bada
hejsan jag har en fråga jag vet att man inte ska och jag kommer inte göra det men jag undrar ändå vad som händer om badar sin hamster?
KOMMER INTE GÖRA DET…
Hamstern blir lätt förkyld om du badar den. Förkylningen kan leda till lunginflammation och en hamster kan tyvärr dör utav det.
Aha men är det därför man har kallt?
Det händer inget speciellt just under badet, förutom att hamstern eventuellt blir panikslagen.
Däremot efter badet - hur länge du med handduk än försöker gnugga hamstern torr så kommer det ändå att finnas kvar små fuktpartiklar i pälsen.
Fuktig päls kyler ner hamstern (precis som vi människor svettas när det blir varmt - fukt kyler ner).
Då blir hamstern mycket lätt förkyld, sedan får den troligtvis lunginflamation, blir det inte snarast behandlat av veterinär så kommer hamstern att dö av det till slut.
Och då kanske någon tänker att, *pling* jag har ju min hårfön?
Svaret är då: Nej, en hårfön är på tok för varm! I sådana fall bör man använda en fön anpassad för djur, men där är blåsten otroligt stark istället, just för att värmen saknas.
Hoppas att jag förklarade så att det är lätt att förstå! 
Den här kommentaren kan tas bort då jag inte såg att Tazzar hade svarat redan.
Jag har hört att vatten är dåligt för deras hud också. Nej, bada ska man absolut inte göra utom möjligtvis i extrema tillfällen t ex om hamstern fått något giftigt på pälsen..
Min hamster råka på lite vatten på sig för att vattenflaskan som han har råka droppa men jag dog bara på det… men det gör väll inte så mycket??
I nödfall så måste man bada hamstern. Ifall hamstern rymt och rullat sig i något farligt som kanske tvättmedel.
Då om man badar så måste blåsa länge på hamstern med en hårtork och det bort det varma. På min hårtork så kan man välja mellan varm eller kall luft.
Sen kan man hålla hamstern innanför tröjan så att den håller sig varm av din kroppsvärme.
Men man ska inte bada en hamster förutom i nödfall.
Mvh Alicia.