Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2228 ggr
Ratlings
0

Rödögd dvärg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur vanligt är det egentligen med rödögda dvärgar? Och vilken ras är dom? Hybrider?
Finns två såna på praktiken nämligen :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Krille12
0

Rödögt finns bara på campbells, men det finns rödögda hybrider också.

Medarbetare på Vetenskap.

Ratlings
0

Okej :) 
Hur vanliga är dom då?

// Lise

Krille12
0

Tja, Jag vet inte riktigt, är inte så insatt i campbells. Har bara läst att det finns olika campbellsfärger som har rödögt, och vissa hybrider. T.ex har jag sett mandariner med röda ögon, men om rödögda campbells är vanliga vet jag inte, fast jag har aldrig sett någon.

Ratlings
0

okej, hoppas någon annan kan svara då :)

// Lise

Krille12
0

Ja, hoppas det, men den på bilden ser ut att vara en campbell, fast jag är inte så bra på att se skillnad mellan VV och campbells. Det är färgen som jag undrar över, jag har aldrig sett en sådan färg på VV. Jag är inte så bra på campbellsfärger, men jag tror att den är en campbell ändå.

Ratlings
0

Ja dom säger "cambells" när dom pratar om dom. Fick dock veta att en av dens burkompis är VV. Så tänkte vilka raser det kan finnas, så nu vet jag ju - den är antagligen Cambell eller Hybrid. :)

// Lise

mandyosv
0

mina dvärgar är rödögda :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

goldenhamsters
0

Åh vad  söt och fin! Kyss

Det är ju rätt vanligt med rödögda campbells. Finns väldigt många rödögda hamster färger på campbells, bara att gå in på SHF och se på alla färger som finns på campbells. Jag tycker campbells passar superfint i röda ögon, riktigt fint.

Sen finns det ju såklart hybrider med rödögda ögon, som#7 hamster är ju en mandarin rö, det är en vv färg och finns inte på campbell och då är den alltså en Hybrid.

Bor den med en vintervit? :O Man ska inte låta vintervitsa och campbells bo tillsammans, de är olika arter. Inte samma kroppsspråk och har ingen nytta av varandras sällskap.

Mvh Alicia.

Roonja
0

#7 Den på bilden är väll en Hybrid.? Vad jag har fått reda på är det så! :)

#0 Argente och lalic är rödögda vad jag vet. Jag tror den på bilden är Argente eller mandarin Hybrid.

[Em_I_Am]
0

Det är en Hybrid på bilden och ja de förekommer en del tyvärr.

Det finns många rödögda Campbells: Argente, r.ö lilac som Roonja skrev men även Beige, Blue Beige, Blue Fawn, Pink eyed White, Albino, Champagne, Dark Beige, Dove. En hel drös med andra ord. En del Campbells-färger har sådär klarröda ögon, några mörkare rubinröda ögon.

Ratlings
0

Jaha tack så mycket för svaren! Tycker dom är lite läskiga, haha Tungan ute

#8 Ja fast alla säger cambells till alla dvärgarna, vilket innebär att dom tror det är just cambells. Men sen hörde jag av en att det troligtvis är en VV, hon är uppfödare så hon borde väl ändå veta.. 
Ni kanske kan säga exakt vad h*n är? :)

// Lise

[Em_I_Am]
0

Hehe jag hade också lite svårt för rödögt tills dess att jag  förälskade mig i en rödögd råtta jag senare köpte på den tiden då jag hade råttor hemma. Man vänjer sig :-P

Hamstern på andra bilden skulle jag säga förmodligen är Hybrid den med men i vinterpäls. Kan hända den annars ser mer ut som en Vintervit eftersom den inte har röda ögon. Jag tycker man får räkna med att det är hybrider när de inte har stamtavla. Ibland går det inte ens se om det är "ren" Vintervit eller Campbells utseendemässigt. En Hybrid som renavlats med Campbells i upp till tio generationer kan fortfarande mest se ut som en Vintervit i färger o typ. Säger en del om hur vanskligt det är att blanda arterna o sen gissa sig till vad det är utan stamtavlor ;)

Ratlings
0

#12 Rödögda råttor tycker jag är sjukt fina, men hamstrar… nää! :p

Ja okej, kan vara så att hela gänget är hybrider då. Kommer från grossister tror jag, så chanserna är ju ganska stora :p

// Lise

mandyosv
0

Min hamster på bilden har jag en likdan kille också, tog hem dessa för att de var finast och hade bäst temperament enligt mig, de är hybrider har jag fått höra från andra här och de är suuuuper tjocka, asså inte så feta men tjocka ändå, ganska stora, jättegulliga och ligger still i handen, tillskillnad från mina livliga guldisar som bara vill klättra omkring på en :P

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

mandyosv
0

& detta är honan :)

Ratlings
0

Uh, jag vet inte varför men jag tycker rödögda dvärgar är obehagliga på nåt sätt :p

// Lise

Ratlings
0

Datorn fick hicka -

// Lise

mandyosv
0

Mina kommer från privatperson inlämnade till djuraffär, dock så är ögonen väldigt MÖRKT röda så kollar man snabbt ser de helt enkelt svarta ut :P