Hamster dalmatin?
Kom i på denna sidan och tyckte de hade lite konstiga namn för djuren? :s http://www.zoovaruhuset.se/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=112
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Det är inte ovanligt att de benämner dem med dessa namn. Tror det är för att locka till sig köpare, eller så är de helt enkelt inte riktigt pålästa…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det där är ett rakt urklipp ur en grossists beställningslista. Det är alltså inte butikens benämningar.
Känns inte direkt som att dom är särkilt kunniga, om dom inte ens kan namnen på arterna/färgerna dom föder upp…
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
Tyvärr så är det många djuraffärer som kallar färgerna så. De är okunniga helt enkelt.
// Sofia
Det mest skrattretande är nog ändå "specialfärgade" råttor…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Denna då "MARSVIN STÖRRE EL DEFEKTA"
vad betyder det? ett defekt marsvin?
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Haha åh,man blir så irriterad. Att de inte bara kan lära sig?
MVH Wilma
#6 antagligen ett marsvin som t ex saknar en tå eller nåt sånt. På fågel har du "klofel" också.
#8 ändå konstiga benämningar tycker jag.
& själva grejen "BESTÄLL ETT DJUR MED EN DEFEKT"
#9 håller med, jag förklarar bara. Jag tror att alla de där benämningarna är ett sätt att förenkla så folk i allmänhet ska begripa vad det är för nåt. Sen kan man tycka att alla som hanterar djur, oavsett det är grossisten eller butikerna, borde vara mer pålästa. Samtidigt är det också så att man knappast kan kräva att alla i butikerna ska kunna alla färgbenämningar på hamstrar/råttor/fåglar osv… när inte ens alla som håller på med nämnda djur kan allt.
Jag menar, även pålästa uppfödare kan ju ha problem någon gång då och då med att färgbestämma något djur och det finns oerhört många olika färger.
För mig känns inte alltid färgbenämningarna som det viktigaste, utan att man vet djurets art och hur det tas om hand på bästa sätt… men ja, själv är jag såpass nördig att jag vill vara korrekt i allt. Jag kan bli vansinnig om någon säger att en undulat är turkos med gult huvud, när det i själva verket är en himmelsblå opalin gråvinge gulmaskad typ 2. Eller när någon säger brunspräcklig om en nf d s hamster.
Eller kallar alla råttor med röda ögon för albino.