Sjuk?
Hej, jag har en hamster han är vit och jätte snäll :), men det är ett problem… jag vet inte rigtigt när hamstrar är sjuk.. Min hamster kanske är det… och då undrar jag hur vet man om dom är det?, skulle vara tacksam med ett svar ganska snabbt!, Tack! :)
Men märker du några tecken på att han inte är som vanligt? Det är det vanligaste tecknet!
njaa, men han springer inte lika mkt som förut… men om han är sjuk vad ska man då ge ham? :)
Sjuka djur i allmänhet brukar, som #1 säger, inte "vara som vanligt". Tecken på sjukdom KAN vara t.ex:
*Dricker inte/äter inte
*Verkar ovanligt slö/hängig
*Kladdig i rumpan (diarré)
*Ovanligt aggresiv/skygg (kan tyda på smärta)
*Pälsen ändras i kraktär (glanslös, håravfall)
*Avmagring
*Andra avvikelser i beteendet
Hamstern måste inte uppvisa alla dessa tecken för att vara sjuk, eller några alls. Det är svårt att avgöra ibland men vid misstanke så är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra dvs. rådgör med veterinär!
Devil, som min hamster heter släpper hår… är det vanligt att hamstrar gör? :) Och för andra gången om han är sjuk vad ska man ge han?!??
Jag vet inte om dedär med hår.. Min hamster fällde aldrig iaf :S
Men om du tror att han är sjuk och beter sig konstigt, ring veterinären. Det kostar inget och du får ett bra svar. Eller åk och be veterinären att kolla honom.
Mvh Jenna
Tack för alla bra svar jag fick..! <3 jag har läst lite på internet och de stog att om dom håller på att bli sjuk ska men ge dom hungungs vatten ;) De är vad jag provar iaf! :) men tack ändå! :)

#6 Det går ju liksom inte att svara på vad man ska göra med en hamster om den är sjuk. Det beror ju på varför den är sjuk.
Den kan vara förkyld, den kan ha lunginflammation, livmodersinflammation, den kan ha brutit benet.
Vad man gör med en hamster när den blir sjuk beror ju helt på vad det gäller. Vissa saker som en lindrig förkylning kan man ju försöka bota själv, men annars är det ju oftast veterinären som gäller.
#6 Jag tror inte att honungsvatten kommer hjälpa ett dugg. Dessutom är det väldigt mycket socker i honung.
Tappar hamstern päls beror det oftast på proteinbrist, ohyra eller ålder. Blås i pälsen och se om du ser svarta eller röda prickar i huden. Om inte, får hamstern i sig tillräckligt med protein? Hur gammal är hamstern?
#4 Är du säker på att han tappar håret eller kliar han av det?
Jo!, min hamster är någon månad, kanske 4 eller 5 månader :) Okej då ska jag nog inte ge han hånugns vatten ;) tack för rådet :D Och när det gäller hanns hår så ska jag nog säga att han tappar det.. jag tror iaf inte att han kliar av det?! :) men om jag rycker eller drar av FÖRSIKTIGT så lossnar det nästan ett helt lager med pälls, eller hår :D, Jo jag tänker göra som du säger att blåsa i hanns pälls ;) och se om jag ser några röda eller svarta prickar. Tack för alla JÄTTE BRA råd! :)
Har ingen aning…har ingen hamster
jag överlåter detta till experterna :)
Min vardagsblogg: http://minasmadjur.devote.se/
Mvh Linnea