Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1443 ggr
[aammE]
0

Vad tror ni om denna kull?

Funderar på att eventuellt para min vackra och goa Eva (från Lojs) med min fina pussegoa Fyodor (uppfödd på zoo eller inlämnad av privatperson). Ska regga honom när jag har gått med i hamsterföreningen, så ungarna får stamtavla. (Visst går det?)

Har ju stor erfarenhet av avel på många djurslag och har läst en hel del om avel på just hamstrar, vet att deras färger passar ihop och deras temperament är väldigt bra.

Fyodor, rödögd caramel KH

Eeva (dålig bild…) rödögd brunörad silvergrå umborous LH

mocchino
2

Ja det behövs mera rödögda hamstrar! Och inget är väl bättre än en hel kull med bara rödögdt!? :D Speciellt när hela kullen även blir rostbaserad!

Du får gärna skriva upp mig på en liten plutt.. Oskyldig Med lite tur kan det ju komma koppar! ;D

Och ja du kan regga hanen och sen få stamtavla på ungarna. :) Det blir lite tomt på pappans sida men desto mer på mammans. ;)

// Nathalie

[aammE]
0

#1 Så bra! :D

[aammE]
0

Knuffar denna lite.

Har ett dilemma, det finns redan zoohamstrar i Eevas stamtavla, vilket innebär att det blir väldigt mycket luckor i så fall… Förvisso så kan man ju para med privatuppfödd hamster utan luckor i stamtavlan i nästa generation men jag är ambivalent. Får se hur det blir.

Novis10
0

Tycker denna kombition ser bra och rolig ut, luckorna i stamtavla tycker jag själv inte gör så mycket då dem senare kommer fyllas i om man fortsätter avla på denna stam. :)
Någon stans måste man väl börja? Tungan ute

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Roxie
0

Att det ser tomt ut i stamtavlan är ju inte det största problemet. Det tycker jag är att luckorna innebär att hamstern är okänd. Defekter, ärftliga sjukdomar m.m. Men jag håller med om att det är intressant med en kull med endast rödögdt :)

// Sofia

[aammE]
1

#5 Det är precis det jag menar, trodde att det var underförstått då luckor i avelssammanhang är en uppenbar risk av just de anledningarna.

Novis10
0

Håller med Sofia till 100% :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!