Creme d.s.?
Hur ser en Creme d.s. ut ?
Vad står d.s. för? Tack på förhand :-)
d.s står för dominant spot :)
Som hamsterstar redan skrivit står ''ds'' för dominant spot. Och hur de ser ut är så att det ser ut som hamstern har vita fläckar, de har ocftast också en bläs på huvet. Här är en bild på en svart ds framifrån:
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Creme ds som är svartögda brukar också ha fläckiga öron. De kan vara gråa och vita :)
Fast jag fick en gång en hamster med fläckiga öron i en kull som inte var ds (fanns inte ds hos någon av föräldrarna), så de kan ju få lite fläckiga öron ändå.
Mvh Alicia.

#7 Fläckiga öron hör ju till vitteckning så har dom fläckiga öron så är dom ju oftast antingen ds eller bandade.. Annars ska dom inte ha fläckiga öron.. :/ Men hamstrar lyssnar inte alltid på genetiken har jag märkt. :P haha!
// Nathalie
#8 Haha, jo jag vet! Men så fanns det inte bandat eller ds i någon av föräldrarnas stamtavlor och så kom det en creme med fläckiga öron. Jag själv tänkte inte på det, men ägaren sen visade bilder, lite roligt tyckte jag :P
Mvh Alicia.

#9 Verkligen! :D Säger ju att hamstrarna inte lyder genetiken alla gånger! ;D Haha!
// Nathalie
Tack allesammans! :)
Så, av de bilder jag sett, särskilt den från Roxie så ser det ut som de är cremevita i helhet men med lite mörkare fläckar. Rätt?

#11 Nej dom är vita i helhet med mörkare fläckar. :) Ds ger ju vita fläckar inte cremevita fläckar. :) Så hamstern ska ju vara cremefärgad med vita fläckar men iom att cremebaserade djur oftast blir övertecknade så ger dom oftast sken av att vara mer vita med cremefläckar än tvärtom. :)
// Nathalie
mocchino
Dåå fattar jag. :) Lite krångligt det där med teckning :)
Tack

#14 Ååh det är Snövit! UNDERBAR bild Ulrika. Han hälsar till dig! :D

#15 Visst var han bedårande som liten skrutt.
#16 Ja, Absolut! 
vilka super fina! särskilt dominant spot! wow!
Precis. När det kommer till hamstrar får man skilja på färger, och teckningar. Creme är ju en färg, som då även kan vara tecknad. Nackdelen med ljusare färger i kombination med teckningar är väl att det kan vara svårt att urskilja ev. fläckar osv. Men oftast brukar man kunna se några antydningar iaf :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack allihopa! Tråden kan låsas nu. :)