Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1273 ggr
terrorinAlive
0

Sågspån - Inga problem?

Hej! Nu när man har kommit upp i ett lite större antal hamstrar så har jag tänkt på vad jag ska använda som underlag i buren. Jag har hittils kört på toa-lätt men det är så dyrt. Så jag tänkte att jag kanske skulle ta sågspån ändå eftersom man kan köpa såna där stora balar med sågspån på granngården/lantmännen eller vad det nu heter idag.

Men jag har hört att vissa hamstrar kan vara överkänsliga mot sågspån men jag tänkte att jag prövar med sågspån men att jag också alltid har en påse toa-lätt hemma om det skulle uppvisa sig svårigheter mellan en hamster och sågspån.

Låter det som en vettig ide?

MVH
Therese

Zakarias
0

Sågspån har en tendens att damma mycket och hamstrarna andas in dammet då, men du kan prova kutterspån! :)

NinaS
0

Jag använder kutterspån, funkar bra till mina.

terrorinAlive
0

Hej! Det kanske är kutterspån jag menar, vad är skillnaden?Jag tänkte köpa en sån där stor bal med kutterspån/sågspån som räker riktigt länge.

Man har ju använt kutterspån/sågspån i alla tider och det har funkat så jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna vara ett problem. Men jag förstår självklart att det kan damma men jag är mer orolig för deras ögon än att dom andas in det.
**
MVH
**Therese

NinaS
0

Kutterspån är hyvlade, så är som "träflagor". Sågspån är typ bara damm..

Hamsterstar
0

Pröva kutterspån :)

Det är bra :)

Jag har både kutterspån och toa-lätt till mina hamstrar ;)

WilmaP
0

Jag använder sågspån & har alltid gjort det till mina gnagare. För mig funkar det utmärkt och det har aldrig varit några problem!

UlrikaD
1

Du kommer inte att kunna använda spån till dina LH, och absolut inte rexen. De kommer att se ut som panerade fiskpinnar och du kommer att få klippa ner dem allihopa.

Om det är billigast alternativ du är ute efter så hade jag kört Stl-strö på LH och spån på KH.

terrorinAlive
0

Hej! Ja okej kunde tänka mig att det skulle bli nått problem med dom långhåriga. Vad är Stl-strö?
Annars kör jag med toa-lätt på dom långhåriga och spån till dom korthåriga :)

MVH
Therese

Nallebus
0

Länkar till en tråd där dem håller på o diskuterar lite om STL-strö :D

HÄR är tråden :)

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

terrorinAlive
0

Tack så mycket Jessika!

**MVH