Bra djuraffär!
Ja,som rybriken lyder så finns det faktiskt en bra djruaffär som jag tycker.
De säljer visserligen vadd och saltstenar men använder det inte till sina djur som de säljer. Och ungarna de säljer är inte så gamla utan de är i lagom ålder.
Vet inte om djuraffären är världens bästa men de gånger jag varit in där har de tagit väl hand om djuren.
Så dit går jag oftast när jag är i stan och kollar djuren och köper mat m.m. till min hamster!
Vet ni någon/några bra djuraffärer?
MVH FiffiLiina
För mig handlar det minst lika mycket om varifrån djuren kommer som om de säljer skadliga saker. Va på Tassar & Morrhår i Växjö i helgen och de ska absolut ha cred för deras djurhållning. Kaniner och Marsvin gick på stora, rena ytor (nästan som hagar på golvet) med bra saker som stora rymliga hus, leksaker o ingen gick ensam osv.
Hamstrar, råttor o degusar hade det fint med bra trähus men alla gick en o en och på betydligt mindre ytor. Med vadd.
Även om jag inte såg några akuta fel mer än vadden så kommer djuren från grossister och de som kom från "uppfödare" va vid närmare frågor någon tjej som kom in med djur ibland de inte visste så mycket om. De trodde nog att hon avlade på djuraffärshamstrar däremot eftersom hon bytt ungar mot någon grossisthamster hos dom ibland. Så nej, jag kommer inte rekommendera dom heller.
Däremot hade de ett bra utbud vad gäller burar, tillbehör, mat osv. Fiskarna såg toppen ut när jag va där.
Än har jag i mitt 30-åriga liv inte varit i en djuraffär jag ärligt kan säga att jag tycker är bra. Hade gärna velat dock.
Jag tycker att djuraffären jag var till hade bra burar (akvarium) till sina djur och så. Jag tycker att djuraffären var bra men jag tycker såklart inte bra om grossister.
Det jag menade med det hela var bara att djuraffären tog bra hand om djuren och hade mycket tillbehör m.m.
Men att djuren de säljer ska komma från uppfödare och inte från grossister.
Eftersom om de kommer från grossister är de inte tama eller så.
MVH FiffiLiina
Det handlar mest om varifrån djuren kommer men djuraffären hade bra tillbehör ändå.
MVH FiffiLiina
Jo, men vad är en uppfödare då? Det finns många typer av uppfödare och bara för att de säger att djuren kommer från uppfödare behöver det inte betyda att de inte kommer från grossister. Sitter uppfödaren o avlar på grossistdjur så kan det ju kvitta om man köper direkt från grossister eller uppfödare. Man får samma dåliga djur ändå.
En bra djuraffär i min värld är:
En affär som ger rätt information. De kanske måste ha vadd i sitt sortiment, men de kanske informerar om att det inte är lika hälsosamt som att bara använda vanligt toalettpapper. De ska veta en hel del om de djuren de säljer.
De säljer djur från uppfödare vilket innebär att de har information om djuren och uppfödaren. Ingår ingen stamtavla bör det finnas kontaktuppgifter till uppfödaren så att man själv kan kolla hur den uppfödaren avlar. Allra helst ska de inte ta in djur från uppfödare som avlar på grossistdjur eftersom det bara är till att lura folk att köpa något de tror är bättre än av det är.
Varje djur har ordentligt med aktivering i sina burar, djur som gräver ska ha tjockt med spån, de ska ha väl tilltagna ytor och djur som enligt lag inte ska bo ensamma ska inte heller vara ensamma i affären.
Alla djuraffärer jag varit i är vääääldigt långt ifrån att uppfylla alla de kraven så enligt mig har jag inte varit inne i en bra affär. Jag skulle heller aldrig sälja ungar till affär.
Jag håller med det är så jag också tycker att en jättebra djuraffär ska vara.
Och som sagt så var inte djuraffären världens bästa utan snarare väldigt bra.
MVH FiffiLiina
Vet inte om man behöver vara världens bästa för att tillgodose djurens mest grundläggande behov och inte ta in felavlade stackars grossistdjur. Men jag ska ge mig nu. Har sagt min mening och man får så klart tycka som man vill ;)
Jag har haft mina två små hamstrar 1 vecka nu!
Jag köpte dom från tassar och mårr hår i växjö.
Dom var dom enda två som var tillsammans och jag ville ju ha två.
Någonting som visar att dom ändå hanterar sina djur bra är att båda mina är hur tama som helst!
Så fort man sätter ner handen i lekhagen så kommer dom springandes och klättrar upp i den.
Dom är inte rädda eller skygga och det är jag riktigt glad för!
Så där ger jag Tassar och morrhårr lite kredit för att dom har tagit bra hand om hamstrarna! :)
Vilken affär är det? :)
#7 Ja det va bra! Såg bara ensamma när jag va där, för en vecka sen så de kanske inte varit där så länge heller :)
Det är dåligt att dom har ensamma när dom ska vara tillsammans!
Jag kollade både på Arkens Zoo och på tassar och morrhårr.
Men det var bara Izzy och Bell som var tillsammans! Andra honor gick var för sig.
Och det är inte bra.
Mina tjejer hade varit där i två veckor så jag tror dom tyckte det var rätt så skönt att komma hit då dom får mer roligheter och massa goos! :)