Min dotters hamster bits.
Vi är nybörjare i hamstervärlden. Dottern har önskat sig en hamster och vi gick då till djuraffären (hade inte en tanke på att det fanns uppfödare man kunde köpa av direkt) och fick ett papper att läsa på inför köp, skötsel etc. Väntade ett par veckor och köpte sen en dvärghamster. Detta är 3-4 veckor sedan. Han fick vara ifred ett dygn och sedan har vi försökt umgås. När vi försöker ta upp honom så bits han. Vi sätter ner handen så att det sker på hans villkor. Nu bits han inte varje gång och sambon kan nu plocka upp honom ibland (ca: 4 ggr totalt) Dottern är rädd för honom och mig har han mest nafsat men bet härom dagen ganska hårt så jag inte har lust att sticka ner näven. Jag har läst massor nu i efterhand just om bitning men detta stod det inget om på infobladet eller nämndes i affären förrens vi ringt och frågat några dagar efter köpet. Nu med facit i efterhand hade vi köpt ifrån en uppfödare men nu är ju dottern givetvis fäst vid honom. Känns ju inte så kul att han bara ska vara där i buren då sambo är borta i jobb varanann dag.
Ett tips är att blåsa på honom när han bits. då lär de sig att bita = obehagligt. Sen kan ni även försöka locka upp honom med godis eller bara sitta och prata med honom när han är vaken så att han lär känna era röster och så kan ni även röra mycket som mat osv så att det är eran doft det är då. Kan inte komma på så mycket mer men ta lite i taget.
Verkar han otrygg? Biter/nafsar han mest i buren eller även då ni väl fått ut honom? Ett tips kan ju vara att ni tar ut honom i en kartong eller liknande, så behöver ni inte ta upp honom direkt med händerna.
Kan mycket väl vara att han inte är helt trygg med er ännu, så ni får försöka ha lite tålamod och låta det ta sin tid. Alla steg i rätt riktning är bra- även om de är små!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Han bits inte när han väl är i famnen, jag ska testa och plocka upp honommed något annat så länge. Alla tips och råd är tacksamma då detta är vår första hamster.
Nja, djuraffärshamstrar brukar tyvärr vara sånna.. Men min hamster är från zoo, och han är världens snällaste! ♥
Men om ni sätter er vid buren och pratar länge med hamstern, så den vänjer sig vid eran röst, så kan ni ju prata med honom när ni ska ta upp honom. Lägg en godis eller så i handen, eller så kan ni vänta med att ta upp honom så han lär sig tt era händer inte är farliga..
Jag är inte så bra på dvärghamstrar för jag har en guld, men dvärghamstrar ska vara 2&2. Fast eran hamster kanske inte passar med en annan hamster..