Blandad fakta/åsikter om linfrö...
Gjorde nyss ett inlägg ang. den foderblandning jag gjort till min kommande hamster. Fick sedan infon om att linfrön kan vara farligt för hamstrar pga syror.
Googlade runt lite och hittade både den informationen på ett par forum samt saker som detta:
"Innehållet av linfrö ger en korrekt balans av Omega 3 och 6 fettsyror, som ger din hamster frisk hud och päls."
"Ett förlag på egenblandat
- 11 dl axa grynblandning,
- 2 dl oskalad och skalad havre och vete,
- 2 dl opopade popcorn & puffad majs,
- ca 1½ dl osockrade flingor,
- 1½ dl ärtplator,
- 1½ dl torkade röbetor,
- 1½ torkade morötter,
- ca ½ dl linfrön (det är bra, men för mycket av det så blir det giftigt),
- 2 dl dinkles puffar & dinkles gryn,
- 1½ dl puffat ris,
- sen en blandning av 2½-3 dl pumpafrön, sesamfrön och bovete."
Dessutom står det på många ställen att det är farlig i HÖG dos.
Eftersom mit müslipaket innehåller 750 g müsli och det står att 2% är linfrö + att jag blandat upp det med parakitfoder… borde det inte gå bra då???

Anledningen att jag inte har linfrö i min hamsterblandning är att det är svårt att veta exakt mängd hamstern får i sig per dygn.
Den kanske får massa linfrö ena dagen och inga linfrön andra dagen. Svårt att veta när man blandat så.
För mycket linfrö har också en laxerande effekt, det är inte heller bra.
Vill man ha någonting som är bra för hud och päls så är vetegroddar är ett bättre alternativ.
Men det är så jag personligen resonerar om linfrö.
Mm hör vad du säger.. undrar bara hur mkt 2% och 1/5 av det blandat med massa annat kan göra..
Har ju redan blandat i då jag inte visste att det kunde vara farligt.
Om jag vore du skulle jag ta bort så mycket jag bara kunde.
När jag hade blandat i så rensade jag bort det jag kunde.
Tog en grovmaskig sil.
Har rotat runt i burken nu och ser inte ett enda. Kollade upp på google hur de ser ut och allt. Så måste va extremt lite i!
Det kanske kan vara krossade, eller iallafall delade? :) Då ser man ju inte den egentliga formen :)
haha hur ska jag då veta…
ingen anning :S De där är klurigt :)
Jag köper de hamsterblandningarna djuraffärerna som jag tycker har det bästa innehållet, och har blandade former och storlekar, både lösvikt och färdigförpackade :) Sedan blandar jag allt hemma i en låda :) Då kan man ju vara säker på att alla saker är "hamstersäkra" iallafall, och det funkar bra om man är lite ny (som jag) på hamstrar, men vill man ha en mer "perfekt" så blir det ju mycket mer att tänka på haha :)
Tips: Min guldis älskar punpafrön, jätteroligt för hamstrar att öppna och sitta och pilla med :)
mm har pumpafrön i min blandning
Tror jag gör så att jag provar med den blandningen jag har och ser hur det fungerar. Håller noga koll på avföringen osv.
ger du gurka som innehåller mkt vatten el annat med vätska tex gröt,välling,färska groddar etc så rensar överskottet av syror ut. det följer med urinen ut.
lite mängd linfrö i fodret går bra.
har själv det i mitt Foder å än har ingen varit lös i magen el tagit synlig skada.
Skitbra:)
Jodå, gurka ger jag mkt till marsvinen så det lär hamstern också få mkt av. O andra varierade grönsaker.
Håller naturligtvis koll på hur den mår varje dag, avföring osv.. som sagt!
Tjo!
En tanke bara…vill du att hamstern får i sej omega3 prova annars att ge den lite lax (naturligtvis inte rå, rökt eller gravad) alt omega3berikat kockt ägg…
tvivlar på att något litet linfrö skulle va skadligt…men o andra sidan tror jag jag lästa att människor inte ska äta mer än en matsked linfrö omdagen så det kan inte krävas såå många för att hamstern ska bli iaf risig i magen…
Ser att du har mitt gamla recept där (som jag dock inte använder längre)
, använder mindre linfrön nu, men använder det då det är väldigt bra i liten mängd.
Det bästa skulle vara om man plockar ut det ur blandningen och har på sidan av, och blandar i några korn i skålen direkt.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Nä men ser verkligen inga linfrön i den så det måste va extreemt lite. Ska hålla koll! Och ja, ägg ska han få :) har jag tänkt.