Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2328 ggr
Matilda71
0

vända på dyngnet ?

Hejsan!
jag har en guldhamster som är 4 månader och jag har haft henne i två och en halv månader ungefär.
och mitt problem är att hon sover den stärsta delen av dagen det är ungefär vid 8-9 tiden på kvällen hon vaknar och är uppe hela natten..är det normalt vid hennes ålder?
och när är det dom börjar vända på dynget ?

tacksam för svar Flört

Erika89
0

Hamstar är nattdjur och ska naturligt vara uppe på nätterna och inte vända på dygnet :)

Det är bara vi människor som vänder på dygnet på dom (vilket jag inte står för), men de gör de inte själva eftersom de är nattdjur.

Ded!!
0

det är normalt hon/han kommer troligen alltid att vara så

[CruellaDeVil]
1

Mina vuxna hamstrar vaknar vid tio på kvällen. Det är högst normalt och inget man bör ändra på. Som det redan är sagt så är hamstrar nattdjur och det snällaste mot dem är att låta det förbli så.

Matilda71
0

Jo jag vet att dom är natt djur men på djurmagazinet sa dom att efter ett tag så vänder dom på dyngnet men det stämmer väl kanske inte.

[CruellaDeVil]
0

#4 Nä, då hittade dom på… Man KAN ju tvinga hamstrar att vara vakna på dagen men det är inte sådär jättesnällt.

Matilda71
0

jo det måste dom ha gjort,,
nej jag ska absolut INTE tvinga henne till något hon inte vill!

[CruellaDeVil]
0

#6 Vad skönt att du tänker så. Det uppskattar nog din hamster väldigt mycket. :)

Matilda71
0

#7 hihi :)
hoppas det ;)

Twisted_T
0

#0 Du kan ge dem mat en vissa tid på kvällen. Jag ger mina mat 18 ca och då kommer de upp en sväng. Sen har ju alla mina hamstrar olika rutiner. Jag har en som sov konstant i början så gav han mat vid 18 och tog bort huset ett tag. Då lärde han sig de rutinerna och går nu oftast ut av sig själv runt 18 ibland senare. Har en som är uppe nästan hela tiden på dagen och även mycket under natten, hon är dock ny här så hon kommer troligen ändra lite på sig det brukar bli så efter ett tag.

Sen har jag ett litet matvrak som kommer ut såfort det kommer mat eller någon godbit in i buren. Däremot skulle jag aldrig ta upp han sålänge han inte vill upp i handen själv.

Det är alltså olika hur deras rutiner är och det kommer kanske ändra sig med. Men ett tips är ju bla. att du kan sätta in ny mat till din hamster vid ett visst klockslag varje dag. Fungerar ju inte alltid men testa går ju :).

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Twisted_T
0

Däremot skulle jag aldrig försöka få upp mina hamstrar innan 18. Kvälls/natttid är ok men på dagen är ju meningen att de ska sova.

// Linn

Matilda71
0

ja, tack för tipset :))

#10 Jo jag vet, de e ju nattdjur :)

mjuhm
0

Man ska ALDRIG vända på dygnet..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Matilda71
0

Ja okej men dom sa det på djuraffären så det var därför jag trodde det men nu vet jag :)

mjuhm
0

#13 Jo, men läste där uppe att man KUNDE så jag ville bara göra det "klart". (:

Matilda71
0

#14 Jaha okej :)

Twisted_T
0

#14 Om du menar mig så menar jag inte att hon skall vända på dygnet. Det ska man aldrig göra. Man kan ge dem mat på kvällskvisten någon gång dock och hoppas på att de vaknar :)

// Linn

mjuhm
0

#16 Nej, det var inte dig jag menade. Ger själv mina mat runt den tiden :). Tänkte på #5.

Twisted_T
0

#17 Okej. Ja jag bara undrade och ville förklara mig för det var absolut inte det jag menade med det jag skrev :)

// Linn

mjuhm
0

#18 Nejdå, förstod det. :)

jolinak
0

Mina hamstrar går upp på morgonen när jag är vaken, när jag kommer hem från skolan, och innan jag går och lägger mig då jag matar de och byter vatten för att de vet att jag kommer att ta upp de då. De är även vaken lite på natten men man kan väl säga att de har vänt på dygnet men det är ingenting jag har valt att de ska göra.

Matilda71
0

#20, ja okej men jag får väl vänta och se :)