Vad är sant?
Hejsan, vissa säger att man inte skall ge sin guld hamster avokado, citrus frukter eller paprika. Stämmer det här? Har ni någonsin gett er hamster någon utan dessa saker?
Mvh Hedda
Avvokado är rikigt farligt, så det ska undvikas helt.
Citrusfrukter kan man ge, smått smått. Men absolut inte i stora mängder. Men jag rekomenderar att inte ge det till hamstrarna.
Paprika är det inget fel på (vad jag vet) så detta kan du ge till hamstern/hamstrarna! :)
avokado ska man inte ge för att det är jättefarligt.
citrusfrukter kan du ge i små mängder, men t.ex citron är för surt..
och vet inget om paprika xD
Som de andra sa om Avokado och citrusfrukter.
Paprika kan du ge, har varit lite snack om att man ska undvika grön paprika som är den starkaste.
Men det är lite delade åsikter om detta, jag ger inte paprika alls då jag själv inte äter det men det är inget fel på att ge dem det.
#3 Jag ger bara röd paprka då det är det ända min familj äter. Själv äter jag det inte alls, men hamstrarna älskar dem små kärnorna inne i paprikan! :)
Det som är farligt med avokado är kärnan som är jättegiftig, och som jag uppfattat det så har det hänt att delar av kärnan har spridit sig till själva köttet, och därav är det en enorm risk att ge till en liten, känslig hamster.
Sedan är det ju väldigt fett också, så det är väl onödigt att ge sålänge inte hamstern är väldigt mager i vilket fall som helst.
Paprika kan du ge, mina älskar det.
Citrusfrukt råder det delade meningar om. Jag ger inte mina det, men det ska gå att ge en liten bit (inte citron då, skulle jag vilja säga…) om man vill.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Avokade har jag aldrig gett.
Men paprika och citrusfrukter hatar mina hamstrar, haha så fort de får lite paprika eller citrusfrukt så blir det kvar och orört :P
Är kärnorna i paprikan ofarliga? :)
Mvh Alicia.
Jag ger paprika som är väldigt rikt på C-vitamin. Röd paprika gillar mina.
Jag har gett clementin några få gånger i mindre mängd och det är ingen fara.
Avokado hade jag inte vågat ge dock.
Fast C-vitamin behöver dom väl inte? Har för mig att det typ bara är människor och marsvin som behöver det eftersom de inte kan producera själva :P
Jag brukar ge röd paprika och det har mina hamstrar gillat iaf :) Avacado har jag gett någon gång när jag var liten och inte visste att det var farligt :/ Men ingen skada skedd som tur är..
Min kompis har gett avokado en gång och hamstern dog dagen efter! skulle avråda från att ge det!!