Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1283 ggr
Roonja
0

Skillnad på rö. rost och Cinnamon?

Jag vet ju att det finns både rö. rost och Cinnamon, men jag tycker dem är fruktansvärt lika!? Skulle någon kunna skriva vad skillnaden är och lägga upp en bild på en rö rost och/eller en cinnamon så man kan gämnföra? Skrattande

Roxie
0

Man ser skillnad genom att kolla ögonlocken.
Är de hudfärgade så är det en cinnamon.
Är de gråbruna så är det en rödögd rost.

// Sofia

Roonja
0

#1 oj, så det är det ända man ser skillnad på! :O

Roonja
0

#1 När jag tittar på din Amazing Amber ser jag inte om hon har bruna eller hudfärgade ögonlock! Hur ser man det? Måste hamstern blunda? Glad

Roxie
0

Ja, man måste kolla nära, typ dra ner ögonlocket lite, så man ser kanten.

// Sofia

Odette
0

Roxie menar nog inte själva ögonlocken utan kanten som är närmast själva ögat, den som vi människor sminkar med kajal :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Roxie
0

#6 ja, det var bra beskrivet :P

// Sofia

Lojs
0

Jag fick dock höra i facebook-gruppen för hamster och gerbil att det inte var helt tillförlitligt. Om det var någon som haft en kull med en rost och en "rö rost" med mörk kant runt ögonen där kullen inte blev enbart bö varianter. Något liknande var det i alla fall.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roonja
0
Roxie
0

#8 Hänger inte riktigt med på vad du menar där? :P

// Sofia

Lojs
0

#10 Att en kull mellan rö rost och rost borde enbart ge brunörade varianter av olika slag, men det gjorde det inte, alltså är kanske inte ögonlockskanten ett så säkert tecken?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rosenwyns
0

Ögonlockskantsknepet var ngt som spekulerades i för många år sen… stämmer icke… d e väldans svårt att se skillnad på dessa 2 färger, d man kan göra e att para så man kan räkna ut färgen genom att se på avkommorna… annars så brukar cinnamon va mer grå i tippingen å rost r.ö mer brunaktig…

Roxie
0

#12 jag fick reda på att man kollar ögonlocken för bara nån månad sen av en uppfödare i SHF som fött upp jättelänge, så jag antog att det stämde.. Men uppenbarligen inte :) Jag vet att man också kan kolla tippningen, med det är ju svårt att se med tanke på hur "dåliga" våra vilttecknade djur är idag, om man jämför mot för 10 år sen :(

// Sofia