Gjorde ett nytt recept- smaskens!
Jao, ville baka till min hamster nu eftersom mina föräldrar inte var hemma (mysigare att vara själv
) .
Jag har inga direkta mått, men jag har en gul skopa till min hamster som jag använde lite.
Jag använde:
solrosfrön
hamsterblandningen (inte så jättemkt, det är inte så bra att baka med)
vatten
2 olika sortes havregryn, 1 vanligt och 1 annat som är fiberrikt.
coccos
valnötter (ca 3 st)
Sätt på ugnen på 175 grader .
Jag hällde i allting som var torrt i en skål, och blandade (jag använde 2 teskedar coccos). Sen när allt är blandat hackar du valnötterna till småsmåbitar och häller i. Sen häller du i vatten, och blandar hårt och mycket så att det nästan blir som en smet, om det blir för vattnigt kan du bara hälla i mer havregryn.
Sen lägger du ut "klumpar" på ett bakplåtspapper på en plåt och sedan lägger du in de i ugnen i 15 minuter :)
När du tar ut de så tar du en sticka och det ska inte fastna smet på den, det ska vara torrt. Då är de klara! Ställ in de i frysen ett par minuter och sedan är de färdiga att ge till din hamster ;)
Jag kallar de havrekakor och min hamster älskade de! :DLycka till^^ (om du inte har en, vad ska man kalla de?, smal? hamster så kan du plocka bort coccos och solrosfrön och ersätta de till andra grejer
)
Och jag har ingen bild på de..
Btw de ska vara hårda ;)