Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1000 ggr
Guldhamsterdjur
0

Guldhamsterhane 3,5 månader 115g

Vägde min hamster med hjälp av en digital köksvåg. Är 115g normalt för en hamsterhane på 3,5 månader? Jag tycker han ser rätt smal ut men har läst att allt mellan 85g till 140g är normalt medans 140+ räknas som övervikt. Stämmer detta?

Den basmat som han har fri tillgång till är Oxbow Healthy Handfuls samt Witte Molen fröblandning för guldhamster. Dessutom ger jag kokt potatis eller ris tillsammans med morot eller alfalfa, mungböngroddar, andra groddar eller färska ärtskott varje dag. Ibland får han (mild) färsk rättika eller sötpotatis. Någon enstaka gång broccoli. Några gånger i veckan ger jag 1-2 hasselnötter och kanske 3 dagar i veckan får han en liten bit hundmat (torrfoder) gjord på ekologisk svensk köttfärs och råa ägg med protein på 25% och fett 12%. Mjölkprodukter, kött, fisk, kyckling etc ratar han helt. Har försökt men det går inte.

Upplever att han i stort sett aldrig blir tjock. Snarare att han är för smal i mina ögon.

Tazzar
0

Det låter normalt, kanske att han bör väga lite mer. Som vuxna brukar guldhamstrar väga mellan 130 - 220 gram beroende på hur stammen ser ut.

Charlie2006
0

Hamstrar kan väga så otroligt olika i vikt, det viktigaste är att inte hamstern är för smal eller för tjock. Har själv två hampisar som väger 235-240 gram var, och dom är inte för tjocka, sen har jag en som väger 110 gram som är + 6 månader, men han är inte för smal, utan bara liten till växten.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Guldhamsterdjur
0

Tack båda för dessa bra svar. Jag är nybörjare. Skönt att höra att 6-månaders hamstrar på 110g existerar iaf. Har tänkt att min kanske bara är liten till växten. Skönt att få det bekräftat att sånt förekommer.