag vill ju att hon ska komma upp i handen när hon ska ut. Jag säger till dottern hela tiden att hon inte ska ta upp henne när hon inte vill, men jag hionner inte alltid med.
Kakan tycker om att sitta i dotterns hand och klättra på henne. Hon har aldrig bitits.
Har vi sabbat vår lilla hamster eller kan vi få henne att kliva upp i handen? Har försökt med mat i handen men hon vågar inte riktigt ta det.
Oj vad långt det blev
Camilla

Jag hade låtit henne klättra upp på tröjan, hon har ju inte bott hos er så länge ändå, till slut kommer hon säkert klättra i handen med.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Vad mysigt med en hamster som ändå verkar vara så sällskaplig och snäll :)
För att vända på detta tror jag att det är viktigt att dottern absolut inte tar i hamstern när den inte vill. Jag vet att det är svårt med barn men som du själv säger verkar det ju som att hon har skrämt den.
Tanken med mat i handen är bra och jag tycker att du ska fortsätta köra på det men med mycket lägre kriterier och sedan långsamt öka. Alltså att du vid det här laget kanske ger hamstern något mumsigt (ge till munnen eller släpp på burgolvet) om den självmant närmar sig handen, tittar på handen, inte flyr om du bara stoppar ner handen i buren etc. Så småningom får hamstern bara mumsbiten om den klättrar upp i handen men detta får ta sin tid och med små små steg i rätt riktning, ingen press och stress.
Gärna får det gottat vara något hamstern inte får vanligtvis eller åtminstone inte dagligen i den vanliga fodergivan.
Hehe eller gör som Lojs mer kortfattat säger :P Låt det ske naturligt men det viktiga för att inte göra den mer rädd är att inte pressa den.
Tack för svar! Ska fortsätta med gobittar i handen. Får väl ta lite tid. Hon är ju gosig trots "handskräck"
Lägg godisbitar och extra mumsiga grönsaker i handen som ni sedan sänker ner i buren lite då och då UTAN att försöka ta upp henne. Då lär hon sig snart att när handen kommer behöver man inte råka ut för något, utan det är kul :)
Mvh Jenna
Nu har Kakann kommit över sin handskräck och går upp i handen när hon vill komma ut ur buren
.
Tack för alla råd!