Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 790 ggr
hamster nova
0

hamster

hej

jag har en hamster en dvärg men jag vill få den tam

jag köpte den för en vecka sedan och har försökt med

allt men den blir inte tam så fort jag sätter ner handen springer den iväg jag

har haft handen i kvart med godis men den kommer endå inte fram

när jag väcker den bruckar jag prassla lite i spånet då hör jag att den

vaknar väldigt tacksam för svarGlad

mandyosv
0

ta den i en mindre låda när du ska hantera den och låt den vara där i mendans du kan ge den godbitar som små gurkbitar osv!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Twisted_T
4

Tror nog inte jag skulle tipsa om en mindre låda då den kan känna sig instängd. Ha tålamod, det kan ta sin tid. Fortsätt som du gör. Du kan också försöka låta henne/han gå i soffan när du själv är där med och ha uppsyn över han/henne. Då kan hon/han lukta på dig och märker så småningom att det inte är någon fara. Det är också bra om du har hamstern i samma rum som du brukar vara i mest (t.ex vardagsrum om det går). På det sättet vänjer sig hamstern vid att du är där och vänjer sig vid din röst osv. Om du har en lekhage kan du sätta ut lite roliga leksaker, sätta dig själv i mitten av lekhagen kanske och ha lite hamstergodis med dig därinne, på så sätt så lär han/hon känna dig och kopplar dig till någonting roligt och positivt.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Dumbo-
0

Håller helt med #2. Men hur länge har du haft hamstern? H*n kanske bara är lite blyg i början av erat förhållande till varandra. Så första steget är att lära känna varandra bättre än bäst!;) Har du honom/henne ensam? Dvärgar ska bo två och två. Lycka till!:))

mandyosv
0

menar mer en låda som inte är så stor som buren och som den inte kan springa in i rör osv , är väl bättre att hantera djuret från en låda än genom en liten lucka till buren eller bara i handen :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

zumbazumbaza
0

det tar mer än en v för att få en ny hamster att bli sådär lugn som äldre ham är.

ha tålamod

Adrina
0

En vecka är ingenting, du får räkna med ett par veckor innan du får din hamster tam.

Twisted_T
1

Nej en vecka är ingenting. Vissa hamstrar kan vara relativt lugna och ok med att man håller dem redan i början, vissa kan det ta upptill någon månad att få tama.

#4 Om du lägger hamstern i en mindre låda utan något i så kommer den inte koppla dig till något positivt, den kommer bli livrädd och känna sig tvingad till att lära känna dig.

Det sättet är nog det lättaste sättet att bli biten riktigt ordentligt på skulle jag tro.

Ta istället och locka med godis i buren och prata med hamstern och försök klappa lite när det tillåts.

När det går kan man ta upp hamstern och sätta ner den i soffan som jag sa tidigare och vara där själv med och hålla uppsikt över hamstern.

Eller så kan man ta med den till lekhagen om man har en och lägga ner lite roliga leksaker och ge den godis.

På det sättet så kopplar den inte dig till något negativt, för det är ju verkligen inte det man vill.

Kommer bara ta längre tid om hamstern blir mer rädd för dig, vilket den blir om man lägger ner den i en liten låda och tvingar den att lära känna dig.

// Linn

hamster nova
1

tack så mycket ni hadde nog rätt att en vecka var för lite nu ikväll så satte jag bara ner handen och den kom först fram och nosdade sedan klev den upp i min hand Glad

Twisted_T
0

#8 Åh vad bra. Ja det gäller att ha tålamod. Man märker mer och mer hur hamstern får tillit för en. Kan ta ett tag men det är så mysigt när de tar de små stegen :)

// Linn