Hamster iFokus

Hamster

Etikettkosthållning
Läst 13782 ggr
Cafesinner
11

Hur ofta och hur mycket? (foder)

Jag har läst på en hel del om hamsterfoder nu. Vet att de behöver både färskföda så som frukt och grönsaker, animaliskt protein som ägg, mjölmask och köttfärs osv…samt magra fröer och de fyra sädesslagen.
Ibland lite fetare fröer som t.ex. solrosfrön… och så ibland behöver de kolhydrater som typ knäckebröd, pasta osv.
Tror jag fattat rätt?
Hittar dock ingenstans hur mycket eller hur ofta man ska mata dem med dessa saker. Eftersom jag tänker skaffa min första hamster snart så skulle jag verkligen uppskatta lite hälp.
Ursäkta alla mina inlägg just nu haha… men bättre att vara för påläst än inte alls!

• Redigerat 2021-06-06 11:49 av Herveaux
UlrikaD
7

Grönsaker kan du ju ge varje dag. Ger du vanlig mat varje dag så kan du ju ge lite mindre så hamstern inte blir fet.

Annars så kan du ge vanlig mat några gånger i veckan.

Cafesinner
4

Okej så typ…
Mindre portion hamsterblandning en gång om dagen.
Grönasker en gång om dagen.
Anemaliskt protein och andra extragrejer…hur ofta? Några gånger i veckan?

Frosstis
1

De äter ju inte upp hamsterblandningen varje dag, så du ka alltid ha en skål med det ;) de ska alltså ha fri tilgång till det hela tiden, såsom vatten :P

grönsaker och sånt kan du ju ge varje dag, det är bättre om du varierar lite. Du kan ge t.ex grönsaker&pasta osv, alltså ge olika varje dag :)

Du kan också ge havregryn ;)

Cafesinner
2

Mm hade tänkt blanda skolans hamsterblandning med lite müsli eller ngt.. eller göra en helt egen.
Skolans hamstrar är dock på bantningskur så vet inte om jag litar på deras blandning x)

Okej hm.. haha. Grönsaker o basfoder har jag nog fattat nu men animaliskt protein och kolhydrater är lite förvirrande… har aldrig haft ett djur som är allätare förut. Vill bara inte ge för mkt eller för lite:$

Frosstis
2

Okej men blanda inte i sån musli som har massa bär och sånna grejer i, för det är för mkt socker i ;)

Ja, men en vanlig dag kanske du kan ge typ 1 eler 2 pastabitar (om det inte är sånna där små :P) och en mellanlagom gurkabit och lite sallad eller så ;) nu menar jag inte att du ska ge det varje dag, att du varierar :P ibland lite mer, ibland mindre. Det beror på om din hamster har lätt att gå upp i vikt elelr är smal :) men kom ihåg att itne ge saltsten,kalksten, (eller någon annan sorts sten!), bomull/vadd eller kryddad mat. Du behöver inte heller köpa några extra vitaminer att ha i ex. vattnet ;)

UlrikaD
2

Som tidigare skrev så ska hamstern alltid ha tillgång till sitt torrfoder.

Det är inte så svårt egentligen. Vill man göra det superlätt för sig så köper man barnmatsburkar men en hel måltid i. Typ spaghetti med köttfärssås. Då har du både kolhydrater och proteiner där. Frys in det i en is-bricka som du fryser in iskuber i. En sån kub är en lagom portion+grönsaker.

Cafesinner
3

Tack hörni^_^

Och ang saltsten och sån skit vet jag att det bara är ett sätt för djuraffärerna att tjäna pengar. Har haft marsvin i 11 år :D

Frosstis
1

ja vad bra! :) men äter inte marsvin kött??

UlrikaD
2

#8 Marsvin äter grönsaker, inte kött.

Frosstis
1

jaha ^^

Cafesinner
0

Marsvin äter pellets, kolhydrater, grönsaker, gräs och frukt..ungefär. Och hö då.

Dock lärde jag mig förra veckan att deras matsmältningssystem är utformat så att deras blindtarm kan smälte även kött och sånt o.o skumt.