kattsand till hamster?
Hej! Undrar om man kan ha kattsand som underlag till sin dvärghamster? Om inte, isf varför? Tacksam för svar :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Jag har haft det, det funkade bra men luktade rätt illa. Finns dock hamstrar som försökt äta kattsanden vilket är mindre bra….
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

Jag använder mestadels sån där genomskinlig "kristallsand" (silica gel) och jag tycker det funkar väldigt bra. Luktar mycket mindre än vanlig chillasand, eller sandlådesand som jag med använder. Det är bara inte alla av mina hamstrar som gillar kristallsanden, så de får ha vanlig Sand. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det finns kattsand som är gjort av tidningspapper, som är som pellets ungefär… det kan vara värt att testa. Jag hade det till min kanin men han började tyvärr äta det

#2 Jag missförstod frågan. Jag har kristallsanden till toaletten, det är absolut inget jag skulle ha i hela buren, jag tror det skulle torka ut tassarna. Och har man det i toaletten till dvärgar så måste man även ha en toa med Sand med, så att de kan bada sig. =)
#3 Jag tror du menar toa-lätt, den är det många som använder. =)
Medis på akvariefisk.
#4 okej, jag menade hela buren. Mammas idé men tänkte bäst att kolla upp det först. Första tanken var att det som sagt torkar ut tassarna. Men tänkte inte på riktig Sand utan som små kristaller. Fast kanske hårt att gå på? Tänkte att det luktar inte så mke med såna kristaller och sen att man har ett tunt lager spån överst och såklart bomaterial i form av papper. Och även en liten skål med vatten som han kan bada i.
Seriously, you don't!

#5 Jag brukar lägga lite såna kristaller i hörnena och kanske lite i botten hos hamstrar som kissar utanför toan, det funkar bra mot lukten, så länge de inte krafsar bort det, vilket en del gör… Men jag tror inte det är bra för tassarna att gå på det alltid, det är ju uttorkande, dessutom kan det säkert vara lite vasst med.
En dvärg behöver sandlåda att bada i med.
Medis på akvariefisk.
#6 OKej då vet jag :) tror jag gör så att jag lägger lite sånt i hörnen och i botten, och sen spån resten. Tack för hjälpen :)
Seriously, you don't!