Hamster iFokus

Hamster

Etikettkinesisk
Läst 1095 ggr
Anena
1

Efter 2½ år flyttade hon ut

Ja, nu är det inte så illa som det kanske låter, nu så här i vinterkylan.
Vår kines har haft sitt hus nästan lika länge som hon bott hos oss. När hon var drygt 1½ år fick hon en Duna Fun och då fick hon även ett större trähus. Vi tänkte att det medföljande plasthuset kunde få vara matförråd, så det gamla huset plockades bort.
Men den lilla damen valde trähuset som förråd och boade in sig i plasthuset, så det var bara att plocka bort det. Tillbaka kom det gamla huset och det trivdes hon med. Trähuset fick alltså fortsätta att vara matförråd.

Som Bottenmaterial har hon haft spån men det dammar ju en hel del och sätter sig i halsen. Nu verkar hon inte lida av det. Är mest jag som har problem med det.
Läste om hampa strö och tänkte att det provar vi. Blev lite besviken när jag
hällde upp det. Jag tyckte det var hårt och såg inte likadant ut som det jag
sett här på iFokus, men Lii verkade tycka det var ok. Läste sedan om lätt-strö
från Granngården och passade på att få hem en förpackning när vi var i
grannstaden. Bingo!
Vi har fått en hamster som stormtrivs. Hon sprätter och gräver så det står härliga till och övertäckta toarullar är toppen i det här ströet. Mjukt tycker både hon och jag att det är.

Hur var det med den där flytten? Jo, efter fyra dagars nattligt grävande möttes jag i går morse av en liten hamster i öppningen till ett tomt hus. Pigg och glad plirade hon med sina ögon och så sprang hon ner till botten av buren. Där fick jag syn på högen av toalettpapper. Hon började dra med sig det in bakom rampen till våningsplanet och där såg jag högen hon hade gjort av lätt-ströet. Ner i högen och så drog hon pappret över sig. God natt!

Vi får se vad som händer. Är det nyhetens behag eller har hon ändrat livsriktning? Vi får väl se. Go är hon i alla fall, vår lilla gumma.

Smultronbarn
0

Haha vad sött :)

UlrikaD
0

Åh, så gulligt:)

Roxie
0

Nämen åh så sött! :)

// Sofia