Verkar dricka mycket
Min hamster har en 75ml vattenflaska som jag fyller till ungefär 90% varje dag med rent vatten. Han dricker ingenting medans han är vaken men innan han ska gå och lägga sig är han oftast vid vattenflaskan två, ibland tre gånger och klunkar i sig rejält som det verkar. Kan höra kulan från flaskan slå i röret ca 20-30 gånger. Han kissar också ca 3-4 gånger per dygn. Hans toalett innehåller ganska stora klumpar, iofs blir de större eftersom det är chinchillasand i toaletten än de hade varit med klumpbildande kattsand som fångar upp kisset i koncentrerade klumpar.
Har kollat hur mycket vattennivån i flaskan sjunker per dygn och en 75ml flaska bör trots allt räcka i iaf minst en vecka i den takt han dricker. Han ser alltså ut att dricka mer än vad nivån verkligen sjunker. Kan iofs vara svårt att avgöra exakt med ögonmått. Har också kollat att det kommer ordentligt med vatten i röret och det var inga problem med det heller.
Bör jag vara orolig? Är det normalt att en hamster kissar 3-4 gånger per dygn och står och dricker en hel del en stund innan de går och lägger sig?

Han leker inte med vattenflaskan då? Om de gör det så kan de få i sig en del extra vatten.
Mina dricker inte särskilt mycket alls, jag tror de får sin mesta vätska från sitt färskfoder. Men vissa håller på och klättrar på vattenflaskan, eller biter på den.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kanske är det han gör, vet inte men det ser verkligen ut som om han dricker. Just det där att han trycker tillbaka bollen i röret så det hörs 20-30 gånger ibland, "du-dunk-du-dunk-du-dunk" etc har fått mig att känna att han dricker "mycket".
Innan jag bytte till flaska hade jag en skål. När jag ställde skålen på ett tydligare synligt ställe i buren började jag lägga märke till hur han ofta drack upprepade gånger därifrån, minst 5-10 dopp med nosen i vattnet åt gången snarare än 1-2 droppar. Dock har jag som sagt inte märkt av dramatisk minskning av vattennivån varken i skål eller flaska och hamstern dricker bara när det börjar närma sig läggdags, innan dess kan han köra på 4-5 timmar utan att dricka. Han kanske kompenserar genom att dricka extra innan han lägger sig?
Jag oroar mig mycket. Kan inte bestämma mig för om han dricker mycket, om han kissar onormalt mycket, om han är smal för sin ålder (4 månader och enligt mig smal) etc. Ingenting är sådär överdrivet uppenbart, känns bara som små tendenser. Kanske övertolkar jag.
En annan grej är att han verkar ha ojämna sömnrutiner trots att jag lämnar honom helt ostörd större delen av tiden han sover. Ibland är han uppe en hel natt, ibland hoppar han över nattpasset för att istället köra ett eftermiddagspass på 3-4 timmar och sova resten av dygnet. När jag haft honom utanför buren blir han ibland så speedad att han kör helt slut på sig trots att han fått komma in i buren igen. Då kan han sova uppemot 20 timmar i sträck efteråt.
om det låter högt om flaskan då okynnesleker han med den.
försök med att hänga flaskan från taket, då gungar den och han dricker bara när han är törstig. de lär sej att hålla i flaskan med tassarna.